InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Geografie Israël: Begin Plan voor Bedoeïenen in de Negev

Geografie Israël: Begin Plan voor Bedoeïenen in de Negev

Geografie Israël: Begin Plan voor Bedoeïenen in de Negev Eind 2013 komt Israël met het Begin Plan (vernoemd naar Benny Begin) voor Bedoeïenen in de Negev (feitelijk is al sinds januari 2013 begonnen met de uitwerking van het plan). Het nieuwe beleid is een grote stap voorwaarts in de integratie van de Bedoeïenen in Israëls multiculturele samenleving, terwijl ze hun unieke culturele erfgoed kunnen behouden. Er wonen ongeveer 210.000 Bedoeïenen in de Negev. Vanwege het ontbreken van integratie tot op heden hebben ze een lage levensstandaard vergeleken bij de rest van de Israëlische bevolking. Met het Begin Plan (kosten 2,2 miljard dollars) wil Israël een einde maken aan de economische en sociale achterstand van de Bedoeïenen.

Achtergrond

De Bedoeïenen komen oorspronkelijk uit het Arabische Schiereiliand en trokken met hun vee richting Jordanië, de Negev en de Sinaï woestijn. Ze werden vergezeld door Egyptische keuterboeren en Afrikanen die als slaven naar deze streek werden gebracht. Tegenwoordig leven de meeste Bedoeïenen niet meer als nomaden en zijn nu permanente bewoners van de staat Israël. In de Negev wonen ongeveer 210.000 Bedoeïenen uit een totale Negev bevolking van 640.000. Dus ze maken een derde uit van de totale bevolking in de Negev. De meesten (120.000) wonen in geplande nederzettingen waarvan Rahat de grootste is met 80.000 inwoners. De rest (90.000) woont in niet erkende dorpen en kampen. Ze wonen in het noorden van de Negev in een gebied tussen Rahat, Beer Sheva, Dimona en Arad (530 km²). Momenteel hebben 12.000 Bedoeïenen 2900 grond claims inzake 587 km² van de Negev.

Problemen en gevolgen

kwestie van grond status in de Negev

Tijdens de Ottomaanse en Britse overheersing van Palestina is land dat geclaimd wordt door de Bedoeïenen niet geregistreerd, ondanks dat het werd aangemoedigd. Ze claimen nu stukken land waar ze dichtbij woonden. Maar daarvoor is geen basis in de wet. De Negev wordt als staatsgrond beschouwd. Er is geen privé grond.

de niet erkende dorpen

In een groot gebied in de Negev zijn ongeveer 2000 verspreide clusters met Bedoeïenen woningen te vinden, inclusief niet erkende dorpen. Deze bewoners hebben geen adres en kunnen geen beroep doen op lokale voorzieningen die geregeld worden door een lokale overheid. Er ontbreekt een fysieke, economische en sociale infrastructuur m.u.v. watervoorziening in sommige gevallen. Sommige Bedoeïenen leven in gevaarlijke gebieden waar giftig afval ligt en die een gevaar voor de gezondheid kunnen opleveren. Deze verspreide bewoning en ook de claims van grond leiden ertoe dat ontwikkeling van het gebied onmogelijk is.

illegale bouw en moeilijkheden bij uitvoering en handhaving van de wet

Er vindt veel illegaal bouw plaats door Bedoeïenen. Er ontbreekt openbare planning. Dit leidt tot wanorde en regelmatig komt het tot confrontatie met de Israëlische politie.

negatieve gevolgen indien geen oplossing wordt gevonden

Wanneer er geen oplossing wordt gevonden zullen de Bedoeïenen niet kunnen integreren in de Israëlische maatschappij, en leidt dit tot een verslechtering van de leefsituatie van de groeiende Bedoeïenen bevolking

Het Begin Plan

Sinds begin januari 2013 is een beleid van start gegaan om de grote problemen van de Bedoeïenen bevolking aan te pakken. Het gaat o.a. om onderwijs, ontwikkeling van industrie centra, oprichting van arbeidsbureaus, hulp bij het versterken van lokale overheden, het verbeteren van het transportsysteem, centra voor studenten, en steun aan Bedoeïenen vrouwen. Het Begin Plan wordt in nauwe samenwerking met de Bedoeïenen uitgevoerd zodat de cultuur van de Bedoeïenen gehandhaafd blijft. Eén van de grootste problemen is het verbeteren van de huisvesting. Zo krijgt ieder gezin een stuk land toegewezen. Ze kunnen daar hun eigen huizen bouwen en krijgen de modernste infrastructuur. Van de 90.000 illegale woningen zullen er 30.000 verplaatst moeten worden. De 60.000 andere illegale woningen zullen gelegaliseerd worden. Israël wil ook het probleem van de land claims gaan aanpakken door middel van compensatie.

Ondanks pogingen om het Begin Plan onderuit te halen, vooral met de bedoeling om de reputatie van Israël aan te tasten, zal het plan vooral de bevolking ten goede komen. Degenen die tegen het plan zijn belemmeren zo de verbetering van de levensomstandigheden van de Bedoeïen

Woongebied Bedoe´enen in de Negev

Legenda
A. Woongebied Bedoe´enen in de noordelijke Negev tussen Rahat (grootste Bedoe´enenstad), Beer Sheva, Dimona en Arad

Visie van Etsel

De problematiek met de Bedoeïen bevolking speelt al vanaf het begin van de moderne staat Israël. Het is het conflict tussen een moderne en een traditionele samenleving. Israël wil een modern land zijn, maar de Arabieren en de Bedoeïen willen graag hun tradities handhaven. Op zich is dat laatste wel begrijpelijk, maar het leidt er wel toe dat er een grote kloof ontstaat binnen de Israëlische maatschappij. Tegenstanders van Israël maken hier handig gebruik van door Israël van discriminatie te beschuldigen. Ze doen dat op twee manieren. Zodra Israël zegt betere voorzieningen te willen creëren voor de Arabieren/Bedoeïenen, zeggen de tegenstanders van Israël dat Israël de tradities van deze bevolkingsgroepen wil afpakken. Maar doet Israël niets dan beschuldigen ze Israël van de kloof die ontstaat: Joden rijk en Arabieren arm. Zo kunnen ze Israël dus altijd beschuldigen ongeacht wat het land doet. Toch zal Israël deze kritiek naast zich neer moeten leggen en gewoon doen wat nodig is, namelijk de Arabieren en Bedoeïenen te laten integreren.

In een klein land als Israël is openbare planning enorme belangrijk. Het is woekeren met de ruimte. Dat geldt ook voor een relatief groot gebied als de Negev. In feite is dat gebied niet zo groot omdat alleen in het noorden van de Negev echt gewoond kan worden. En dit is juist het gebied waar veel Bedoeïen wonen. Voert Israël daar geen openbare planning uit dan heeft dat ook negatieve gevolgen voor andere bevolkingsgroepen. Dat Israël juist nu met het Begin Plan komt is niet zo verbazingwekkend. Er zijn al tijden plannen om de noordelijke Negev te ontwikkelen. Beer Sheva moet een hightech hub worden. In de buurt van deze hoofdstad van de Negev zal ook de grootste IDF basis komen. Verder worden het spoorwegnetwerk en het wegennet uitgebreid. De ontwikkeling van de Negev is noodzakelijk om het volgebouwde centrum wat meer te ontlasten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is binair: Over bits, bytes, nullen en enenWat is binair: Over bits, bytes, nullen en enenWe hebben allemaal gehoord over de bits en bytes waar een computer mee werkt. En dat een computer eigenlijk alleen nulle…
Yahtzee: een spannend dobbelspelYahtzee: een spannend dobbelspelIn dit artikel wordt het populaire dobbelspel Yahtzee behandeld. Het spel met de vijf dobbelstenen, waarmee u combinatie…
Compact Disk, (cd)Compact Disk, (cd)De Compact Disk, beter bekend onder de naam cd, is een plat schijfje van 1.2 millimeter dikte en een doorsnede van 12 ce…
Bronnen en referenties
  • Behind the Headlines: The Bedouin in the Negev and the Begin Plan - Ministerie van Buitenlandse zaken Israël
  • The Bedouin in Israel - Ministerie van Buitenlandse zaken Israël

Reageer op het artikel "Geografie Israël: Begin Plan voor Bedoeïenen in de Negev"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Geografie Israël
Schrijf mee!