InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Primitieve culturen overtreffen westerse samenleving
mijn kijk op

Primitieve culturen overtreffen westerse samenleving

Het woord ´primitief´ suggereert dat er sprake is van samenlevingen die niet kunnen tippen aan onze torenhoge westerse standaard. Dat is een onterecht en arrogant uitgangspunt. In diverse opzichten blinken traditioneel levende mensen uit boven westers levende mensen. Traditionele mensen beschikken over zelfredzaamheid terwijl de westerling afhankelijk is van overheid en bedrijven. Er is sprake van een grote illusie die wordt gecreëerd door hoogwaardige technologie; alsof het hebben van een televisie, telefoon en huishoudelijke apparaten iets zegt over het intelligentiepeil of het welzijn van mensen. Ieder traditioneel levend mens heeft binnen mum van tijd de westerse technologie in de vingers. Een mobiele telefoon kent voor hen geen geheimen.
Gevonden voedsel is gezonder dan supermarktvoedsel. / Bron: Katarzyna Matylla, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Gevonden voedsel is gezonder dan supermarktvoedsel. / Bron: Katarzyna Matylla, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Inhoud:

Westerse leefstijlziekten

Traditioneel levende mensen zijn er steeds minder op onze planeet maar ze zijn er nog wel. De wrijving tussen de traditionele cultuurvorm en de westerse cultuurvorm leidt niet zelden tot tragische taferelen. Alcohol, sigaretten, suiker, blikvoer, frisdrank, patat en bewerkte oliën doen de gezondheid van traditioneel levende mensen veel schade, voornamelijk als men is overgestapt op westerse voeding en kinderen gaat baren. Bevallen wordt moeilijker voor de vrouw en de kinderen vertonen degeneraties, die rechtstreeks terug te voeren zijn op het westerse voedingspatroon. Het komt daarom regelmatig voor dat mensen die dit inzien terugkeren naar hun traditionele voedsel zodat ze geen last meer hebben van cariës of andere westerse leefstijlziekten.

1. Eigen huis bouwen

Traditioneel levende mensen kunnen iets wat maar weinig westerlingen kunnen: een eigen huis bouwen. Dat geeft hun zelfstandigheid. Velen hebben een gewone baan maar het geld wat ze verdienen hoeven ze niet te besteden voor het huren of kopen van woningen. Mensen maken hun huizen in het bos, op palen boven het water of soms op onbegaanbare plekken zoals midden in de sneeuw of hoog in de bergen.

2. Eigen boot bouwen

Iedere traditionele bevolkingsgroep die in de buurt van water leeft is in staat om zelf een boot te maken. Meestal bestaat de basis uit een uitgeholde boomstam; dat gaat het langst mee. Deze wordt voorzien van planken die men erop zet middels een pin-gatconstructie. De boten kunnen worden voortbewogen met een peddel, zeil of met een buitenboordmotor. Dat laatste kost uiteraard geld maar omdat men bespaart op de kosten voor een boot kan het prima uit.

3. Voedsel zelf verbouwen

Westerlingen zijn totaal afhankelijk van de winkel in de buurt. Het liefst koopt met voorbewerkt voedsel wat zo snel mogelijk klaar is. Traditioneel levende mensen eten veel gezonder; ze maken hun voedsel van zelf gekweekte producten, iets waar de westerling geen of weinig kennis meer toe bezit. Het gevolg is dat traditioneel levende mensen veel gezonder zijn dan westerlingen.

4. Saamhorigheid

Traditioneel levende mensen hebben elkaar harder nodig dan westerlingen. In het westen is alles met geld te koop maar in een authentieke cultuur kun je met vriendschap en gedeelde vakmanschap veel bereiken. De een kan beter muziekinstrumenten maken, de ander maakt boten en een derde weet erg goed medicinale kruiden in het bos te vinden. Men leent elkaars specialiteit aan elkaar uit waardoor er grote onderlinge saamhorigheid is; men staat altijd voor elkaar klaar. Dat is in de westerse individuele maatschappij totaal anders; het is vrij normaal om op voet van oorlog met de buren te leven.

5. Afwezigheid van gevangenissen

In traditionele culturen bestonden vroeger geen gevangenissen; dat is een typisch westers verschijnsel dat een aantal oorzaken heeft. Ten eerste is er door verarming van het voedsel sprake van geestelijke en fysieke degeneratie waardoor er meer criminaliteit is in het westen. Ten tweede is de onderlinge saamhorigheid waarop de maatschappij ooit eens was gebaseerd weg gevallen. Ten derde heeft het fenomeen geld tot groot moreel verval geleid; iedereen is hebberig en bezitterig geworden. Deze drie oorzaken hebben de poort naar crimineel gedrag wagenwijd open gezet.

Traditioneel levende culturen hebben nooit een beugel nodig. / Bron: ZSpeed, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Traditioneel levende culturen hebben nooit een beugel nodig. / Bron: ZSpeed, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

6. Minder ziekten

Doordat mensen in door het westen onaangetaste culturen gezonder aten en leefden, kende men minder ziekten. Diabetes, hart- en vaatziekten en kanker kwamen nauwelijks voor. Zelfs cariës was een zeer zeldzaam probleem. Weston Price is een onderzoeker en tandarts die in primitieve gebieden kwam en soms onder 1400 tanden die hij onderzocht niet één gaatje vond! In het westen is dat wel anders aangezien velen 5 tot 10 gaatjes per jaar hebben, totdat er van pure ellende maar een kunstgebit wordt aangeschaft. Bovendien leidt westers voedsel tot degeneratie van de tandboog; deze wordt smaller waardoor tanden dubbel en scheef staan. Hierdoor hebben westerlingen een beugel nodig en mensen die gezond, biologisch voedsel eten niet.

7. Makkelijk kinderen baren

Moeders in traditionele culturen kunnen makkelijker een kind baren. Dat komt omdat ze beter eten. Er wordt in deze culturen aan elkaar verteld dat moeders extra gezond voedsel moeten eten, terwijl in het westen alleen wordt verteld dat je geen alcohol en wel synthetisch foliumzuur moet nemen. Alcohol verwoest het leven van de foetus; dat is duidelijk. Synthetische supplementen gebruiken heeft geen wetenschappelijke reden; de wetenschap meldt dat synthetische supplementen ongezonder zijn dan natuurlijke voedingsstoffen. Moeders zouden zich moeten onthouden van voorverpakt voedsel en zich toeleggen op verse groenten, zuivel, noten, zaden en fruit, eventueel aangevuld met biologisch vlees en vis. Dan gaat het baren veel makkelijker en is de kans erg groot dat je een gezond kind zonder misvormingen baart.

8. Gezondere kinderen

In het westen heeft het merendeel van de kinderen misvormingen. Dat zijn er inmiddels zo veel dat het niet meer opvalt; misvorming is de standaard geworden. Kinderen die gezond eten krijgen veel minder ziekten. Een andere helemaal foute handelswijze in het westen is om een pasgeborene dagelijks met zeep te wassen. Hierdoor verdwijnt de vetlaag van het kind en is de kans zeer groot dat het allerlei huidaandoeningen krijgt. Traditioneel levende culturen wachten soms rustig twee weken alvorens een baby te wassen met zeep.

9. Muzikaliteit

Traditioneel levende mensen hebben een betere lichaamsbouw; dat komt door hun voeding. Deze lichaamsbouw zorgt er eveneens voor dat het betere zangers zijn. In het westen zijn we vaak bang om in het openbaar te zingen en dat is niet onterecht; mensen kunnen hun stembanden nauwelijks gebruiken. Wanneer traditioneel levende mensen gaan zingen dan klinkt het gelijk harmonieus. Ze zingen rechtstreeks vanuit hun hart dat niet is vervuld van angsten over hoe de buitenwereld over hen denkt.

10. Geen milieuvervuiling

Een traditioneel levende samenleving laat geen milieuvervuiling achter. Mensen leven één met de natuur. Er zal niet snel een diersoort of plantensoort uitsterven door toedoen van deze groep mensen. Geldelijk gewin, een element wat zeer belangrijk is in de westerse wereld, heeft ertoe geleid dat tientallen diersoorten zijn uitgestorven en dat planten en en dieren zeer zeldzaam zijn geworden. De westerse mensheid als geheel kent geen respect voor de natuur. Men heeft een instelling van: ´het zal mijn tijd wel duren.´ Dat leidt ertoe dat niet alleen de huidige natuur maar ook toekomstige generaties benadeeld worden.
Gerelateerde artikelen
Visies op de pluriforme samenlevingVisies op de pluriforme samenlevingBinnen de multiculturele samenleving zijn er twee visies te onderscheiden: de cultuurrelativisten en de cultuuruniversal…
Pinto: interculturele communicatiePinto, hoogleraar interculturele communicatie, heeft de piramide van Pinto bedacht, de tegenhanger van de piramide van M…
Wat is een jongerencultuurWat is een jongerencultuurIedereen krijgt er in het dagelijks leven mee te maken, jongerenculturen. Men onderscheidt zichzelf van de rest van de s…
Hoe ziet de pluriforme samenleving in Nederland eruit?Hoe ziet de pluriforme samenleving in Nederland eruit?Nederland is een pluriforme of muliculturele samenleving. Ongeveer 19% van de inwoners in Nederland komen van buitenland…
Weston Price, voeding en fysieke degeneratieWeston Price, voeding en fysieke degeneratieWeston Price(1870-1948) was een tandarts en voedingsdeskundige uit de eerste helft van de 20e eeuw. Van 1914 tot 1928 wa…
Bronnen en referenties
  • Boek: Voeding en fysieke degeneratie, Weston Price
  • Reizen naar Suriname, Nieuw Guinea, Polynesië en Afrika
  • Afbeelding bron 1: Katarzyna Matylla, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • Afbeelding bron 2: ZSpeed, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Primitieve culturen overtreffen westerse samenleving"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 12-09-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!