InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Avondvierdaagse; kortdurende blarenhysterie

Avondvierdaagse; kortdurende blarenhysterie

Iedere gemeente in Nederland kent het, de avondvierdaagse. Begeleid door de plaatselijke fanfare lopen honderdduizenden mensen jaarlijks de blaren op de voeten. Voor veel mensen de enige sportieve activiteit van het jaar. Waarom is de wandelvierdaagse zo populair?

Achtergrond en groei

In 1909 organiseerde de Nederlandse Bond voor Lichamelijke Opvoeding voor het eerst een ‘wandelmars’. Deze wandelmarsen werden echter verboden gedurende de tweede wereldoorlog. Omdat de behoefte aan een wandelevenement bleef, besloot men in het Gooi in 1940 de wandeltocht om te dopen naar wandelvierdaagse. Al snel volgden er meer wandelvierdaagsen, echter snel werden deze ook verboden omdat ze als protestmars tegen de bezetter werden gezien.

Na de tweede wereldoorlog werden de wandelvierdaagsen meteen weer in ere hersteld. Het aantal groeide ieder jaar en nu is het een niet weg te denken evenement, dat jaarlijks in bijna iedere gemeente plaatsvind in de maand mei of juni. De scholen en verenigingen zijn er volop op ingehaakt en minstens de helft van de wandelaars loopt mee als deel van een groep.

Verscheidenheid in afstand

De meest gelopen afstand is vijf kilometer per avond. Ook zijn langere afstanden van 10, 15,20 ,25, 30, 40 of zelfs 50 kilometer mogelijk. Tegenwoordig zijn er ook enkele gemeenten die voor de kleine kinderen vier avonden van 2,5 kilometer aanbieden of een eendagsmedaille.

Grote evenementen

De vierdaagse van Nijmegen is beroemd en jaarlijks te volgen op TV. Het staat bekend als de zwaarste vierdaagse met te wandelen afstanden van 30,40 of maar liefste 50 kilometer. Naast burgers doen hier ook veel militairen mee uit binnen- en buitenland. Maar ook de vierdaagse van bijvoorbeeld Boxmeer is bekend, vanwege het grote aantal sportteams dat daaraan meedoet en afstanden van 20 of 25 kilometer per avond loopt. Enkele intochten zijn juist populair door de omringende activiteiten en sfeer. De intocht van de Groningse plaats Winschoten trekt jaarlijks duizenden bezoekers door er behalve een wandelevenement ook een muzikaal spektakel van te maken met wel twintig muziekkorpsen. De Apeldoornse Vierdaagse kiest er bewust voor het bij wandelen en natuur te houden. Daar is het maximaal aantal deelnemers gelimiteerd, zodat de wandelaar in alle rust van de natuur kan genieten. Er is dus gedurende de jaren een grote diversiteit in wandelvierdaagsen ontstaan.

Waarom zijn we opeens vier dagen zo sportief?

Meedoen aan de wandelvierdaagse wordt behalve als sportief vooral gezien als een gezellig stads-of dorpsevenement. Gestimuleerd vanuit de vereniging of school sluiten we ons aan bij een groep en gaan gezellig samen op pad. Op onze blaren zijn we trots. We vergeten de pijn in onze voeten als bij de laatste avond onze families met bloemen op ons staan te wachten en we onze medaille ontvangen, die vervolgens bij de anderen in de la verdwijnt. We leren onze kinderen de wijze les dat wandelen gezond is. Het is typisch gezellig Hollands en dat maakt de wandelvierdaagse al jaren zo populair: we doen het mijn ons allen en het past precies binnen onze cultuur.

Andere vierdaagsen

De wandelvierdaagse is de inspiratiebron geweest voor organisatoren van andere sportactiviteiten. Zo bestaat er nu ook de zwemvierdaagse en de fietsvierdaagse. Toch halen deze niet de deelnemersaantallen die de wandelvierdaagsen hebben.
Ondanks de opkomst van internet en gaming en de toenemende individualisering van onze maatschappij, blijft deze jaarlijkse buitenactiviteit onverminderd populair, zelfs ongeacht de weersomstandigheden. Dit zal zo blijven en nog generatie na generatie zal de wandelvierdaagse lopen en jaren later haar eigen kroost aanmoedigen. Een stukje verankerde Nederlandse cultuur dat behouden blijft!
© 2013 - 2019 Anienhuis1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gemeente WinschotenWinschoten is een gemeente en stad in noord Nederland. De stad heeft ruim 18.400 inwoners (CBS) en is samen met Veendam…
Het verschil tussen een fanfare en een harmonieMensen vragen zich wel eens af wat nu eigenlijk het verschil is tussen een fanfare en een harmonie, want "dat is toch al…
Blaren en wondjes tijden het wandelen en/of hardlopenBlaren en wondjes tijden het wandelen en/of hardlopenBlaren, wondjes en een geïrriteerde huid op de voeten zijn een veelvoorkomend probleem tijdens het hardlopen of tijdens…
Hoe kun je het beste een blaar behandelen?Hoe kun je het beste een blaar behandelen?Bijna iedereen heeft wel eens last gehad van één of meerdere blaren. Je kunt blaren krijgen als je bijvoorbeeld nieuwe s…
Bronnen en referenties
  • www.deavond4daagse.nl/de-nwb/
  • www.nwb-wandelen.nl/
  • www.wikipedia.org
  • www.showbandmarum.nl
  • www.avondvierdaagse-winschoten.nl/

Reageer op het artikel "Avondvierdaagse; kortdurende blarenhysterie"

Infoteur: Anienhuis1
Gepubliceerd: 07-06-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!