InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Abraham-Ibrahim - Oorsprong van de naam

Abraham-Ibrahim - Oorsprong van de naam

Ibrahim, Abraham genoemd in het Nederlands, verwijst naar de aartsvader Abraham. Betekenis van de naam is 'vader van velen'. Van alle mannen in België heten er in 2013 4178 Ibrahim. Abraham daarentegen komt veel minder voor, namelijk 480 keer. Abraham is een figuur die voorkomt in de Tenach van de joden, de Bijbel van de christenen en de Koran van de Moslims. Omdat het voorkomt in deze drie religies worden deze Abrahamitische religies genoemd.

Avraham in de Tenach

Avrahamís vrouw Sarai was onvruchtbaar, daarom gaf ze een van haar slavinnen aan Avraham, Hagar genaamd. Zij schonk hem een zoon Yismael. Later werd Sarai wel vruchtbaar door een mirakel van God en zo kreeg hij een tweede zoon Yzhak. Deze moest hij op bevel van God opofferen, Avraham wou dit ook doen maar God hield hem tegen en schonk hem een ram. In plaats van zijn zoon moest hij een ram opofferen.

Abraham in de Bijbel

In de Bijbel wordt Abraham als een echte voorbeeldchristen gezien. Want hij was zeer trouw aan God. Hedendaags worden de echte christenen nakomelingen van Abraham genoemd. Israilieten en Arabieren zijn zijn lijfelijke nakomelingen.

Het Nieuwe Testament zegt over Abraham:
  • Abraham was een voorvader van Jezus Christus
  • Abraham was de stamvader van het Joodse volk
  • Abraham werd door God geëerd
  • Door zijn geloof is Abraham nu in het Koninkrijk bij Christus
  • God is Abrahams God; daarom leeft Abraham bij God

Ibrahim in de Koran

Ibrahim is ook een belangrijke figuur in de Koran. Het is een profeet en boodschapper van Allah. Ook in de Koran komt het verhaal dat Ibrahim zijn zoon moest opofferen in naam van God voor. Maar in de Koran wordt er geen naam van die zoon vermeld, toch wordt er door de moslims geloofd dat het niet Ishak was maar wel Ismael. Het offer wordt ieder jaar gevierd door de moslims door een dier, bv. schaap, te slachten. De verhalen over Abraham is in de drie boeken ongeveer hetzelfde. Zo zijn bv. de volgende uitspraken ook geldig voor de moslims:
  • Abraham ontving van God grote beloftes
  • Abraham volgde God
  • God zegende Abraham om zijn geloof
  • Abraham is de stamvader van ieder die in geloof tot God komt
© 2007 - 2019 Ibowts, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.sopres.be/website/n/3/4/1/000.asp
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Abraham-Ibrahim - Oorsprong van de naam"

Reacties

Jenice, 15-06-2010 17:12 #2
Hoezo als Jezus Christus zeg maar…? Er staat nergens in de bijbel dat Jezus halfgod is. Jezus Christus ís God en God heeft een gedaante van een mens genomen. Heel anders dus wat jij suggereert, Machmoed. En verder… God was er alvoordat Hij een relatie startte met het Joodse volk. Maar de Joodse geschiedenis is heeeel oud. De archeologie kan op bepaalde punten niet om het Jodendom en het Christendom heen. De islam daarintegen wel, met gemak zelfs Archeologie en de Islam gaan niet samen. Islam moet het dus slechts van overleveringen hebben. De maansikkel is een symbool van de Hubal, de vroegere Arabische maangod. Ook dat gegeven staat vast als een huis. Allah van de Koran is gewoon een vroegere maangod die nu beweert een god te zijn die gelijk zou staan als de God van Abraham, Isaak en Jacob. Niet normaal dat zoveel mensen daar intrappen.

Machmoed Elchalid, 02-12-2009 15:56 #1
In Ebla ergens in Serie hebben ze een 5000 jaar oude bibliotheek gevonden (doordat destijds brand is geweest in deze bibliotheek is het niet vergaan, de rest van de bibliotheken is helaas wel vergaan) met verhalen over de godheid Baal en je raadt het al, Abram (Abraham, Ibrahiem) komt hier ook voor en wel als iemand die Baal diende. Later hebben ze dit verhaal gesmeed en Baal werd Jahweh etc. Baal werd door vele volkeren als God aanbeden. In de Hidjaz is deze Hubal geworden. Ook komt in deze bibliotheek het verhaal voor over kuise vrouwen die geloofden dat ze bezwangerd konden worden door Baal en zo een halfgod konden krijgen… ala Jezus christus zeg maar… het feit is en blijft dat deze verhalen al bekend waren ver voor de joodse geschiedenis.

Infoteur: Ibowts
Laatste update: 24-05-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Reacties: 2
Schrijf mee!