InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Joods Nederland: maatschappelijk, gezondheid en pers

Joods Nederland: maatschappelijk, gezondheid en pers

Joods Nederland: maatschappelijk, gezondheid en pers Op het gebied van maatschappelijke- en gezondheidsorganisaties en de pers heeft Joods Nederland haar eigen instellingen. De Stichting Joods Maatschappelijk Werk (JMW) speelt een heel belangrijke rol op maatschappelijk gebied. Het Centraal Joods Overleg Externe Belangen (CJO) komt op voor de rechten en belangen van de Joodse gemeenschap in Nederland. Op politiek gebied zijn o.a. De Federatie van Nederlandse Zionisten en het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) actief. WIZO Nederland is de grootste Joodse vrouwen organisatie. Joodse zorg is mogelijk in het Ziekenhuis Amstelland, het Sinaïcentrum en Joods Hospice Immanuel. Tot slot heeft de Joodse gemeenschap verschillende Joodse media, zoals het Nieuw Israëlietisch Weekblad en de Joodse Omroep.

Stichting Joods Maatschappelijk Werk (JMW)

Naast gewoon maatschappelijk werk richt deze organisatie zich op specifiek Joodse problematiek, zoals oorlogs- en naoorlogse traumata, identiteitscrises, vereenzaming, Israëli's die in Nederland wonen, Joodse vluchtelingen/asielzoekers.

Zorg en Preventie

Een speciaal project om bovengenoemde problemen aan te pakken.

Het Joods Netwerk (Jonet.nl)

Een Joodse website dat religieus noch politiek is. Alle uitingen van de beleving van het Jodendom staan centraal. Er is ook een sociale kaart van Joods Nederland.

Thuiszorgafdeling

Deze levert alfahulp, persoonlijke en huishoudelijke verzorging en wijkverpleging in Amsterdam en omgeving.

Eettafel voor Ouderen

Koosjere maaltijden voor Joodse ouderen in Amsterdam-Buitenveldert.

Overig

  • hulp bij aanvraag financiële steun wet uitkering vervolgingsslachtoffers 1940-1945;
  • hulp bij aanvraag financiële steun van de Amerikaans-Joodse organisatie Claims Conference.
  • mediation;
  • hulp aan Israëlische Nederlanders.

Centraal Joods Overleg Externe Belangen (CJO)

Een overkoepelend orgaan van Joodse organisaties voor de rechten en belangen van de Joodse gemeenschap in Nederland. Ze regelen politieke zaken en vertegenwoordigen de Joodse gemeenschap bij overheidsinstellingen. Denk aan zaken zoals antisemitisme, veiligheid en Israël.

Federatie van Nederlandse Zionisten – FNZ

Dit is een overkoepelend orgaan van diverse Zionistische organisaties in Nederland. Ze vertegenwoordigt Nederland bij de World Zionist Organisation (WZO).

Centrum Informatie en Documentatie Israël – CIDI

Een lobbyorganisatie voor Israël. Daarnaast geeft het voorlichting en raadplegen media en politici het CIDI regelmatig. Ook is er documentatie over Joods leven elders in de wereld. Elf keer per jaar komt er een bulletin uit met actuele informatie. Het CIDI organiseert ook cursussen voor studenten waarbij ze vier tot zeven studiepunten kunnen behalen voor hun universitaire studie. Daarnaast houdt het CIDI antisemitische incidenten bij en rapporteert daarover. Het CIDI heeft ook een jongerenorganisatie die o.a. Op scholen les geeft over Joden en Israël.

Charitatieve instellingen

Hiervan zijn er velen, zoals: Collectieve Israël Actie, B'nai B'rith Nederland, etc.

Vrouwenorganisaties

WIZO Nederland

  • positie van vrouwen in Israël verbeteren;
  • steunen kinderen en zwakkeren in Israël;
  • versterken band Diaspora Joden en Israël;
  • maakt deel uit van de Nederlandse Vrouwenraad.

Federatie van liberaal-Joodse vrouwen in Nederland

Deze houdt zich bezig met mensenrechten en menslievende hulpverlening. Ze is vertegenwoordigt bij de Nederlandse Vrouwenraad en lid van de International Council of Jewish Women.

Deborah

  • versterking van Joodse identiteit;
  • verbreiden van kennis van het Jodendom;
  • grotere bewustwording van de Joodse vrouw;
  • lid van de International Council of Jewish Women;
  • sinds 2009 maken vrouwen deel uit van het NIHS-bestuur. Al eerdere werden vrouwen in het NIK-bestuur benoemd.

Gezondheidszorg

Joodse vleugel – Ziekenhuis Amstelland

  • Sjabbat en Joodse feestdagen vieren;
  • aparte verpleging mannen en vrouwen;
  • sjoeldiensten;
  • koosjere maaltijden;
  • Joodse vrijwilligers.

Sinaï Centrum

  • geestelijke gezondheidszorg;
  • zorg verstandelijke gehandicapten;
  • behandeling van Joden en niet-Joden met een psychotrauma;
  • ook Joden uit andere landen verzorgd.

Joods Hospice Immanuel

Instelling voor palliatieve zorg en stervensbegeleiding.

Joods Zorgcircuit

Hier werken zes instellingen samen:
  • Joods Maatschappelijk Werk
  • Sinaï Centrum
  • Ziekenhuis Amstelland
  • Joods Hospice Immanuel
  • twee verzorgingshuizen

Joodse pers

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Loeach 5779 - Joodse agenda 2018-2019 - uitgave NIKLoeach 5779 - Joodse agenda 2018-2019 - uitgave NIKElk jaar brengt het NIK (Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap) de loeach (Joodse agenda) uit. In september 2018 versc…
David H. Stern: commentaar op het Joodse Nieuwe TestamentrecensieDavid H. Stern: commentaar op het Joodse Nieuwe TestamentCommentaar op het Joodse Nieuwe Testament. De Messiasbelijdende Jood David H. Stern heeft naast de Engelse vertaling van…
Verboden en geoorloofde huwelijken - Joods orthodoxe visieBinnen het orthodoxe Jodendom gelden strikte regels met betrekking tot met wie men wel en niet mag trouwen. Voor een bui…
Bronnen en referenties
  • Jodendom in de praktijk – Evers/Stodel

Reageer op het artikel "Joods Nederland: maatschappelijk, gezondheid en pers"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 13-02-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Joods Nederland
Schrijf mee!