InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala: reïncarnatie in het Jodendom

Kabbala: reïncarnatie in het Jodendom

Is er een verband tussen zielen die nu leven en die vroeger bestonden? In het Jodendom wordt niet door iedereen in reïncarnatie geloofd. Maar toch zijn er die er in geloven. Vooral de Kabbala-aanhangers geloven in 'transzielige' verbanden. De zielsverhuizing heet Gilgoel in het Hebreeuws. Mozes liet alle zielen van toekomstige generaties meezweren in het naleven van de Tora. De fysieke toestand op aarde bepaalt de persoonlijkheid en uitstraling van iedere ziel. Alle vormen werden in het verbond tussen God en het Joodse volk opgenomen.

Gilgoel - zielsverhuizing

Bekende Joodse filosofen houden zich niet bezig met Gilgoel. Gilgoel betekent letterlijk voortrollen. Maar onder Kabbalisten is het een bekend fenomeen. Het wordt besproken in Sefer Habahier, een mystiek werk uit de twaalfde eeuw. In Spreuken (1:4) staat: "De ene generatie verdwijnt en de andere generatie komt." De verdwijnende generatie levert de zielen voor de nieuwe generatie.
In Deuteronomium (25:5) wordt het zwagerhuwelijk behandeld. In Genesis wordt Onan verzocht om zich namens zijn overleden broer Er voort te planten. Het Kabbalistische werk Zohar verklaart dat het overlijden niet betekent dat met het aardse wordt verbroken. De band wordt via de kinderen voortgezet. Wanneer er geen kinderen zijn moet het via een zwagerhuwelijk. Het kind ontvangt dan de ziel van de overledene zo wordt de band niet verbroken.

Purificatie van de ziel

In de Kabbala gaat men er vanuit dat man en vrouw één lichaam vormen. De fysieke vereniging heeft tot doel het leven te vereeuwigen. Reïncarnatie wordt gezien als straf voor seksuele overtredingen. De ziel moet nogmaals terugkeren naar de aarde dat als tranendal wordt gezien. Maar er is dus altijd een weg terug. God is barmhartig. Niemand is voor eeuwig verloren. Via Gilgoel is herstel mogelijk. De begrafenis is een voorwaarde voor een zielsverhuizing. Daar om moet een dode snel begraven worden zodat de ziel de kans krijgt zijn aardse daden te verbeteren. Reïncarnatie is dus een kans voor purificatie van de ziel. Zolang de ziel niet gelijk wordt aan de aard van God keert het steeds weer terug naar de aarde.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geschiedenis Jodendom: Kabbala – praktische/theoretischeGeschiedenis Jodendom: Kabbala – praktische/theoretischeEr hebben zich twee richtingen ontwikkeld in de Kabbala: de praktische en de theoretische richting. De Duitse school beo…
Joodse filosofie - Chabad 3: een rustige vredige geestEen liberale Joodse rabbijn was onder de indruk van de rust en vredige geest van de chassidiem. Hij vroeg zich af of dit…
Kabbala als integraal onderdeel van de ToraHet Jodendom is gebaseerd op de Openbaring op de Sinaï toen de Tora aan Israël werd gegeven. De historische gebeurtenis…
Hemel, Hel, Reïncarnatie, Komende Wereld - een Joodse visieHemel, Hel, Reïncarnatie, Komende Wereld - een Joodse visieWanneer we overlijden gaat de ziel naar de Hemel of de Hel waar het beloning krijgt of straf. Het Jodendom gelooft hieri…
Bronnen en referenties
  • Rabbijn R. Evers

Reageer op het artikel "Kabbala: reïncarnatie in het Jodendom"

Reacties

Ton van der Vegt, 18-06-2012 23:21 #3
Ik lees van alles over de historie van kabbala maar nergens staat wat het precies inhoud, wat is het bijzondere van de Thora dat we alleen in de kabbala kunnen vinden?
Moet het allemaal echt zo geheimzinnig gehouden worden? Ik zoek geen achtergronden maar wil weten wat het inhoud. Reactie infoteur, 19-06-2012
Hier een aantal links die u mogelijk verder kunnen helpen:

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/28310-kabbala-theoretische-meditatieve-en-praktische-kabbala.html

http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/66769-geschiedenis-jodendom-23-kabbala-praktischetheoretische.html

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/12557-kabbala-als-integraal-onderdeel-van-de-tora.html

Groet,

Etsel

Ilse de Rooy, 28-03-2009 17:41 #2
Kunt u mij titels van boeken geven waarin ik zou kunnen lezen over Kabbala? Reactie infoteur, 28-03-2009
Op deze site http://kabbalaonline-shop.com/cat/2 staan boeken die gaan over de echte Kabbala.

Meetie (infoteur), 02-11-2007 10:45 #1
Maar er komen steeds meer zielen bij, waar komen die dan vandaan? Reactie infoteur, 03-11-2007
Bedankt voor je reactie.

Een antwoord op je vraag is dat de ziel afkomstig is van één grote ziel die sinds de zondeval in 7 miljard zielen uiteen is gesplitst. Deze grote ziel (en dus ook alle stukjes) staat in verbinding met God. Daar komen ze vandaan. Zie verder de link onderaan mijn artikel: Kabbala: splitsing van de ziel.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala
Reacties: 3
Schrijf mee!