Kabbala: reïncarnatie in het Jodendom

Is er een verband tussen zielen die nu leven en die vroeger bestonden? In het Jodendom wordt niet door iedereen in reïncarnatie geloofd. Maar toch zijn er die er in geloven. Vooral de Kabbala-aanhangers geloven in 'transzielige' verbanden. De zielsverhuizing heet Gilgoel in het Hebreeuws. Mozes liet alle zielen van toekomstige generaties meezweren in het naleven van de Tora. De fysieke toestand op aarde bepaalt de persoonlijkheid en uitstraling van iedere ziel. Alle vormen werden in het verbond tussen God en het Joodse volk opgenomen.

Gilgoel - zielsverhuizing

Bekende Joodse filosofen houden zich niet bezig met Gilgoel. Gilgoel betekent letterlijk voortrollen. Maar onder Kabbalisten is het een bekend fenomeen. Het wordt besproken in Sefer Habahier, een mystiek werk uit de twaalfde eeuw. In Spreuken (1:4) staat: "De ene generatie verdwijnt en de andere generatie komt." De verdwijnende generatie levert de zielen voor de nieuwe generatie.
In Deuteronomium (25:5) wordt het zwagerhuwelijk behandeld. In Genesis wordt Onan verzocht om zich namens zijn overleden broer Er voort te planten. Het Kabbalistische werk Zohar verklaart dat het overlijden niet betekent dat met het aardse wordt verbroken. De band wordt via de kinderen voortgezet. Wanneer er geen kinderen zijn moet het via een zwagerhuwelijk. Het kind ontvangt dan de ziel van de overledene zo wordt de band niet verbroken.

Purificatie van de ziel

In de Kabbala gaat men er vanuit dat man en vrouw één lichaam vormen. De fysieke vereniging heeft tot doel het leven te vereeuwigen. Reïncarnatie wordt gezien als straf voor seksuele overtredingen. De ziel moet nogmaals terugkeren naar de aarde dat als tranendal wordt gezien. Maar er is dus altijd een weg terug. God is barmhartig. Niemand is voor eeuwig verloren. Via Gilgoel is herstel mogelijk. De begrafenis is een voorwaarde voor een zielsverhuizing. Daar om moet een dode snel begraven worden zodat de ziel de kans krijgt zijn aardse daden te verbeteren. Reïncarnatie is dus een kans voor purificatie van de ziel. Zolang de ziel niet gelijk wordt aan de aard van God keert het steeds weer terug naar de aarde.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Rabbijn R. Evers
Jehoeda (1.614 artikelen)
Laatste update: 09-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie