Wat is Briet mila - Betekenis van de Joodse besnijdenis?

Wat is Briet mila - Betekenis van de Joodse besnijdenis? Abram is 99 jaar oud wanneer hij van God te opdracht krijgt zichzelf te besnijden. Dit als teken van een speciale relatie tussen God en Abrams afstammelingen. Ook de zonen van Abram werden besneden. Ismaël was 13 jaar oud toen hij besneden werd. Izaak werd op de achtste dag besneden. De achtste dag wordt aangehouden als dag van de besnijdenis bij de Joden. De islamieten hanteren het 13de levensjaar. De Joodse besnijdenis toont de innige verbondenheid met God.

Adam werd besneden geboren

Adam, de eerste mens, had geen voorhuid.1 God schiep Adam naar zijn beeld. Een aantal gevolgen van de zondeval van Adam (en Eva) was de komst van de dood en het lijden. Daarnaast groeide als gevolg van de zonde de voorhuid van Adam aan. Voorhuid is in het Hebreeuws 'Orlah'. We spreken over Orlah Lev (onbesneden hart - versteend hart), Orel S'fasaim (onbesneden lippen - verminderde Goddelijke spraak). Orlah verwijst naar de geestelijke scheiding tussen God en de mens die verwijderd moet worden. Om weer heilig te worden moet de voorhuid weg gesneden worden. Daarmee wordt de scheiding die Adam gecreëerd had tussen God en mens weggenomen.

Besnijdenis leidt tot lichamelijk perfectie en volledige geestelijke groei

Abram besneed zichzelf toen hij 99 was voor de conceptie van Izaak, omdat hij wilde dat Izaak vanaf diens geboorte heilig zou zijn. De besnijdenis is nodig om in religieuze zin 'volledig' te zijn. Het leidt tot lichamelijk perfectie. Na de besnijdenis heet Abram 'Abraham'. De naam betekent vader van vele volkeren. De getallenwaarde van de naam Abraham is 248. Het komt overeen met alle 248 ledematen van het lichaam die je beheerst. Je bent geestelijk volgroeid.

Bovenverstandelijke besnijdenis op de achtste dag na de geboorte

De besnijdenis van Ismaël is een verstandelijke besnijdenis. Op 13 jarige leeftijd ging hij met zijn volle verstand het verbond met God aan. De besnijdenis van Izaak was bovenverstandelijk omdat hij op zijn achtste dag nog niet zelf kon beslissen.

Openbare besnijdenis door moheel

De besnijdenis (briet mila (Hebreeuws: ברית מילה)) dient openbaar te geschieden omdat Joden zich niet moeten schamen om de plichten uit te oefenen. De briet wordt uitgevoerd door een moheel. Het Joodse gebod van de briet mila van 8-dagen oude jongetjes staat beschreven in de Tora, (Genesis 17:1-14 en Leviticus 12:1-3). Traditioneel wordt de Hebreeuwse naam van het jongetje dan ook in de gemeenschap bekend gemaakt. Om gezondheidsredenen kan de besnijdenis worden uitgesteld. De besnijdenis is niet pijnlijk voor de baby. Lees hier. In het geval van bekering tot het Jodendom wordt besnijdenis dán uitgevoerd. Dat gebeurt in een ziekenhuis onder narcose. De halacha (Joodse wetgeving) beschouwt onbesneden mannen als niet-Jood. Een jongen die op zijn 13e verjaardag (bar mitzvah) nog niet besneden is moet dit zelf laten doen. Weigert een onbesneden man zich te laten besnijden, dan kan hij geen Toralezing in de synagoge doen en kan hij volgens sommige rabbijnen niet deelnemen aan een Pesach-seider (avondmaal).

De procedure van de Briet Mila

De procedure van de Briet Mila is als volgt. Klik hier.

Briet Mila: het samen gaan van medische en spirituele handeling

De Briet Mila heeft een symboolfunctie: geestelijk moeten Joden zich steeds opnieuw verbeteren. Ook wordt uit recente medische studie duidelijk dat er medische voordelen zijn. Voor de medische overwegingen om te besnijden, verwijs ik naar het artikel Besnijdenis, met een moeilijk woord circumcisie. Wanneer God een mitswa geeft moet het ook een heilzame werking geven. Lichaam en geest corresponderen. De achtste dag is trouwens het tijdstip waarop het bloed optimaal stolt en de wond snel geneest. De besnijdenis gebeurt op de achtste dag omdat dit aangeeft dat dit een eeuwig verbond is met de Schepper. Het cijfer zeven is het getal van de week, de aardse beslommeringen. Het getal acht ontstijgt dit enigszins.

Voetnoot

1 Er zijn meer belangrijke Joden zonder voorhuid geboren. Naast Adam waren dat Seth, Noach, Jakob, Jozef, Mozes en Job. Mozes werk ging niet over het omgaan met zijn ego, maar zijn taak was om een kanaal te zijn. Om deze reden werd hij zonder voorhuid geboren.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Rabbijn R. Evers
  • Tora.org
  • https://www.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/1391191/jewish/Was-Moses-Born-Circumcised.htm
  • http://www.askmoses.com/en/article/113,2142797/Why-was-Moses-born-circumcised.html
Jehoeda (1.613 artikelen)
Laatste update: 15-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie