InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Betekenis van de Joodse besnijdenis - Briet Mila

Betekenis van de Joodse besnijdenis - Briet Mila

Betekenis van de Joodse besnijdenis - Briet Mila Abram is 99 jaar oud wanneer hij van God te opdracht krijgt zichzelf te besnijden. Dit als teken van een speciale relatie tussen God en Abrams afstammelingen. Ook de zonen van Abram werden besneden. Ismaël was 13 jaar oud toen hij besneden werd. Izaak werd op de achtste dag besneden. De achtste dag wordt aangehouden als dag van de besnijdenis bij de Joden. De islamieten hanteren het 13de levensjaar. De Joodse besnijdenis toont de innige verbondenheid met God.

Adam werd besneden geboren

Adam, de eerste mens, had geen voorhuid.1 God schiep Adam naar zijn beeld. Een aantal gevolgen van de zondeval van Adam (en Eva) was de komst van de dood en het lijden. Daarnaast groeide als gevolg van de zonde de voorhuid van Adam aan. Voorhuid is in het Hebreeuws 'Orlah'. We spreken over Orlah Lev (onbesneden hart - versteend hart), Orel S'fasaim (onbesneden lippen - verminderde Goddelijke spraak). Orlah verwijst naar de geestelijke scheiding tussen God en de mens die verwijderd moet worden. Om weer heilig te worden moet de voorhuid weg gesneden worden. Daarmee wordt de scheiding die Adam gecreëerd had tussen God en mens weggenomen.

Besnijdenis leidt tot lichamelijk perfectie en volledige geestelijke groei

Abram besneed zichzelf toen hij 99 was voor de conceptie van Izaak, omdat hij wilde dat Izaak vanaf diens geboorte heilig zou zijn. De besnijdenis is nodig om in religieuze zin 'volledig' te zijn. Het leidt tot lichamelijk perfectie. Na de besnijdenis heet Abram 'Abraham'. De naam betekent vader van vele volkeren. De getallenwaarde van de naam Abraham is 248. Het komt overeen met alle 248 ledematen van het lichaam die je beheerst. Je bent geestelijk volgroeid.

Bovenverstandelijke besnijdenis op de achtste dag na de geboorte

De besnijdenis van Ismaël is een verstandelijke besnijdenis. Op 13 jarige leeftijd ging hij met zijn volle verstand het verbond met God aan. De besnijdenis van Izaak was bovenverstandelijk omdat hij op zijn achtste dag nog niet zelf kon beslissen.

Openbare besnijdenis door moheel

De besnijdenis (briet mila (Hebreeuws: ברית מילה)) dient openbaar te geschieden omdat Joden zich niet moeten schamen om de plichten uit te oefenen. De briet wordt uitgevoerd door een moheel. Het Joodse gebod van de briet mila van 8-dagen oude jongetjes staat beschreven in de Tora, (Genesis 17:1-14 en Leviticus 12:1-3). Traditioneel wordt de Hebreeuwse naam van het jongetje dan ook in de gemeenschap bekend gemaakt. Om gezondheidsredenen kan de besnijdenis worden uitgesteld. De besnijdenis is niet pijnlijk voor de baby. Lees hier. In het geval van bekering tot het Jodendom wordt besnijdenis dán uitgevoerd. Dat gebeurt in een ziekenhuis onder narcose. De halacha (Joodse wetgeving) beschouwt onbesneden mannen als niet-Jood. Een jongen die op zijn 13e verjaardag (bar mitzvah) nog niet besneden is moet dit zelf laten doen. Weigert een onbesneden man zich te laten besnijden, dan kan hij geen Toralezing in de synagoge doen en kan hij volgens sommige rabbijnen niet deelnemen aan een Pesach-seider (avondmaal).

De procedure van de Briet Mila

De procedure van de Briet Mila is als volgt. Klik hier.

Briet Mila: het samen gaan van medische en spirituele handeling

De Briet Mila heeft een symboolfunctie: geestelijk moeten Joden zich steeds opnieuw verbeteren. Ook wordt uit recente medische studie duidelijk dat er medische voordelen zijn. Voor de medische overwegingen om te besnijden, verwijs ik naar het artikel Besnijdenis, met een moeilijk woord circumcisie. Wanneer God een mitswa geeft moet het ook een heilzame werking geven. Lichaam en geest corresponderen. De achtste dag is trouwens het tijdstip waarop het bloed optimaal stolt en de wond snel geneest. De besnijdenis gebeurt op de achtste dag omdat dit aangeeft dat dit een eeuwig verbond is met de Schepper. Het cijfer zeven is het getal van de week, de aardse beslommeringen. Het getal acht ontstijgt dit enigszins.

Voetnoot

1 Er zijn meer belangrijke Joden zonder voorhuid geboren. Naast Adam waren dat Seth, Noach, Jakob, Jozef, Mozes en Job. Mozes werk ging niet over het omgaan met zijn ego, maar zijn taak was om een kanaal te zijn. Om deze reden werd hij zonder voorhuid geboren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Joodse besnijdenis: het verbondsteken - briet milaDe Joodse besnijdenis: het verbondsteken - briet milaHet Jodendom begon met aartsvader Abraham. In Genesis 15:18 lezen we Abraham met God een verbond sloot: "Op die dag sloo…
Wetten en gewoontes bij de Joodse besnijdenis (Briet Mila)Op de achtste dag na de geboorte wordt het Joodse baby jongetje besneden. Hij wordt hiermee in het Verbond opgenomen van…
Achtergronden van de Joodse besnijdenisAchtergronden van de Joodse besnijdenisDe Joodse besnijdenis (briet mila - op de achtste dag na de geboorte) is een voortzetting van het eeuwenoude verbond van…
Hoe gaat de Joodse besnijdenis (Briet Mila) in z'n werk?Hoe gaat de Joodse besnijdenis (Briet Mila) in z'n werk?Het instrument dat gebruikt wordt voor de besnijdenis wordt 'Izmel' genoemd. Dit is een vlijmscherp chirurgisch mesje. W…
Zwangerschap en geboorte: de Joodse voorbereidingZwangerschap en geboorte: de Joodse voorbereidingWetenschap heeft aangetoond dat de handelingen, houding en gemoedstoestand van een moeder een groot effect hebben op de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Rabbijn R. Evers
  • Tora.org
  • https://www.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/1391191/jewish/Was-Moses-Born-Circumcised.htm
  • http://www.askmoses.com/en/article/113,2142797/Why-was-Moses-born-circumcised.html

Reageer op het artikel "Betekenis van de Joodse besnijdenis - Briet Mila"

Reacties

Cher, 25-12-2015 23:05 #4
Hallo,

Ik wil graag erbij vermelden dat islamitische kinderen tot de leeftijd van 13 jaar zich moeten besnijden. Ipv op zijn 13de.
Het maakt niet uit wanneer je het laat doen, als het maar voor je 13de is.

Groetjes
Cher

Margreet Abels, 09-11-2013 18:34 #3
Waarom wordt er in de media zoveel ophef gemaakt over het besnijden van Joodse jongetjes[ baby.s] gemaakt?
en hoor ik over de moslims jongens haast geen commentaar.Terwijl een baby van 8 dagen oud minder te lijden heeft bij de besnijdenis, dan wanneer je 12 oud bent. en besneden moet worden.Een 12 jarige besnijden vind ik meer een mishandeling dan bij een baby.Op 12 jr.blijven ze er veel langer last van hebben.en is er meer kans op infectie.

Arjan, 21-10-2010 16:58 #2
Waarom worden ze op de achtste dag besneden en niet gelijk op de eerste dag? Reactie infoteur, 21-10-2010
Zo heeft God dit bepaald, zie de Tora.

# Wanneer de circumcisie vóór de achtste dag heeft plaatsgehad, wordt het als ongeldig beschouwd. Er moet een speciale procedure worden uitgevoerd door een Moheel 'Hatofas dam Briet' (een druppel bloed afnemen). Een rabbijn moet hierover worden geraadpleegd.
# Wanneer de baby vroegtijdig geboren is, zwak is of ziek, een oog infectie, dan wordt de Briet uitgesteld. We wachten op het herstel van de gezondheid van het kind. In sommige omstandigheden wachten we 7 volledige dagen na de ziekte voordat de Briet plaatsvindt.

Groet,

Etsel

Secret, 20-04-2009 19:21 #1
Hey,

Bedankt voor deze pagina over informatie van het Jodendom. Ik kan het onwijis goed gebruiken voor mijn werkstuk.

Groetjes :-) Reactie infoteur, 20-04-2009
Veel succes!

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-04-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Gezinsleven
Reacties: 4
Schrijf mee!