Waarom de Westelijke Muur in Jeruzalem heilig is voor Joden

Waarom de Westelijke Muur in Jeruzalem heilig is voor Joden De Klaagmuur in Jeruzalem is wereldberoemd. De Klaagmuur (Westelijke Muur) - in het Hebreeuws 'HaKotel'- is heilig voor Joden. De meeste mensen denken dat dat is omdat het restanten zijn van de Tweede Tempel. Dat is ook zo. Maar er zijn nog meer redenen aan te wijzen, zoals de permanente aanwezigheid van God, pelgrimsoord, bidrichting, gebouwd door de armen, en plaats van Joods heldendom.

Plek van de Heilige Tempel

De Westelijke Muur (Klaagmuur) is het enige overblijfsel van de Heilige Tempel in Jeruzalem die door Titus werd vernietigd in het jaar 70. De Tempel, het centrum van de spirituele wereld, was de belangrijkste kanaal voor Goddelijkheid in de wereld. Toen de Tempel er stond, was er respect voor God, voor zijn Tora en voor elkaar. Er was geen twijfel rondom Gods bestaan. Er waren geen atheïsten. Iedereen erkende Eén God en begreep de genialiteit van Zijn wetten. De wereld werd gevuld met ontzag voor God en Gods liefde.

De Tempelberg werd ook de Berg Moriah genoemd. Dit is de plek waar Abraham Izaak vastbond en waar Jacob droomde van de ladder die naar de hemel reikte.

De Heilige Tempel dient ook de niet-Joodse wereld. Toen Koning Salomo de Tempel bouwde vroeg hij God specifiek om het gebed van de niet-Jood die naar de Tempel kwam te accepteren (Koningen I 8:41-43). De joodse profeet Jesaja verwijst naar de Tempel als een "Huis voor alle naties". De Tempel was een universeel centrum van spiritualiteit.

In bijbelse tijden werden tijdens het Soekot feest 70 stieren geofferd die verwijzen naar de 70 naties. De Talmoed zegt als de Romeinen wisten hoeveel voordeel ze hadden bij de Tempel, dan zouden ze de Tempel nooit verwoest hebben.

Permanente herinnering aan Gods aanwezigheid

De Klaagmuur zal nooit vernietigd worden vanwege de Goddelijk aanwezigheid. De Muur is daarom een symbool voor het Joodse volk: hoewel er veel pogingen zijn geweest de Muur te vernietigen blijft hij eeuwig bestaan, net zoals het Joodse volk zijn vijanden heeft overwonnen en eeuwig blijft!

In de Tora verzekert God dat het Joodse volk nooit vernietigd zal worden. God belooft dat aan Abraham. En de schrijver Mark Twain schreef: "Other peoples have sprung up and held their torch high for a time, but it burned out, and they sit in twilight now, or have vanished. The Jew saw them all, beat them all. All things are mortal but the Jew; all other forces pass, but he remains. What is the secret of his immortality?"

Pelgrimsoord

Gedurende de tijd van de Tempel, maakten Joden drie keer per jaar een pelgrimsreis naar Jeruzalem. Gedurende de Diaspora reisden Joden met groot gevaar voor hun leven naar Jeruzalem om bij de muur te bidden. De naam Klaagmuur komt uit de Talmoed. Daarin staat dat toen de Tempel werd vernietigd alle toegangen tot de hemel werden gesloten, met uitzondering van de 'Tranentoegang'.

Bidrichting

Drie maal per dag, gedurende duizenden jaren, richten Joden hun gebeden richting de Klaagmuur. De mystiek leert dat alle gebeden van hieruit naar de hemel gaan. Buiten Israël richten bidders zich tot Israël. In Israël richt men zich tot Jeruzalem. En in Jeruzalem richten de bidders zich tot de Klaagmuur.

Gebouwd met liefde en toewijding

Arme mensen hebben de westelijk muur gebouwd. Toen de vijand de tempel vernietigde, daalden engelen naar beneden en spreidden hun vleugels en zeiden: "Deze Muur, het werk van de armen, zal nooit worden vernietig."

Plek van het Joods heldendom

Tijdens de vernietiging van de Eerste en Tweede Tempel, vochten Joden als leeuwen voor elke steen van de Tempel. Zij dienden sindsdien als voorbeeld van moed voor de Joden. In 1967 vochten Israëlische soldaten om de muur te ontzetten.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
Jehoeda (1.597 artikelen)
Laatste update: 15-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie