InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Koning Salomo en de Tempel

Joodse Bijbel: Koning Salomo en de Tempel

Joodse Bijbel: Koning Salomo en de Tempel Koning Salomo is de wijste man die ooit op aarde heeft geleefd. Zijn rijk strekt zich uit van de Nijl in het westen tot aan de Eufraat in het noordoosten. Er vinden geen conflicten plaats met naburige staten en ook onderling is het Israëlische rijk niet verdeeld. Niet Koning David maar Koning Salomo mag de Tempel van G'd bouwen. David heeft namelijk door het voeren van veel oorlogen bloed aan zijn handen zitten.

Salomo, een wijze en rechtvaardige koning

Salomo wordt koning van Israël wanneer hij twaalf jaar oud is. In Gibeon brengt hij een offer aan G'd. Deze verschijnt voor hem en vraagt wat hij verlangt. Salomo antwoordt wijs en rechtvaardig te willen zijn. G'd vervult zijn wens en brengt hem zelfs rijkdom en eer zolang Salomo de Tora naleeft.

Op een dag komen twee vrouwen naar hem toe die beide geboorte hebben gegeven aan een kind. Het ene kind leeft en het andere is dood. De vrouw van het dode kind heeft haar kind geruild met het levende kind. Salomo moet nu een oordeel vellen wie de rechtmatige moeder is van het levende kind. Hij stelt voor het kind in tweeën te hakken. De echte moeder protesteert en zegt het kind dan maar aan de andere vrouw te geven, terwijl de andere vrouw niets zegt. Salomo weet nu wie de echte moeder is en geeft het kind aan haar.

Gouden Eeuw onder Koning Salomo

Salomo betekent 'zijn vrede'. Onder zijn heerschappij zijn er geen conflicten met naburige staten en zijn er ook geen onderlinge conflicten. Salomo's rijk ligt tussen de Nijl in het westen en de Eufraat in het noordoosten. De buurlanden zoek contact met Koning Salomo. Egypte levert paarden aan de koning en vanuit Arabië komen er karavanen met specerijen. Ook wordt goud en zilver gebracht uit andere landen.

Koning Salomo heeft een mooi paleis. De stallen herbergen 40.000 paarden en er zijn 12.000 paardrijders. Het leger wordt geleid door Benaiah. Zadok en Abiathan zijn Hoge priesters in het Heiligdom.

De bouw van de Heilige Tempel

Koning Salomo mag van G'd de Tempel bouwen. Koning David heeft reeds de plannen gemaakt maar hij heeft door het voeren van oorlogen te veel bloed aan zijn handen. Koning Salomo voert geen oorlogen. Vanaf zijn zestiende jaar begint hij met de bouw. Dit is 480 jaar sinds de Joden de Tabernakel in de woestijn hebben opgericht. De plek van de Tempel is de berg Moria. Dezelfde plek waar Abraham eerder zijn zoon Izaäk vastbindt.

Er worden tienduizenden mannen ingezet om de Tempel te bouwen. Uit Libanon worden ceder bomen gehaald. Stenen worden uit steengroeven gehaald. Uit de Jordaan Vallei wordt brons gebracht. Uit Tyrus komen vaklui om de Tempel te perfectioneren. Ook schepen brengen ladingen materialen om de Tempel te versieren. Er wordt zeven jaar lang gebouwd. Er worden geen hamers of andere ijzeren gereedschappen gebruikt omdat ijzer herinnert aan het zwaard dat het symbool is van bloedvergieten. Stenen moeten daarom in de steengroeve worden geslepen en kunnen pas daarna naar de berg Moria worden gebracht.

Beschrijving van de Tempel

De Tempel is een rechthoekig gebouw. De langere zijden zijn oost-west gericht met de ingang in het oosten. De Tempel is in twee delen verdeeld. In het grootste buitenste gedeelte (Heichal) staat de Tafel met de toonbroden, het wierook altaar en de Menora. Salomo plaatst er tien gouden tafels en tien gouden Menora's. Alleen de priesters mogen hier komen. In het kleine binnenste gedeelte bevindt zich het Heilige der Heiligen, Devir. Hier komt de Hoge Priester alleen op Grote Verzoendag. Hier staat de Ark omringd door twee Cheroebiem. Salomo laat er nog extra cheroebiem bij bouwen. Voor de Tempel bevindt zich de Oelam. Ten noorden, westen en zuiden zijn drie verdiepingen met kamers voor Tempel attributen. Om de Tempel heen bevindt zich het Plein waar het gewone volk mag komen. Hier worden de offers op het Altaar gebracht. Er staan ook wasfaciliteiten voor de priesters. De ramen zijn binnen klein en naar buiten toe groot: het Licht van de Tempel schijnt zo op de hele wereld. Het hout van binnen is met een laag goud bedekt.

Inwijding van de Tempel

In het twaalfde jaar van de regeerperiode van Koning Salomo, in de maand Tishrei, wordt de Tempel ingewijd. Het hele volk komt naar de Tempel toe en de priesters dragen de Heilige Ark van de Davids Stad naar de Tempel. De priesters benaderen het Heilige der Heiligen. Salomo bidt tot G'd. Bij het noemen van G'd in de naam van David openen de deuren van het Heilige der Heiligen zich en wordt de Ark naar binnengebracht. Nadat de priesters vertrekken komt er een wolk boven de Tempel zoals destijds in de woestijn. Het is het teken dat G'd het werk van Salomo geaccepteerd heeft.

Samenvatting - vragen

  1. Wat vraagt Koning Salomo aan G'd?
  2. Hoe oordeelt Koning Salomo over twee vrouwen die om één baby vechten?
  3. Hoe groot is het rijk van Koning Salomo?
  4. Waarom mag Koning Salomo wel de Tempel bouwen en Koning David niet?
  5. Waar wordt de Tempel gebouwd en waarom juist daar?
  6. Waarom wordt geen ijzer gebruikt bij de bouw van de Tempel?
  7. Wat bevindt zich in het grootste, buitenste deel van de Tempel?
  8. Wat bevindt zich in het kleinste, binnenste deel van de Tempel?
  9. Op welke dag van het jaar mag de Hoge Priester in het Heilige der Heiligen komen?
  10. Waarom zijn de ramen van de Tempel van binnen klein en van buiten groot?
  11. Hoe laat G'd blijken dat Hij de Tempel accepteert?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijbel (Tenach) - kunst in de TenachBijbel (Tenach) - kunst in de TenachIn de kunstuitdrukkingen van het volk Israël zijn invloeden van zijn directe omgeving terug te vinden. Een wezenlijk pro…
Joodse Bijbel: Israël leeft onder Salomo in vredeJoodse Bijbel: Israël leeft onder Salomo in vredeOnder het koningschap van Salomo beleeft Israël een gouden periode. Jeruzalem wordt het centrum van wijsheid, rijkdom, p…
Toerisme Israël: Heilige plekken - de Westelijke MuurDe heiligste plekken in Israël zijn wel de Westelijke Muur en de Tempelberg. Hier stond vroeger de Heilige Tempel die tw…
Bijbelse Archeologie in JeruzalemWat is nog terug te vinden in Israël over de Bijbelse tijd? Hebben archeologen nog iets terug kunnen vinden van de Heili…
Egyptische kunst 9: De tempelsDe tempel was de aardse woonplaats van de God. De koning zelf wijdde elke tempel in. De oudste tempels waren niet meer d…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Koning Salomo en de Tempel"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 20-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!