InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 178: Priesterlijke reinheid – Leviticus 21:1-11

Torastudie 178: Priesterlijke reinheid – Leviticus 21:1-11

Torastudie 178: Priesterlijke reinheid – Leviticus 21:1-11 Leviticus 21:1-11 bespreekt de priesterlijke reinheid. Een priester mag niet in contact komen met overleden mensen. Dit geldt ook voor zijn kinderen. Alleen in het geval van naaste familieleden zoals ouders is de kohen (priester) verplicht de begrafenis bij te wonen. Bij andere familieleden moet hij in een aparte ruimte verblijven. De reden hiervoor is dat het lichaam onrein wordt zodra de heilige ziel eruit vertrekt bij het overlijden.

Leviticus 21:1-11

En de Eeuwige zei tot Mozes: zegt tot de priesters, de zonen van Aharon, en zeg tot hen: aan een lijk onder zijn volksstammen zal hij zich niet verontreinigen.
…..
…..
En aan zijn zuster, die een maagd was, die nabij hem was, die aan geen man behoorde, aan haar zal hij zich verontreinigen.
…..
…..
En bij geen gestorven personen zal hij komen; aan zijn vader en aan zijn moeder zal hij zich niet verontreinigen.

Tekst in het Hebreeuws

א וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל-הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם לְנֶפֶשׁ לֹא-יִטַּמָּא בְּעַמָּיו.
.....
.....
ג וְלַאֲחֹתוֹ הַבְּתוּלָה הַקְּרוֹבָה אֵלָיו אֲשֶׁר לֹא-הָיְתָה לְאִישׁ לָהּ יִטַּמָּא
.....
.....
יא וְעַל כָּל-נַפְשֹׁת מֵת לֹא יָבֹא לְאָבִיו וּלְאִמּוֹ לֹא יִטַּמָּא.

Leviticus 21:1

En de Eeuwige zei tot Mozes: zeg tot de priesters, de zonen van Aharon, en zeg tot hen.

priesters en ouderen

Dit wijst op twee voorschriften:
  1. Op het voorschrift voor de priesters.
  2. Om de ouderen te vermanen betreffende de jongeren (dat zij ervoor moeten waken dat ook de kinderen zich niet verontreinigen)

onderwijs

Dit is de voornaamste Bijbelse bron van educatie en het biedt ook inzicht in onderwijs. Lehazhir betekent 'vermanen' en 'schijnen' Dus 'de ouderen te vermanen betreffende de jongeren' kan ook vertaald worden met 'de ouderen schijnen betreffende de jongeren'. Een oudere onderwijst een jongere niet alleen; het is ook een verlichting voor een oudere.

Leviticus 21:3

Jesaja 63:1-3

“Wie is het die uit Edom komt, uit Botsra...Ik ben het die in gerechtigheid spreekt en bij machte is te redden...al Mijn kleren werden besmeurd.”

Israël is Gods maagdelijke zuster die aan geen man behoorde, zo meldt de Zohar (Kabbalistisch boek). Zij heeft weerstand geboden aan alle vreemde overheersers waaraan zij onderworpen was gedurende de ballingschap. Ter wille van haar 'bevuilt' God Zichzelf, strijdt tegen haar vijanden en haalt haar uit het stof.

Leviticus 21:11

Aan zijn vader en zijn moeder zal hij zich niet verontreinigen.

verontreinigen

Hij zal zich wel verontreinigen om wille van een dode persoon die niemand heeft.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

We zullen wat dieper ingaan op de reinheid van de priesters aan de hand van een artikel van Arjeh Citron. Wanneer de heilige ziel het lichaam verlaat wordt het lichaam onrein. Priesters (kohaniem) mogen daarom niet in contact komen met het dode lichaam. Een nadere toelichting:
  • Het geldt alleen voor mannelijke priesters.
  • Ouderen moeten voorkomen dat hun kinderen zich verontreinigen, dat geldt zelfs voor een baby.
  • Als een priester een vrouw trouwt die hij volgens de Tora niet mag trouwen (bijv. een gescheiden vrouw), dan hebben de kinderen niet de priesterlijke status en kunnen zich niet verontreinigen (tamei).
  • Het verbod geldt zowel het aanraken als onder hetzelfde dak verblijven als de overledene.
  • Een priester mag de begraafplaats niet op tenzij hij minstens vier cubits wegblijft van de graven.
  • Een priester mag niet wandelen onder de takken van een boom die over een graf hangen.
  • Als er een muur rond het graf is moet de kohen minstens 30 inches van die muur wegblijven.
  • De kohen mag niet in dezelfde ruimte verblijven als de overledene.
  • Een kohen kan beter geen ziekenhuis, een begraaf kapel, een museum met skeletten, en een vliegtuig met doodskist betreden.
  • Een kohen mag geen contact hebben met het lichaam van een niet-Joodse overledene.
  • Een kohen is verplicht de begrafenis bij te wonen van naaste familieleden.
  • Een kohen mag niet het graf van een familielid bezoeken op zo'n wijze dat hij onrein wordt.
  • Een kohen wordt niet onrein wanneer er lichaamsdelen van een overledene ontbreken.
  • Een kohen moet in een aparte ruimte de begrafenissen bijwonen van niet naaste familieleden (opa, stiefvader, etc.)

Samenvatting - vragen

  1. Naar welke twee voorschriften verwijst Leviticus 21:1?
  2. Wat is de voornaamste Bijbelse bron voor onderwijs?
  3. Wie is Gods maagdelijke zuster en naar welk Bijbelgedeelte wordt hiervoor naar verwezen?
  4. Noem een aantal regels voor priesters die gelden bij de omgang met doden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 146: Offers – Leviticus 6:9-7:37Torastudie 146: Offers – Leviticus 6:9-7:37Bij parsja Vajikra gaat het om zelf een offer te brengen, terwijl parsja Tsav de wetten beschrijft van de priester die o…
Leviticus 14: twee vogels - wet op de melaatsheid, huidvraatLeviticus 14: twee vogels - wet op de melaatsheid, huidvraatLeviticus 14: twee vogels - wet op de melaatsheid, huidvraat. In de reinigingswet voor de melaatse zoals beschreven in h…
Torastudie 141: Priester – altaar – Leviticus 1:9-17Torastudie 141: Priester – altaar – Leviticus 1:9-17Met het offer wordt Gods wil gedaan. Niet elk offer is geldig. Het is niet mogelijk om een roofvogel te offeren omdat de…
Priesters (Kohaniem) in het JodendomPriesters (Kohaniem) in het JodendomDe Kohaniem (Priesters) in het Jodendom hebben een speciale positie. Ze mogen geen contact hebben met doden, geen gesche…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 178: Priesterlijke reinheid – Leviticus 21:1-11"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!