InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 176: Heb uw naaste lief – Leviticus 19:18

Torastudie 176: Heb uw naaste lief – Leviticus 19:18

Torastudie 176: Heb uw naaste lief – Leviticus 19:18 Hillel zei: “Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet; dit is de essentie van de hele Tora – de rest is toelichting.” De naaste liefhebben kan alleen maar door wetgeving waarbij zelfbeperking wordt opgelegd. Door zelfbeperking kunnen we onze eigen en andermans rechten erkennen en respecteren.

Leviticus 19:18

Gij zult u niet wreken op en geen wrok koesteren tegen de zonen van uw volk, en gij zult uw naaste beminnen als uzelf. Ik ben de Eeuwige.

Tekst in het Hebreeuws

לֹא-תִקֹּם וְלֹא-תִטֹּר אֶת-בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי יְהוָה.

Leviticus 19:18

Gij zult u niet wreken op en geen wrok koesteren tegen.

wreken/wrok koesteren

Zegt men tot iemand: leen mij uw zeis (en) deze zegt tot hem: neen; (en) de volgende zegt deze (die de zeis geweigerd heeft) tot hem: leen mij uw bijl (en nu) zegt hij tot hem: ik leen haar niet, evenals gij mij niet hebt geleend – dit is zich wreken.

Zegt men tot iemand: leen mij uw bijl, (en) deze zegt tot hem: neen, (en) de volgende dag zegt deze (die de bijl geweigerd heeft) tot de ander: leen mij uw zeis (en nu) zegt hij tot hem: daar hebt gij haar, ik ben niet als gij, die mij niet geleend hebt – dit is wrok koesteren (haat in het hart bewaren).

Leviticus 19:18

Gij zult u niet wreken op en geen wrok koesteren tegen de zonen van uw volk.

wraak vermijden

Hoe vermijdt men wraak? Men moet denken: Als een persoon vlees snijdt en het mes snijdt zijn hand, zou die hand de eerst volgende hand op haar beurt snijden?

Leviticus

Heb uw naaste lief als uzelf.

essentie van de hele Tora

Volgens Hillel is dit de essentie van de hele Tora en de rest commentaar. Waarom is dit de hele Tora? Immers het gaat alleen om mitswot tussen mensen en niet om de mitswot tussen God en de mens. Hoe kan je de ander liefhebben als jezelf terwijl de ander altijd een ander is? Fysiek zijn mensen anders, maar spiritueel vormen zij een eenheid in God. De ziel is je ware ik. Hetzelfde geldt voor de andere ziel. Beide zielen zijn gelijk en vormen een eenheid.

gunst

Een ziel daalt af naar de aarde voor 70 of 80 jaar slechts met als doel een gunst te doen voor een ander (spiritueel of zelfs materieel). Wanneer twee mensen elkaar ontmoeten moet het een positief resultaat zijn voor een derde.

je naaste liefhebben is God liefhebben

Je naaste liefhebben is de eerste poort die leidt naar Gods Paleis. Je naaste liefhebben is God liefhebben. In Deuteronomium 14:1 staat dat u kinderen van de Eeuwige bent. Iemand die de Vader liefheeft heeft de kinderen lief. De naaste liefhebben komt overeen met God liefhebben (Deuteronomium 6:5). De naaste is een deel van God.

liefde voor God, de Tora en de naaste vormen één geheel

Liefde voor God zonder liefde voor de Tora en de naaste is incompleet. Iemand die de naaste liefheeft moet je ook liefde voor God en de Tora bijbrengen. Met deze drie samen zal de Verlossing bereikt worden.

iedereen gelijk

Men moet zowel liefde hebben voor de slechtste persoon als de grootste Tora geleerde. Rabbi Zusha zag simpelweg geen negatieve dingen bij zijn naaste; Rabbi Levi Jitschak zag altijd wel positieve aspecten bij zijn naaste; Rabbi Israel Baal Shem Tov hield van iedereen ongeacht wie ze zijn.

alleen jezelf beoordelen

Oordeel niet over de ander tot je op zijn plek staat. Voor jezelf moet je kritisch zijn. Bij de ander moet je kijken naar de positieve kwaliteiten. Met het rechteroog kijkt men met empathie naar de naaste; met het linkeroog kijkt men kritisch naar zichzelf.

als jezelf

De Tora zegt dat je jezelf zo moet liefhebben als je je naaste liefhebt.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Het liefhebben van de naaste dienen we te koppelen aan het terechtwijzen van anderen (zie Torastudie 175). Liefhebben betekent niet automatisch alles accepteren wat de ander doet. Indien je iemand die zich op het foute pad begeeft niet terechtwijst dan hou je ook niet van deze persoon. Denk aan ouders die hun kinderen een standje geven. Ze doen dit niet omdat ze een hekel hebben aan hun kinderen maar juist omdat ze van hun kinderen houden en willen dat ze op het rechte pad blijven. Hetzelfde doet God bij het Joodse volk. God straft uit liefde omdat Hij wil dat het volk op het rechte pad blijft. Het gaat bij terechtwijzen niet om de persoon maar om de slechte daden en bedoelingen. Het gaat om gerechtigheid. De Tora van liefde is ook de Tora van gerechtigheid. Liefde kan alleen opbloeien als er sprake is van gerechtigheid.

Samenvatting - vragen

  1. Wat is het verschil tussen wreken en wrok koesteren?
  2. Hoe vermijdt men wraak?
  3. Wat is de essentie van de Tora volgens Hillel?
  4. In welk opzicht vormen mensen een eenheid?
  5. Waarom betekent je naaste liefhebben God liefhebben?
  6. Wanneer is liefde voor de naaste incompleet?
  7. Er wordt gezegd niet over een ander te oordelen. Waarom is het echter wel goed de ander terecht te wijzen?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse wijsheden 44: nieuwe ideeën ontwikkelenWanneer u nieuwe ideeën hoort moet u deze ontwikkelen en relevant maken voor uw eigen leven. Zoek alles tot op de bodem…
Joods medische ethiek: staken van artsen en verplegersJoods medische ethiek: staken van artsen en verplegersIn Nederland bestaat het stakingsrecht. Ook voor artsen is het wettelijk niet verboden te staken. Toch wordt volledig st…
Geschiedenis Jodendom: Talmoed – ethiek / deugdenleerGeschiedenis Jodendom: Talmoed – ethiek / deugdenleerDe Talmoedgeleerden hebben de gave om de betekenis van de Tora geheel te doorgronden. Zij hebben die gave van God ontvan…
Torastudie 178: Priesterlijke reinheid – Leviticus 21:1-11Torastudie 178: Priesterlijke reinheid – Leviticus 21:1-11Leviticus 21:1-11 bespreekt de priesterlijke reinheid. Een priester mag niet in contact komen met overleden mensen. Dit…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Talmoed, Yoma 23a
  • Jeruzalem Talmoed, Nedarim 9:4
  • Midrash Rabbah
  • Talmoed, Shabbat 31a
  • Rabbi Schneur Zalman of Liadi
  • Rabbi Israel Baal Shem Tov
  • Rabbi Yosef Yitzchak of Lubavitch
  • Lubavitcher Rebbe
  • Vrede maak je niet alleen – Rabbijn R. Evers

Reageer op het artikel "Torastudie 176: Heb uw naaste lief – Leviticus 19:18"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!