InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 175: Terechtwijzen – Leviticus 19:17

Torastudie 175: Terechtwijzen – Leviticus 19:17

Torastudie 175: Terechtwijzen – Leviticus 19:17 In Leviticus 19:17 staat de mitswa om iemand terecht te wijzen wanneer deze het foute pad kiest. Dit heeft tevens met naastenliefde te maken. Alleen wanneer je iemand weer op het rechte pad brengt heb je deze persoon echt lief. Het is niet goed toe te blijven kijken hoe iemand zondigt. Bovendien ben je dan medeschuldig in de zonde.

Tekst Leviticus 19:17

Gij zult uw broeder niet haten in uw hart; terechtwijzen zult gij uw naaste en geen zonde op hem laten.

Tekst in het Hebreeuws

לֹא-תִשְׂנָא אֶת-אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת-עֲמִיתֶךָ וְלֹא-תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא

Leviticus 19:17

Gij zult uw broeder niet haten in uw hart; terechtwijzen zult gij uw naaste, en geen zonde op hem laden.

niet stil blijven zitten in wrok

Absalom maakte een fout om niet tegen Amnon te spreken want hij haatte Amnon. Het is echter een mitswa te vragen waarom je dit tegen me doet en waarom je me beledigt. Want je moet een persoon terechtwijzen. En als deze persoon spijt betuigt en om vergiffenis vraagt moet je hem vergeven.

terugbrengen op het juiste pad

Wanneer je ziet dat een persoon het verkeerde pad opgaat moet je hem terugbrengen op het rechte pad. Want het is een mitswa een persoon terecht te wijzen.

voor iemands eigen bestwil

Iemand terechtwijzen is voor iemands eigen bestwil. Het moet beleefd en zacht gebeuren.

blijven doorgaan met terechtwijzen

Als een persoon de terechtwijzing accepteert is dat goed. Zo niet, dan moet je deze persoon blijven terechtwijzen totdat deze zegt: “Ik weiger te luisteren.”

medeschuldig

Iemand die in staat is om iemand terecht te wijzen moet dit ook doen. Zo niet dan is hij medeschuldig in de zonde omdat hij het had kunnen voorkomen.

slecht persoon

Een vrome vergeeft een slecht persoon zonder wrok en zonder hem terecht te wijzen.

hart

“Woorden die van het hart komen, komen het hart binnen,” zeggen de Joodse wijzen. Als je faalt iemand terecht te wijzen komen je woorden niet uit je hart.

spiegel

Je naaste is je spiegel. Wanneer je bij de ander een fout ziet moet je jezelf corrigeren.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Er zijn talloze voorbeelden te vinden in de Bijbel waarbij personen worden terechtgewezen. Denk bijvoorbeeld aan koning David die door de profeet Nathan op zijn nummer werd gezet. David had namelijk de man van Bathseba, Uria, voorin het slagveld gestuurd zodat deze zou omkomen in de strijd. Daarna kon David met Bathseba trouwen. Nathan vertelde David een parabel waardoor David zijn zonde in zag. Bovendien werd David door God gestraft. Het kind dat geboren werd uit zijn huwelijk met Batsheba stierf na de geboorte. Verder kunnen we als voorbeeld noemen de profeten die het Joodse volk steeds terecht moesten wijzen om de Tora na te leven omdat het anders mis zou gaan. In de huidige tijd zien we Rabbijnen in Israël die niet-religieuze Joden erop wijzen de Shabbat na te leven door bijvoorbeeld het openbaar vervoer op Shabbat te verbieden.

Het belang van terechtwijzen is gelegen in het feit dat de Tora aan het hele Joodse volk is geschonken. Het Joodse geloof is dus geen individuele aangelegenheid maar geldt voor het hele volk. Wanneer slechts een aantal Joden zondigt straft God het hele volk. Dit zagen we bij de aanbidding van het Gouden Kalf. Joden hebben de plicht elkaar terecht te wijzen omdat ze bij falen medeschuldig zijn. Alle Joodse zielen vormen immers één hele grote ziel.

Samenvatting - vragen

  1. Welke fout maakte Absalom?
  2. Waarom moet een persoon op het rechte pad worden teruggebracht?
  3. Tot hoelang moet je doorgaan met terechtwijzen?
  4. Waarom is iemand medeschuldig wanneer hij de ander niet terechtwijst?
  5. Wanneer zal terechtwijzen falen?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leviticus 14: twee vogels - wet op de melaatsheid, huidvraatLeviticus 14: twee vogels - wet op de melaatsheid, huidvraatLeviticus 14: twee vogels - wet op de melaatsheid, huidvraat. In de reinigingswet voor de melaatse zoals beschreven in h…
Torastudie 146: Offers – Leviticus 6:9-7:37Torastudie 146: Offers – Leviticus 6:9-7:37Bij parsja Vajikra gaat het om zelf een offer te brengen, terwijl parsja Tsav de wetten beschrijft van de priester die o…
Torastudie 143: Vrede/Zondoffer– Leviticus 3 en 4Torastudie 143: Vrede/Zondoffer– Leviticus 3 en 4Bij een vredeoffer doet iedereen mee. Het vredeoffer is niet voor God maar voor de mens. Toch worden offers Gods brood g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Mishneh Torah, Wetten van karakter, hoofdstuk 6
  • Lubavitcher Rebbe
  • Chassidische Meesters
  • Rabbi Israel Baal Shem Tov
  • Talmoed, Yevamot 65b

Reageer op het artikel "Torastudie 175: Terechtwijzen – Leviticus 19:17"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 26-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!