InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 174: Met twee maten meten – Leviticus 19:16

Torastudie 174: Met twee maten meten – Leviticus 19:16

Torastudie 174: Met twee maten meten – Leviticus 19:16 Met twee maten meten (dubbele standaard) wordt als onethisch beschouwd. Toch zit het Jodendom vol met dubbele standaarden. Deze liggen aan de basis van hoe Joden leven en wat ze de wereld leren. Het ligt aan de basis van wat een persoon ethisch maakt. In dit artikel een uitleg van Yanki Tauber (Chabad Jodendom). Tevens vindt u de visie van Etsel.

Slachtoffer van een tragedie

Een voorbeeld van het hanteren van een dubbele standaard is een slachtoffer bij een tragedie. Wanneer jezelf slachtoffer bent zegt de Tora om op God te vertrouwen, kijken wat je fout hebt gedaan en er lessen uittrekken. Maar dit mag je niet doen wanneer iemand anders het slachtoffer is. Je mag dus niet zeggen tegen het slachtoffer: “Dit is Gods wil.” We mogen onszelf beoordelen op wat we feitelijk bereikt hebben. Anderen beoordelen we op wat ze in staat zijn om te bereiken.

”Gij zult niet moorden”

Elk leven is evenveel waard. Een baby is even waardevol als de meest wijze persoon op aarde. En het leven van een oude 90-jarige demente persoon is ook evenveel waard als van een 20-jarige genie. De Tora stelt zelfs dat het leven van een individu niet mag worden opgegeven om een stad te redden. Het leven van tienduizenden is niet meer waard dan het leven van een individu.

Opvallend is dat de Tora daar tegenover stelt dat als iemand probeert jou te doden je je moet verzetten en hem eerst moet doden. Deze wet lijkt in tegenspraak te zijn met de wet “Gij zult niet moorden.” Als geen enkel leven meer waard is dan het leven van een ander wat maakt het leven van een slachtoffer dan meer waard dan het leven van een moordenaar? Bovendien heeft de moordenaar nog niets gedaan (wel gedreigd maar nog niet aangevallen). Bovendien is onduidelijk of de moordenaar zal slagen of van gedachte zal veranderen. Ook zou je bijvoorbeeld weg kunnen rennen. Maar een moordenaar heeft een vrije keuze. Hij kan kiezen te moorden of niet. Als hij kiest om te moorden dan kiest hij tegen het leven. Het is geen moord om iemand te doden die zich tegen het leven keert. Het is juist een handeling om het leven te sparen. Het is dus een bevestiging van het gebod “Gij zult niet moorden.”

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Vaak zie je de wet “Gij zult niet moorden” verkeerd vertaald vanuit het Hebreeuws. Het wordt vertaald met “Gij zult niet doden.” Maar dat klopt niet. Doden mag/moet wel uit zelfverdediging. Moorden is iets anders. Moorden is tegen het leven gericht. Iemand doden uit zelfverdediging is geen moord en is zelfs ter bescherming van het leven. Zou je niet mogen doden dan hebben moordenaars vrij spel. Dan zouden mensen hun land ook niet meer kunnen verdedigen. Zo wint een moordenaar dus altijd en verliest het leven.

Een toepasselijk voorbeeld van de uitvoering van de wet zichzelf te verdedigen is de liquidatie van terroristen door het Israëlische leger. Veel mensen berispen Israëls liquidatiebeleid. Ze zeggen dat Israël mensen in koelen bloede vermoord zonder een eerlijk proces. Maar dat is pertinent onjuist. Terroristen hebben als doel mensen te vermoorden. Wanneer er raketten op Israël worden afgeschoten dan heeft dat als doel mensen te vermoorden. Door de terroristen tijdig uit te schakelen worden levens gespaard. De Israëlische liquidaties hebben dus als doel om levens te redden. Overigens is ook duidelijk dat Palestijnse terroristen de dood verheerlijken. Voor hen is de dood verkiesbaar boven het leven. Ze beweren zelfs dat ze door het doden van mensen rechtstreeks in het Paradijs komen. Dit staat haaks op de Joodse traditie waarbij juist het leven geheiligd moet worden.

Meten met twee maten mag alleen als dit ethisch verantwoord is. Zie de voorbeelden die Yanki Tauber heeft aangehaald. Er zijn veel mensen die met twee maten meten wanneer het ethisch onverantwoord is. Om opnieuw een voorbeeld te geven inzake het Israëlisch-Palestijns conflict wil ik verwijzen naar de vele VN-resoluties die tegen Israël zijn aangenomen. Israël is vele malen veroordeeld voor vermeend geweld tegen Palestijnen. Deze resoluties worden gesteund door landen die zelf hun bevolkingen onderdrukken. In deze gevallen is er dus sprake van een onterecht gebruik van meten met twee maten. Ten eerste handelt Israël uit zelfverdediging. Ten tweede handelen de regeringen van die andere landen juist niet uit zelfverdediging. De dubbele standaard wordt dus net andersom en dus verkeerd gebruikt.

In Prediker 3:3 en 3:8 staan ook wat voorbeelden van het gebruik van een dubbele standaard.

Er is een tijd om te doden,
een tijd om te helen.

Er is een tijd voor oorlog
en er is een tijd voor vrede.

Samenvatting - vragen

  1. Wanneer zijn dubbele standaarden geoorloofd en wanneer niet?
  2. Waarom is elk leven evenveel waard?
  3. Wanneer mag iemand gedood worden?
  4. Wat wordt voorkomen met het doden van iemand die wil moorden?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maattabellen voor babykleertjes en kinderkledingAls je online kinderkleding gaat kopen dan is het handig om de kleding- en schoenmaten voor baby's, peuters, kleuters en…
Maattabel DamesmodeMaattabel DamesmodeOnline shoppen is natuurlijk super handig, je hoeft er de deur niet voor uit, je kunt makkelijker prijzen vergelijken en…
Zelf je bloeddruk meten met een bloeddrukmeterZelf je bloeddruk meten met een bloeddrukmeterLees hier alles over zelf je bloeddruk meten met behulp van een bloeddrukmeter. Lees hier alles over het meten van je bl…
Klussen:berekenen/meten behang, verf, tegels, vloerbedekkingKlussen:berekenen/meten behang, verf, tegels, vloerbedekkingHet is altijd weer een kunst precies uit te rekenen hoeveel spullen u nodig heeft voor het behangen, verven, tegelen en…
Maattabel schoenen: Europese, Engelse en Amerikaanse matenMaattabel schoenen: Europese, Engelse en Amerikaanse matenWanneer je schoenen wilt aanschaffen via internet, maar deze hebben andere maten, is het handig om te weten welke schoen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 174: Met twee maten meten – Leviticus 19:16"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!