InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Medina - Een van de heiligste steden van de Moslims

Medina - Een van de heiligste steden van de Moslims

Na Mekka is Medina de belangrijkste stad binnen de Islam. Na Medinah komt Jeruzalem en vervolgens Damascus. Deze bestemmingen zijn allemaal zeer belangrijk binnen de Islam. In dit artikel gaan we het hebben over de tweede belangrijkste, de prachtige stad Medina.

Medina

Medina is een stad in het westen van Saoudi-Arabië. Het ligt 320km ten noorden van Mekka, de belangrijkste stad binnen de Islam. De laatste profeet, de profeet van de Moslims Mohammed(vzmh), is hier gestorven en is er een einde gekomen aan zijn heilig leven. In de pre-Islamitische tijd werd de stad Yathrib genoemd.

Mohammed(vzmh)

In 622 vertrok Mohammed(vzmh) van Mekka naar Medina. Het was niet meer leefbaar in Mekka voor de Moslims. Mohammed(vzhm) vestigde zich met zijn volgelingen in Medina. Daar was het wel nog leefbaar voor hen. In Medina werd het eerste Kalifaat opgericht. Een Kalifaat is een staat met Islamitische wetten, dus als grondwet de Shariah. Het was dus voor het eerst in de geschiedenis in de stad Medina toegepast. Mohammed(vzmh) stond aan het hoofd van het bestuur.

"Medina"

Zoals gezegd was de oude naam van Medina Yathrib. Yathrib werd door zijn joodse inwoners blijkbaar aangeduid als Medinta, en vervolgens is dit veranderd in Medina. Het werd en wordt ook genoemd als Medinat un-Nabi, wat betekent "de stad van de Geliefde(Mohammed(vzmh)). Vandaag de dag wordt internationaal Medina als stadsnaam gebruikt.

Heilige stad

Medina is de tweede heiligste stad van de Moslims, de belangrijkste is Mekka. Na Medina komt Jeruzalem en wordt gevolgd door Damascus. In Medina bevindt zich de Moskee van de Profeet, waar ook geloofd wordt dat de Profeet er begraven ligt. Naast de Moskee van de Profeet ligt de Jannat'ul Baqi, de bekendste Islamitische begraafplaats. Hier liggen o.a familieleden en metgezellen van Mohammed(vzmh). Hier ligt ook de Islamitische geleerde Malik ibn Anas en de Tsjetsjeense verzetsstrijder Imam Sjamil.

In Medina is er ook de Islamitische universiteit van Medina gevestigd. De universiteit wordt jaarlijks door vele studenten bezocht.
© 2007 - 2017 Ibowts, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Medina - Een van de heiligste steden van de Moslims"

Reactie

Machmoed Elchalid, 11-02-2010 16:39 #1
Sinds kort is er ook een ka'baa in Irak (replica van Ka'baa in Mecca). deze ka'baa is gebouwd door shi'iten omdat ze van de sunnieten niet als moslims worden gezien en daarom mogen ze Mecca niet binnen. Dus hebben ze maar eentje nagebouwd in een gigantische ruimte waar shítische moslims eromheen zitten en bidden. Hoe politiek kun je zijn! Het probleem is dat moslim-apologeten altijd beweerden dat Ka'baa niet aanbeden werd maar toont de eensgezindheid van de Umma. Niet dus! dit weten zeer weinig mensen. In deze tijd van CO2 uitstoot etc. is het misschien beter dat ieder islamitische land een eigen Ka'baa bouwt. Kost minder en is milieuvriendelijker. Kerbala of waar die Ka'baa ook mag zijn, is ook belangrijk geworden. zie ook hier: http://www.dailymotion.com/video/x880nn_la-kaba-a-karbala-en-irak_news.

Je moet toegeven… het wordt met de dag belachelijker. Is het dan toch al die tijd politiek?

Infoteur: Ibowts
Gepubliceerd: 08-10-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 1
Schrijf mee!