InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Dertien geloofspunten Maimonides 13: opstanding der doden

Dertien geloofspunten Maimonides 13: opstanding der doden

Volgens Maimonides is de opstanding der doden een basisprincipe van de Tora. Zonder geloof daarin bestaat er geen band met het Joodse volk. Opstanding is alleen voor de rechtvaardigen, zo meldt Bereishis Rabbah. De goddelozen zijn al tijdens hun leven dood. Maar de rechtvaardigen, zelfs wanneer zij sterven, worden als levend beschouwd.

Waarom opstanding uit de dood?

Deze wereld is niet een doel op zichzelf. In deze wereld lijden onschuldige en rechtvaardige mensen en hebben slechte mensen een goed leven. Beloning en straf komen na dit leven.

Opstanding en de Komende Wereld zijn deel van hetzelfde concept, omdat opstanding het begin is van de Komende Wereld. Vóór de opstanding uit de dood neemt niemand deel aan de Komende Wereld. De zielen van de doden wachten in Gan Eden (het Paradijs). Er vindt ook een reiniging van de ziel plaats in Gehinnom (de Hel). Dit is feitelijk ook een beloning van God. Iemand die in de Hel komt is er zeker van zich voor te bereiden op de Komende Wereld. Hoewel het verkiesbaar is de Hel te vermijden en rechtstreeks naar het Paradijs te gaan, zullen degenen na de Hel ook in het Paradijs terechtkomen en daar wachten ze op het grote oordeel waar de profeten over spreken. Zie hiervoor o.a. Maleachi 3:23. Op deze dag zullen de doden opstaan.

[Etsel: Het is goed duidelijk te maken dat de Hel geen plek is van eeuwige verdoemenis. Het is een plek waar de zielen gereinigd worden van de zonden die op aarde zijn begaan en waar geen berouw voor is getoond. De grote zondaars blijven ten hoogste twaalf maanden in de Hel. Eigenlijk is dit reinigingsproces ook heel logisch. Immers, zouden zondaars met hun zonden naar het Paradijs en daarna de Komende Wereld gaan dan zou er nog geen sprake zijn van een perfecte wereld. Terecht dat dan ook gesteld wordt dat de Hel ook een beloning is van God waarin de ziel weer helemaal gereinigd wordt. God laat de mens dus nimmer in de steek.]

Het onsterfelijke lichaam

De mens is zowel lichaam als ziel. De ziel sterft nooit. De heropstanding houdt in dat de mens in zijn totaliteit, lichaam en ziel, onsterfelijk is. Een ziel kan alleen zondigen in een lichaam. Daarom kunnen beloning en straf alleen maar toegepast worden op de mens in zijn totaliteit (lichaam en ziel). De ziel kan dus niet zonder lichaam de Komende Wereld betreden. De ziel en het lichaam hebben samen een vrije wil, en samen zijn ze het beeld van God. Samen zijn ze ook groter dan de engelen.

[Etsel: In het Jodendom wordt altijd de nadruk gelegd op het in harmonie brengen van lichaam en ziel. Vóór de Zondeval van Adam en Eva waren lichaam en ziel een eenheid. Na de Zondeval werden lichaam en ziel elkaars tegenpolen. De ziel alleen kan nooit zondigen. Zondigen gebeurt omdat we meer aandacht aan ons lichaam geven. Door te zondigen raakt onze ziel wel aangetast. De schade wordt hersteld door oprecht berouw. Door niet te zondigen of door oprecht berouw te tonen raken lichaam en ziel met elkaar in evenwicht.]

De fysieke opstanding uit de dood

Volgens Maimonides zal de mens niet eten, drinken en slapen in de Komende Wereld. Het lichaam zal zo heilig worden dat het spiritueel is en de fysieke beperkingen van het aardse leven overschrijdt. Toch zal het aanwezig zijn. Nachmanides deelt deze visie niet en zegt dat de mens altijd zijn fysieke beperkingen zal hebben om bewust te zijn van zichzelf.

Zonder opstanding is het idee van de Komende Wereld irrelevant. Mensen zijn niet onder de indruk van hun ziel in de Komende Wereld omdat hun ziel niet hun hele ik is. Het lichaam hoort erbij.

[Etsel: Op dit moment is het gewoon erg moeilijk voor te stellen hoe de situatie er in de Komende Wereld uitziet. Met al onze lichamelijke gebreken en zonden kunnen we ons simpelweg geen voorstelling maken van een perfect lichaam in een perfecte wereld. Het is mijns inziens ook niet echt relevant om te zeggen wie gelijk heeft: Maimonides of Nachmanides. Het kan best zo zijn dat we lichamelijk beperkt blijven zoals Nachmanides dat veronderstelt maar dat we dat niet als last ervaren wanneer het lichaam verder perfect is (geen ziekte, etc.). Verder moeten we alles aan God overlaten. Onze taak ligt nu hier op aarde en daar richt de Tora zich dan ook op.]

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sterven VI: verbod op crematie - een Joodse visieHet Jodendom verzet zich tegen crematie. De gecremeerde resten worden niet toegelaten op een Joodse begraafplaats. Uitzo…
Leviticus 14: twee vogels - wet op de melaatsheid, huidvraatLeviticus 14: twee vogels - wet op de melaatsheid, huidvraatLeviticus 14: twee vogels - wet op de melaatsheid, huidvraat. In de reinigingswet voor de melaatse zoals beschreven in h…
De 6 pijlers in islamDe 6 pijlers in islamDe 5 zuilen zijn erg belangrijk in de islam, niettemin hoort hier ook de 6 pijlers van de islam bij. De zes pijlers omva…
Europese regeling verplichte vrije dagenEuropese regeling verplichte vrije dagenIn ieder land zijn er feestdagen waarop werknemers verplicht vrij zijn. Dit zijn niet in ieder land in Europa dezelfde d…
Gebruiken rond sterven en dood: Jehovah's GetuigenGebruiken rond sterven en dood: Jehovah's GetuigenJames Taze Russell heeft in 1875 de beweging van de Jehovah's Getuigen gesticht. Nog steeds wordt de beweging centraal v…
Bronnen en referenties
  • Fundamentals and Faith: Insights into the Rambam's 13 Principles - rabbijn Yaakov Weinberg

Reageer op het artikel "Dertien geloofspunten Maimonides 13: opstanding der doden"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Maimonides
Schrijf mee!