InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Dertien geloofspunten Maimonides 12: Messiaanse tijd

Dertien geloofspunten Maimonides 12: Messiaanse tijd

De komst van de Messias betekent dat de wereld zal erkennen dat God Eén is en dat hiermee de nationale missie van Israël zal zijn vervuld. In Habakuk 2:3 staat: “Het visioen wacht tot zijn tijd gekomen is, het getuigt ervan, het liegt niet. Ook al is het nog niet vervuld, wacht maar, het komt zeker, het zal niet uitblijven.” Joden mogen niet bepalen wanneer de Messias komt want dan zullen hun zielen in stukken uiteenvallen. De Messias stam van David en Salomo af.

Een wereld zonder Messias

Volgens Maimonides ontkent iemand die niet in de komst van de Masjiach gelooft of er niet op wacht, niet alleen de profetieën maar ook de Tora en de profetie van Mozes.

Volgens de Joodse traditie zal de Messias niet op een Shabbat of Jom Tov komen. Wachten op de Messias betekent volgens Maimonides dat men bewust is dat er iets ontbreekt elk moment van iemands leven. Men moet voelen en begrijpen wat een wereld zonder Messias inhoudt. Het is een wereld in ballingschap waarbij de Joden over de wereld verspreid zijn. Er is spirituele apathie om dichter bij God te komen. De gelegenheid om God in de Tempel te ontmoeten is er niet. De afstand tot God is als een kankergezwel die de spirituele kern van de mens aantast.

[Etsel: We zien dus dat het gaat om het ontbrekende gevoel. Er ontbreekt iets in ons leven. Zolang de Messias er nog niet is, is ons leven incompleet. Deze veronderstelling van Maimonides komt geheel overeen met het feit dat de Schepping nog steeds niet volmaakt is. De Schepping zal pas af zijn met de komst van de Messias. Wij kunnen en moeten een bijdrage leveren aan een spoedige komst van de Messias door ons in te zetten de wereld te repareren door te lernen (Torastudie), te bidden en door goede daden te verrichten.]

Een Jood zonder de Messias

Joden mogen zich niet comfortabel gaan voelen in de Diaspora omdat ze dan vergeten wat ze werkelijk missen. Ze maken zo de fout het Jodendom verkeerd te benaderen. De Torawetten zijn namelijk moeilijk te vervullen in een hedonistische westerse maatschappij. Toch moeten Joden weten en voelen dat Gods bestaan belangrijker is dan wat dan ook. Ze mogen de bronnen van de welvaartsstaat alleen gebruiken om dichter naar God toe te groeien.

[Etsel: Hier komt ook de vraag kijken of Joden wel of niet moeten integreren in de landen waar ze wonen. Uiteraard moeten Joden zich aanpassen aan de wetten van het land waar ze wonen. Toch moet de Joodse traditie gehandhaafd blijven. Daarom zijn Joodse scholen en synagoges belangrijk]

De goddelijke voorzienigheid vormt de geschiedenis

Waarom is het verlangen naar de komst van de Messias zo belangrijk voor een Jood? Waarom zal de geschiedenis uiteindelijk haar hoogtepunt bereiken in de komst van de Messias? Gods soevereiniteit kan alleen geaccepteerd worden wanneer de mens bewust is van Gods liefde en bezorgdheid. Daarom zijn zaken zoals vervolging en Holocaust ook zo moeilijk te bevatten. Waar was God? Zonder de zekerheid van de Messiaanse tijd en dat uiteindelijk alles goed komt, kan de Jood geen relatie met God aangaan als een liefdevol zorgende vader. Dit voorkomt dat Joden Gods voorzienigheid als een farce beschouwen.

[Etsel: De belofte van God aan het Joodse volk dat het uiteindelijk allemaal goed komt betekent ook dat de geschiedenis nut heeft. Het gaat om geestelijke groei. De moeilijkheden in het leven hebben als doel om naar God toe te groeien. En uiteindelijk zal de beloning daar zijn. Daarom is het Jodendom ook een godsdienst van het optimisme. Joden weten dat de zaak nooit verloren is. Zelfs in de diepste ellende is er uitzicht op het goede. En die zal er ook komen.]

De komst van de Messias treft het hele Joodse volk, niets slechts individuen

De Messias komt voor alle Joden, ook de Joden die nu niet meer leven. Een Jood is geen individu maar een cel in het lichaam van een natie. Joden kunnen alleen als onderdeel van het volk een band onderhouden met de Tora en God. Niet voor niets heeft God zich op de berg Sinaï aan heel het volk geopenbaard. De Tora is niet aan Joodse individuen geopenbaard. Het Joodse volk is als één man met één hart. God heeft ook aangegeven dat het Joodse volk eeuwig zal blijven bestaan.

[Etsel: Hieruit wordt ook duidelijk hoe belangrijk het is dat alle Joden de Tora naleven. Al zondigen slechts enkele Joden dan nog straft God hen allemaal. Dat zagen we bij het Gouden Kalf toen de meeste Joden niet zondigden maar toch allen gestraft werden. Dit maakt ook duidelijk waarom Rabbijnen bijvoorbeeld erop hameren geen gemengde huwelijken aan te gaan en om uit de buurt te blijven van andere godsdiensten die op bekering uit zijn. Dit tast het voortbestaan van het Joodse volk aan.]

Het doel van het bestaan

Het doel van het bestaan is de Schepping te vervolmaken (tikkoen olam). Deze zal volmaakt zijn met de komst van de Messias. Dan zal de hele wereld erkennen dat God Eén is. Dan heeft het Joodse volk haar taak volbracht.

[Etsel: Zonder komst van de Messias en zonder de erkenning van de wereld dat God Eén is, bestaat er geen doel in het leven voor het Joodse volk. Veel mensen streven naar rijkdom of geluk als levensdoel; vele anderen denken dat het gaat om de redding van de mensheid. Maar voor Joden draait het slechts om één doel: de eenheid van God en de volmaakte Schepping.]

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geschiedenis Jodendom: Joodse filosofie-Maimonides-RambamGeschiedenis Jodendom: Joodse filosofie-Maimonides-RambamDe Joodse filosoof Maimonides (Rabbi Mosjé ben Maimon- Rambam) wordt beschouwd als de meest diepzinnige filosoof van zij…
Dertien geloofspunten Maimonides 2: God als EenheidHet tweede geloofspunt van Maimonides is het geloof in Eén God. God is niet de eenheid van een paar, nog de eenheid van…
Bronnen en referenties
  • Fundamentals and Faith: Insights into the Rambam's 13 Principles - rabbijn Yaakov Weinberg

Reageer op het artikel "Dertien geloofspunten Maimonides 12: Messiaanse tijd"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Maimonides
Schrijf mee!