InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De leeftijd van de aarde: Het heelal

De leeftijd van de aarde: Het heelal

De leeftijd van de aarde: Het heelal Evolutionisten beweren dat de aarde miljarden jaren oud is. Creationisten beweren dat de aarde 6000 jaar oud is. Wat is waar? In dit artikel bekijken we wat het heelal voor natuurkundige bewijzen levert voor de leeftijd van de aarde en het universum.

Spiraalvormige melkwegstelsels

Melkwegstelsels draaien. De sterren aan de buitenzijde van de spiraal draaien sneller dan de sterren aan de binnen zijde. Melkwegstelsels verliezen geleidelijk hun spiraalvorm. De vraag is waarom ze nog een spiraalvorm hebben als ze miljarden jaren oud zijn. Volgens de scheppingsleer is dit geen probleem. Ze zijn geen miljarden jaren oud.

Supernova’s

Sterren exploderen zo nu en dan. Dat wordt een nova of supernova genoemd. Dit gebeurt gemiddeld elke 30 jaar. Als we gaan kijken hoeveel supernova ringen er zijn dan komen we op 300. Dat duidt op een paar duizend jaar. Als de aarde miljarden jaren oud was, zouden er miljoenen ringen van supernova’s moeten zijn. Sommige evolutionisten zeggen dat er nieuwe sterren worden gevormd om de oude te vervangen. Maar dat is onzin, want niemand heeft ooit een ster gevormd zien worden.

Afkoelen van planeten

Sommige planeten koelen af. Op zeker moment zijn ze afgekoeld. Dit gaat niet ontzettend lang door. Jupiter heeft een maan Ganymedes genaamd. Deze maan heeft nog steeds een sterk magnetisch veld. Dat duidt er op dat deze maan een hete kern heeft. Als de theorie van evolutionisten waar is, dan zou deze maan al miljoenen jaren geleden afgekoeld moeten zijn.

Kleurverandering

Ook zeggen zij dat rode sterren in witte veranderen en dat dit miljarden jaren duurt. Het is waar dat rode sterren soms wit worden. Zo zeggen Egyptische hiërogliefen van 2000 voor Christus dat Sirius rood was. Ook schrijft Cicero in 50 voor Christus dat Sirius rood is. Vandaag de dag is Sirius echter wit. Dat is in 2000 jaar gebeurd en niet in miljarden jaren zoals de evolutionisten zeggen.

Ringen

Saturnus heeft ringen die bestaan uit grote brokken ijs en steen. Deze ringen bewegen langzaam van de planeet weg. Deze ringen zijn een indicatie dat Saturnus niet miljarden jaren oud is.

Kometen

Er vliegen kometen door de ruimte die continue materiaal verliezen. Dit kunnen ze maximaal 10.000 jaar volhouden. Als het materiaal op is, is het op en is het klaar met de komeet. Het zonnestelsel moet dus minder dan 10.000 jaar oud zijn.

Volgens de evolutionisten is er echter de wolk van Oort. Deze is bedacht door de Nederlander Jan van Oort. Hij stelde voor dat er een grote schil van kometen is, waar steeds nieuwe kometen uit komen. Deze wolk is 50.000 Astronomische Eenheden (AE) weg.

Een astronomische eenheid is de afstand van de aarde tot de zon. Het is erg moeilijk om Pluto te zien door een telescoop. Pluto is bijna 40 AE verwijderd van de aarde. Het is dan ook onmogelijk om een komeet te zien die 50.000 AE van de aarde verwijderd is. Niemand heeft de wolk van Oort ooit gezien. Zelfs Jan van Oort zelf niet. De wolk van Oort bestaat niet en is gebaseerd op een wiskundige fout.

Evolutionisten vragen vervolgens om bewijzen dat de wolk van Oort niet bestaat. Het is echter onmogelijk om het niet-bestaan van wat dan ook te bewijzen. We kunnen wel van alles verzinnen wat bewezen moet worden. Deze vraag te stellen is omgekeerde wereld en het verschuiven van bewijslast. Zo werkt wetenschap niet. We kunnen hooguit het bestaan van iets bewijzen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Bubo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe is de Aarde ontstaan? Het verhaal van onze planeet!Hoe is de Aarde ontstaan? Het verhaal van onze planeet!Vele mensen vinden het maar normaal dat wij hier vandaag de dag leven en dat wij rondlopen op planeet Aarde. En eigenlij…
Kepler-37b – Ontdekking van een planeetKepler-37b – Ontdekking van een planeetSterrenkundigen turen dagelijks naar de hemel om te kijken wat er zich in de ruimte om Aarde afspeelt. Soms ontdekken ze…
Wat is het verschil tussen een ster en een planeet?Wat is het verschil tussen een ster en een planeet?Is de zon een ster of een planeet? Zijn sterren ook zonnen? Wat is het verschil tussen een ster en een planeet? Waarom s…
Het heelal en de aardeHet heelal en de aardeOnze zon is maar 1 van de miljarden sterren in het heelal. Op haar reis door het heelal draaien er nog een paar andere h…
De Oortwolk rond ons zonnestelselRecente astronomische ontdekkingen onthullen een fascinerende structuur binnen ons zonnestelsel. Het lijkt opgebouwd uit…
Bronnen en referenties
  • www.astronomie.nl
  • Nl.wikipedia.org
  • www.drdino.nl
  • Video.google.com

Reageer op het artikel "De leeftijd van de aarde: Het heelal"

Reacties

Rob, 28-07-2016 09:06 #2
Er is wel degelijk bewijs voor een oude aarde, vanuit verschillende vakgebieden. Maar ik ben benieuwd naar je definitie van bewijs. Vind je dat je artikel bewijzen bevat voor een jonge aarde?

Danny, 01-03-2016 20:15 #1
Het gezonde verstand gebruiken is al genoeg bewijs om aan te nemen dat de aarde velen malen ouder is dan 6000 jaar. 6000 jaar stelt helemaal niets voor qua tijd. Het is echt volstrekt onmogelijk dat de aarde nog zo jong is. Ik denk niet dat het veel zin heeft om hierover te discussiëren (met alle respect). Daarom zeg ik gebruik je gezond verstand, het bewijs dat de aarde echt 6000 jaar oud is, ipv miljarden, is er niet.
Gr Reactie infoteur, 04-04-2016
Dan hebben u en ik kennelijk een zeer verschillend idee over gezond verstand…. Mijn gezonde verstand zegt dat een miljarden jaren oude aarde volstrekte onzin is.
Als het geen zin heeft om te discussiëren, waarom deponeert u dan hier uw mening?
Een bewijs dat de aarde miljarden jaren oud is, is er zeker niet….

Infoteur: Bubo
Laatste update: 16-11-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 2
Schrijf mee!