InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Bijbel (Tenach) - Geniza & Belangrijke handschriften

Bijbel (Tenach) - Geniza & Belangrijke handschriften

Bijbel (Tenach) - Geniza & Belangrijke handschriften De Tora is altijd het middelpunt geweest in het religieuze leven van het volk Israël. De Tora wordt geschreven op een rol en heet de Heilige Wetsrol. Het is gemaakt van perkament. De schrijver schrijft zeer nauwkeurig de tekst op de rol. Zo is deze generatie op generatie overgeleverd. Het ging niet alleen om de Tora, maar om alle boeken van de Tenach, vooral de boeken van de profeten. De met de handgeschreven tekst noemt men een handschrift of Codex. De meesten worden gebruikt in synagogen.

Geniza

De bergplaats voor versleten Torarollen in de synagoge heet 'geniza'. De rollen mogen niet vernietigd worden daar zij de Heilige Godsnaam bevatten. Toch versleten er velen in de geniza door vocht of ongedierte. Wanneer de geniza vol was werden de boeken begraven op heilige grond.

Belangrijke handschriften

Er zijn maar weinig handschriften van Oud Testamentische boeken echt oud.

De Profetencodex van Moshe ben Asher:
Om verschillende redenen belangrijk:
  • Geschreven door de Masoretische Ben Asher-familie.
  • Het is het oudste gedateerde Hebreeuwse bijbelhandschrift.
  • Het bevat de profetische boeken.

De Aleppo Codex:
Dit handschrift bevat de gehele Joodse Bijbel. De consonantentekst is geschreven door Shlomo ben Bya'a. De codex is door Aaron ben Asher van de Masoretische gegevens en het vocalisatiesysteem voorzien.

De Bijbelcodex uit Leningrad:
Bevindt zich in een museum te Leningrad. Deze bijbelcodex is ook verbonden aan de naam van de masoretische Ben Asher-familie. Deze codex werd in het oude Cairo door de copiïst Samuel ben Jacob in 1008 of 1009 geschreven.

De Dode Zee-rollen:
Werden in 1947 gevonden in de grotten in de omgeving van de Dode Zee. Ze zaten in aarden kruiken. De rollen bevatten Bijbels en niet-Bijbels materiaal. Van het Bijbelse materiaal is vooral de 'grote Jesajarol' bijzonder waardevol.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bijbel (Tenach) - Geniza & Belangrijke handschriften"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!