InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Ranglijst Christenvervolging 2011 van Open Doors

Ranglijst Christenvervolging 2011 van Open Doors

Ranglijst Christenvervolging 2011 van Open Doors Elk jaar komt Open Doors met de Ranglijst Christenvervolging, waarin in één oogopslag te zien is in welke landen christenen worden vervolgd en welke plek ze innemen in het landenoverzicht. Open Doors is een internationale christelijke organisatie die wereldwijd in zo'n vijftig landen actief is. Zij verspreiden bijbels en boeken, geven les uit de Bijbel, leiden kerkleiders op en geven praktische en financiele hulp aan vervolgde christenen in moeilijkheden.

Ranglijst Christenvervolging 2011

De organisatie Open Doors publiceert jaarlijks de Ranglijst Christenvervolging, waarin te zien is in welke landen christenvervolging het hevigst is. De Ranglijst Christenvervolging is een top 50 van landen met de zwaarste christenvervolging. In dit artikel bespreken we de top tien van deze lijst. Wat opvalt is dat christenvervolging vooral door moslimextremisten plaatsvindt. Ofschoon nergens ter wereld christenen zo zwaar vervolgd als in het communistische Noord-Korea, is het islamitisch extremisme de belangrijkste oorzaak van christenvervolging wereldwijd. Negen van de tien landen uit de top-10 van de ranglijst zijn moslimlanden, alleen de aanvoerder van de lijst is een uitzondering.Bij grofweg tweederde van de 50 landen op de lijst, is islamitisch extremisme aan te wijzen als belangrijkste reden van de vervolging van christenen.

Noord-Korea

Noord-Korea voert nu alweer voor het tiende jaar op een rij de ranglijst aan en met de dood van Kim Jong-Il is de situatie voor christenen nog onzekerder geworden. Er zijn naar schatting 200.000 tot 400.000 christenen in Noord-Korea. Deze groep vormt een volledig ondergrondse Kerk. Er zijn van overheidswege weliswaar vier kerken in de hoofdstad Pyongyang neergezet, maar dit zijn showkerken. Het christendom en elke andere religie zijn volstrekt verboden. Deze showkerken moeten aan toeristen de indruk geven dat het land godsdienstvrijheid heeft.

Alleen al het bezit van een bijbel kan aanleiding zijn om iemand mét het hele gezin levenslang vast te zetten in een strafkamp . Ook kun je geëxecuteerd worden als bekend wordt dat je christen bent. Zo'n 50.000 tot 70.000 christenen zitten gevangen in helse strafkampen, louter en alleen omdat ze christen zijn en weigeren de leiders van het land als goden te aanbidden.

Afghanistan

Ondanks de pogingen van het Westen en anderen internationale gemeenschappen om een democratische rechtsstaat te vestigen in Afghanistan, is dit land van de derde plaats in 2010 naar de tweede plaats opgeklommen. In deze Islamitische republiek vormen Afghaanse christenen een volstrekt ondergrondse Kerk. Zij kunnen hooguit in zeer kleine groepen heimelijk bij elkaar komen. In de grondwet van Afghanistan staat dat geen wet tegengesteld mag zijn aan het geloof en de bepalingen van de islam. Belediging van de islam en geloofsafval zijn ernstige misdrijven. Als je al zegt dat de Here Jezus de Zoon van God is, heb je in feite al de islam beledigd. Een moslim die zich bekeert tot het christendom loopt kans dat hij het met de dood moet bekopen. De gevolgen zijn hoe dan ook vaak niet te overzien. Verder blijkt dat de taliban na een periode van ogenschijnlijke stilte weer aan terrein wint.

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië is van de vierde plaats naar de derde plaats opgeklommen. Vanuit het wahabistisch georiënteerde Saoedi-Arabië mogen buitenlanders christen zijn en in kleine groepen thuis samenkomen. Lokale christenen hebben echter geen bestaansrecht. In dit koninkrijk — gelegen op het Arabisch Schiereiland — wordt een ieder geacht moslim te zijn en de islam verlaten voor een andere godsdienst is uit den boze. Wie dat wel doet, kan voor langere tijd in de gevangenis gegooid worden. Zo iemand kan zelfs marteling en wrede, onmenselijke en vernederende behandeling tegemoet zien.

Somalië

Dit land in de hoorn van Afrika is van de vijfde naar de vierde plaats gestegen. Somalië is een islamitisch land en meer dan 99% van de bevolking is moslim. Er zijn slechts een handjevol christenen, van wie de meeste bekeerlingen zijn vanuit de islam. Deze worden door de extremistische terreurbeweging Al-Shabaab, die het in grote delen van Somalië voor het zegge heeft, beschouwd als ‘afvalligen van de islam’. Er wordt door hen letterlijk jacht gemaakt op de kleine groep christenen.

Iran

Iran is van de tweede naar de vijfde plek gezakt. In de Islamitische Republiek Iran leven naar schatting 450.000 christenen, van wie het overgrote deel een moslimachtergrond heeft. Deze ex-moslims worden als afvalligen zwaar vervolgd om hun geloof. Maar ook gelovigen uit de traditionele Armeense of Assyrische Kerk hebben het moeilijk.

Malediven

Deze eilandengroep in de Indische Oceaan ten zuidwesten van India, staat bekend als een waar paradijs voor duikers en snorkelaars. Voor lokale christenen is het minder prettig toeven, zij riskeren het verlies van hun staatsburgerschap en/of hun bezittingen als bekend wordt dat zij Jezus volgen. Ook kunnen ze gevangen gezet worden.

Oezbekistan

Van de negende plaats naar de zevende plaats. Oezbekistan is ingesloten door land en ligt in Centraal Azië. Het land grenst aan Kazachstan, Kirgizië, Tadzjikistan, Afghanistan en Turkmenistan. Open Doors bericht dat president Karimov het land met ijzeren hand leidt. De overheid pakt door middel van arrestaties, hoge boetes en gevangenisstraffen de christenen hard aan.

Jemen

Jemen ligt in het zuidwesten van het Arabisch Schiereiland. Het is een islamitisch land, waar de Sharia de belangrijkste bron voor wetgeving is. Christenen kunnen feitelijk niet voor hun geloof uitkomen en hebben het zwaar in dit land.

Irak

Irak is een land in het Midden-Oostendat al bijna tien jaar wordt geteisterd door (sektarisch) geweld. Met name de Irakese christenen zijn regelmatig het slachtoffer van gerichte (terreur)acties. Veel christenen hebben het land verlaten en het grootste deel van de ongeveer 345.000 christenen die zijn gebleven, leven nu in het Koerdische deel van Irak. Open Doors meldt dat christenen in 2011 opnieuw een jaar met veel geweld hebben beleefd: "Velen hadden te maken met bedreigingen, berovingen, verkrachtingen, ontvoeringen of zelfs moorden. In augustus 2011 vielen doden bij twee bomaanslagen op kerken in de stad Kirkuk," aldus Open Doors.

Pakistan

Nieuwkomer in de top-tien is Pakistan, officieel de Islamitische Republiek Pakistan. In dit land leven ongeveer zes miljoen christenen en zij lijken het ieder jaar moeilijker te krijgen. Ze worden beschouwd als tweederangsburgers en leven aan de onderkant van de maatschappij. Er is altijd het risico van aanslagen, ontvoeringen, verkrachtingen en valse beschuldigingen. Er gelden in Pakistan strenge wetten met betrekking tot de belediging van de islam en de profeet Mohammed, de zogeheten 'blasfemiewetten'. Pakistan heeft de strengste godslasteringswetten ter wereld. Deze wetten worden veelvuldig in stelling gebracht om christelijke en andere religieuze minderheden in het land te discrimineren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Christenvervolging in de wereldChristenvervolging in de wereldVerschillende bevolkingsgroepen worden vervolgd om hun geloof. Dat is er ook aan de hand met christenen op verschillende…
Monster of voorzichtige keizer? Het beeld van keizer NeroHet leven van de Romeinse keizer Nero is altijd een dankbaar onderwerp geweest voor boeken, toneelstukken, films en docu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • http://www.opendoors.nl

Reageer op het artikel "Ranglijst Christenvervolging 2011 van Open Doors"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 28-11-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Vervolging christenen
Schrijf mee!