InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Absalom / David wederom koning

Joodse Bijbel: Absalom / David wederom koning

Joodse Bijbel: Absalom / David wederom koning David raakt in onmin met zijn zoon Absalom die Amnon heeft gedood. Absalom wil David opvolgen maar deze wil dat Salomo zijn opvolger wordt. Absalom komt in opstand. Tijdens de strijd in het bos van Efraïm blijft Absalom met zijn lange haren in een boom hangen en wordt op bevel van Davids generaal Joab gedood. David rouwt om de dood van zijn zoon. Hij neemt wel weer plaats op de troon.

Absaloms opstand

David heeft veel kinderen waaronder de vier zonen Amnon, Absalom, Adonia en Salamo. Op een keer beledigt Amnon zijn zuster Tamar. Absalom wordt woedend. Tijdens een feest van Absalom wanneer Ammon dronken wordt, geeft Absalom een teken aan zijn dienaren en laat Amnon ombrengen. De gasten zijn geschrokken en vluchten. Absalom zelf vlucht naar zijn moeders familie in Geshur waar hij drie jaar woont. Uiteindelijk krijgt Absalom toestemming naar Jeruzalem terug te keren maar hij mag zijn vader David nog twee jaar lang niet zien. Absalom haat zijn vader en probeert hem van zijn troon te stoten. Eerst vraagt hij David echter om vergeving. Met tussenkomst van Joab zien David en Absalom elkaar weer.

Absalom bereidt opstand voor

Absalom wil op de troon nu Amnon dood is. Maar David ziet liever Salomo, de zoon van Bethsheba, als zijn opvolger. Absalom vraagt David hem toe te staan naar Hebron te gaan. Hij neemt 200 volgelingen met zich mee. In Hebron vindt hij medestanders (waaronder Ahitophel) die hem bij staan bij de opstand tegen David.

David vlucht

David raakt gedeprimeerd. Hij denkt niet aan vechten maar bereidt een vlucht voort. Hij vertrekt uit Jeruzalem met 600 man van Gath met aan het hoofd Ittai. Zij steken het beekje Kidron over en ontmoeten Zadok en Abiathar, twee priesters. Met hen komen hun zonen Ahimaaz en Jonathan en een gast van de Levieten die de Verbondsark dragen. Maar David wil dat de Ark naar Jeruzalem terug gedragen wordt. David bestijgt de Olijfberg. David vertelt Husai, de Archiet, naar Jeruzalem te gaan en zich voor te doen als één van de volgelingen van Absalom. Hij moet Absalom overhalen anders te handelen dan wat Ahitophel, Davids voormalige adviseur, wil omdat anders de opstand van Absalom zal lukken.

David die nog steeds verder trek ontmoet Ziba, de dienaar van Mephibosheth, die hem brood en wijn brengt. Ziba liegt dat de geschenken van hem zijn en dat Mephibosheth de kant van Absalom heeft gekozen. David gelooft Ziba en geeft hem al de bezittingen van Mephibosheth.

Shimei

David arriveert in Bahurim. Daar treft hij Shimei van de familie van Saul. Deze gooit stenen naar David en zijn volgers. Abishai, de generaal van David, vraagt David toestemming om Shimei te doden. Maar David zegt dat G'd hem goed zal doen en dat het niet nodig is Shimei te doden.

Absalom in Jeruzalem

Abalom arriveert ondertussen in Jeruzalem. Hushai verwelkomt hem en wint zijn vertrouwen. Ahitophel wil met een leger van 12.000 man David achtervolgen. Maar Hushai haalt Absalom over te wachten tot David aftreedt omdat David nog machtig is en het leger van Absalom kan verslaan. Alleen met een heel groot leger zal Absalom dit lukken. Absalom luistert naar Hushai.

Ondertussen zendt Husai in het geheim twee boodschappers naar David die hem adviseren door te reizen zonder oponthoud. David steekt de Jordaan over en reist naar Mahanaim. Ahitophel bereikt het nieuws dat David is ontsnapt. Hij realiseert zich dat de Goddelijke Voorzienigheid David gunstig gestemd is en dat het herstel van de troon niet lang op zich laat wachten. Ahitophel pleegt zelfmoord.

De strijd in het bos van Efraïm

Absalom trekt ten strijde. Amasa is zijn generaal. Ze trekken van Jeruzalem naar Gilead. Ondertussen bereikt David Mahanaim en krijgt daar voedsel van Shobi, één van de Ammonietische prinsen. David splitst zijn leger op in drie onderdelen geleid door respectievelijk Joab, Abishai en Ittai. David wil het leger leiden maar zijn mensen adviseren hem achter te blijven. David adviseert zijn drie commandanten Absalom voorzichtig te behandelen.

In het bos van Efraïm komt het tot een groot gevecht. Absalom vlucht maar blijft met zijn haren in een boom hangen. Joab geeft opdracht aan zijn dienaren Absalom te doden.

David rouwt om de dood van Absalom en herstelt zijn troon

Wanneer David het nieuws over de dood van zijn zoon hoort is hij in diepe rouw. Hij bidt voor de ziel van zijn zoon. Heel het kamp rouwt met David mee. Joab is verbitterd en begrijpt niet waarom het verlies van een ondankbaar kind meer telt dan de veiligheid van Davids generaals en soldaten en het welzijn van het land.

De bevolking verwelkomt David weer als koning. De mannen van Juda, Davids eigen stam, hebben er meer moeite mee. David zegt niet alleen Amasa, de commandant van Absaloms leger te vergeven, maar dat hij hem zal aanstellen als vervanger van Joab omdat hij Joab niet kan vergeven inzake de dood van Absalom. Het bondgenootschap met Juda is verzekerd. Ook de vijanden van David zoals Shina en Ziba verzoenen zich met David. De relatie met Mephibosheth blijft echter koel.

Samenvatting - vragen

  1. Wie wordt door Absalom vermoord?
  2. Waarom pleegde Absalom de moord?
  3. Waarom wil David niet dat Absalom zijn opvolger wordt?
  4. Wat moet Hushai van David doen?
  5. Wat krijgt Ziba van David?
  6. Waarom pleegt Ahitophel zelfmoord?
  7. Hoe komt Absalom om het levens?
  8. Waarom is Joab verbitterd om David?
  9. Waarom stelt David Amasa aan als vervanger van Joab?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse Bijbel: Koning Davids laatste jarenJoodse Bijbel: Koning Davids laatste jarenDavids laatste jaren worden gekenmerkt door nationale problemen die veroorzaakt zijn door fouten uit het verleden. Adoni…
Tehilliem: Psalm 4 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 4 - een Joodse uitlegIn Psalm 4 zegt Koning David tegen de mannen die hem vervolgen dat ze zich moeten onderhouden met hun ziel wanneer ze ga…
Joodse Bijbel: Israël leeft onder Salomo in vredeJoodse Bijbel: Israël leeft onder Salomo in vredeOnder het koningschap van Salomo beleeft Israël een gouden periode. Jeruzalem wordt het centrum van wijsheid, rijkdom, p…
Torastudie 175: Terechtwijzen  Leviticus 19:17Torastudie 175: Terechtwijzen Leviticus 19:17In Leviticus 19:17 staat de mitswa om iemand terecht te wijzen wanneer deze het foute pad kiest. Dit heeft tevens met na…
Joodse Bijbel: Koning Salomo en de TempelJoodse Bijbel: Koning Salomo en de TempelKoning Salomo is de wijste man die ooit op aarde heeft geleefd. Zijn rijk strekt zich uit van de Nijl in het westen tot…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Absalom / David wederom koning"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 21-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!