InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 166: onreinheid man/vrouw – Leviticus 15:1-19

Torastudie 166: onreinheid man/vrouw – Leviticus 15:1-19

Torastudie 166: onreinheid man/vrouw – Leviticus 15:1-19 In deze Torastudie gaat het over de onreinheid van man en vrouw door vloeiing. Ze worden apart besproken. Over de vloeiing van de man lezen we in Leviticus 15:1-18. Over de vloeiing van de vrouw in Leviticus 15:19-30. Naar aanleiding van deze stukken gaat Etsel in op de heiligheid van seksualiteit tussen man en vrouw en hoe dit in het Jodendom beleefd wordt.

Tekst Leviticus 15:1-19

En de Eeuwige sprak tot Mozes en tot Aharon als volgt: Spreekt tot de kinderen Israëls en gij zult tot hen zeggen: iedere man, – wanneer hij aan vloeiing uit zijn lichaam mocht lijdende zijn, dan is het hem ontvloeiende onrein. En dit zal zijn onreinheid ten gevolg van zijn vloeiing zijn: laat zijn lichaam het hem ontvloeiende afdruipen of sluit zich zijn lichaam ten gevolge van zijn vloeiing, dan is het zijn onreinheid.
…..
…..
En wanneer een men en vrouw vleeselijk bijwoont, dan zullen zij zich baden in water en onrein zijn tot de avond. En wanneer een vrouw vloeiiende is, bloed haar vloeiing uit haar lichaam is, dan zal zij zeven dagen in haar afzondering zijn, en alwie haar aanraakt, zal onrein zijn tot de avond.

Tekst in het Hebreeuws

א וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן לֵאמֹר. ב דַּבְּרוּ אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲמַרְתֶּם אֲלֵהֶם אִישׁ אִישׁ כִּי יִהְיֶה זָב מִבְּשָׂרוֹ זוֹבוֹ טָמֵא הוּא. ג וְזֹאת תִּהְיֶה טֻמְאָתוֹ בְּזוֹבוֹ רָר בְּשָׂרוֹ אֶת-זוֹבוֹ אוֹ-הֶחְתִּים בְּשָׂרוֹ מִזּוֹבוֹ טֻמְאָתוֹ הִוא. ד כָּל-הַמִּשְׁכָּב אֲשֶׁר יִשְׁכַּב עָלָיו הַזָּב יִטְמָא וְכָל-הַכְּלִי אֲשֶׁר-יֵשֵׁב עָלָיו יִטְמָא. ה וְאִישׁ אֲשֶׁר יִגַּע בְּמִשְׁכָּבוֹ יְכַבֵּס בְּגָדָיו וְרָחַץ בַּמַּיִם וְטָמֵא עַד-הָעָרֶב. ו וְהַיֹּשֵׁב עַל-הַכְּלִי אֲשֶׁר-יֵשֵׁב עָלָיו הַזָּב יְכַבֵּס בְּגָדָיו וְרָחַץ בַּמַּיִם וְטָמֵא עַד-הָעָרֶב. ז וְהַנֹּגֵעַ בִּבְשַׂר הַזָּב יְכַבֵּס בְּגָדָיו וְרָחַץ בַּמַּיִם וְטָמֵא עַד-הָעָרֶב. ח וְכִי-יָרֹק הַזָּב בַּטָּהוֹר וְכִבֶּס בְּגָדָיו וְרָחַץ בַּמַּיִם וְטָמֵא עַד-הָעָרֶב. ט וְכָל-הַמֶּרְכָּב אֲשֶׁר יִרְכַּב עָלָיו הַזָּב יִטְמָא. י וְכָל-הַנֹּגֵעַ בְּכֹל אֲשֶׁר יִהְיֶה תַחְתָּיו יִטְמָא עַד-הָעָרֶב וְהַנּוֹשֵׂא אוֹתָם יְכַבֵּס בְּגָדָיו וְרָחַץ בַּמַּיִם וְטָמֵא עַד-הָעָרֶב. יא וְכֹל אֲשֶׁר יִגַּע-בּוֹ הַזָּב וְיָדָיו לֹא-שָׁטַף בַּמָּיִם וְכִבֶּס בְּגָדָיו וְרָחַץ בַּמַּיִם וְטָמֵא עַד-הָעָרֶב. יב וּכְלִי-חֶרֶשׂ אֲשֶׁר-יִגַּע-בּוֹ הַזָּב יִשָּׁבֵר וְכָל-כְּלִי-עֵץ יִשָּׁטֵף בַּמָּיִם. יג וְכִי-יִטְהַר הַזָּב מִזּוֹבוֹ וְסָפַר לוֹ שִׁבְעַת יָמִים לְטָהֳרָתוֹ וְכִבֶּס בְּגָדָיו וְרָחַץ בְּשָׂרוֹ בְּמַיִם חַיִּים וְטָהֵר. יד וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִקַּח-לוֹ שְׁתֵּי תֹרִים אוֹ שְׁנֵי בְּנֵי יוֹנָה וּבָא לִפְנֵי יְהוָה אֶל-פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד וּנְתָנָם אֶל-הַכֹּהֵן. טו וְעָשָׂה אֹתָם הַכֹּהֵן אֶחָד חַטָּאת וְהָאֶחָד עֹלָה וְכִפֶּר עָלָיו הַכֹּהֵן לִפְנֵי יְהוָה מִזּוֹבוֹ. {ס} טז וְאִישׁ כִּי-תֵצֵא מִמֶּנּוּ שִׁכְבַת-זָרַע וְרָחַץ בַּמַּיִם אֶת-כָּל-בְּשָׂרוֹ וְטָמֵא עַד-הָעָרֶב. יז וְכָל-בֶּגֶד וְכָל-עוֹר אֲשֶׁר-יִהְיֶה עָלָיו שִׁכְבַת-זָרַע וְכֻבַּס בַּמַּיִם וְטָמֵא עַד-הָעָרֶב. יח וְאִשָּׁה אֲשֶׁר יִשְׁכַּב אִישׁ אֹתָהּ שִׁכְבַת-זָרַע וְרָחֲצוּ בַמַּיִם וְטָמְאוּ עַד-הָעָרֶב. {פ}

יט וְאִשָּׁה כִּי-תִהְיֶה זָבָה דָּם יִהְיֶה זֹבָהּ בִּבְשָׂרָהּ שִׁבְעַת יָמִים תִּהְיֶה בְנִדָּתָהּ וְכָל-הַנֹּגֵעַ בָּהּ יִטְמָא עַד-הָעָרֶב.

Leviticus 15:1-2

En de Eeuwige sprak tot Mozes en tot Aharon...”Iedere man, wanneer hij aan vloeiing uit zijn lichaam mocht lijdende zijn...”

vloeiing

  • Hooglied 5:11: “Ravenzwart”
  • Hooglied 5:12: “Zijn gestalte is zo fier als een ceder van de Libanon.”
  • Nachum 2:5: “Ze zien eruit als fakkels, als bliksemschichten schieten ze voorbij.”
Deze verwijzen naar de secties van de Tora zoals de wetten van melaatsheid en kindergeboorte. Ze stemmen God tevreden. De secties verwijzen naar een man die een vloeiing heeft en een vrouw die een vloeiing heeft. Ze staan beide apart: van de man in Leviticus 15:1-18 en van de vrouw in Leviticus 15:19-30.

In Psalm 86:1-2 staat: “Behoed mijn ziel want ik ben u trouw.” David vraagt God of hij niet vroom is. Alle koningen van het Oosten en het Westen zitten met al hun pracht en praal terwijl Davids handen besmeurd zijn met het bloed van de menstruatie van de foetus en placenta om een vrouw rein te verklaren voor haar man. David raadpleegt zijn leraar Mefiboseth en vraagt of zijn beslissing juist is.

Leviticus 15:19

En wanneer een vrouw vloeiende is, bloed haar vloeiing uit haar lichaam is, dan zal zij zeven dagen in haar afzondering zijn, en alwie haar aanraakt, zal onrein zijn tot de avond.

zeven dagen

Waarom heeft de Tora bevolen dat de onreinheid van de menstruatie zeven dagen duurt? Omdat een een man apathie naar een vrouw ontwikkeld als hij voortdurend met haar in contact is. De Tora zegt dat de vrouw na zeven dagen weer zo geliefd voor een man zal zijn als voor het eerst in de bruidskamer.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

In het Jodendom is seksualiteit belangrijk (vanwege de voortplanting) en moet daarom met strikte regels omgeven worden om het in goede banen te leiden. Zo lezen we hierboven dat de onreinheid van de menstruatie zeven dagen duurt. Contact tussen man en vrouw is dan uitgesloten. Daarna is de gemeenschap weer zoals in de eerste huwelijksnacht.

Seksualiteit is heilig omdat het een innerlijke en Goddelijke energie is. Lichaam en ziel ontmoeten elkaar en moeten door echte intimiteit gevoed worden. Als het spirituele karakter van seksualiteit verdrongen wordt kan seksualiteit ontaarden in irrationele dwang en verlaagt het ons tot de diepste diepten van eigenbelang en zedelijke verwording. Seksualiteit houdt intieme kennis in (de Bijbel noemt seksualiteit 'kennis'). Door inzicht te krijgen in de ziel van de seksualiteit ontdekken we haar macht en hartstocht.

Man en vrouw zijn voortdurend bewust van de eenwording omdat zij oorspronkelijk één wezen waren naar het beeld van God. Omdat God hen scheidde moet een man zijn vader en zijn moeder verlaten en een vrouw aanhangen om één vlees te worden. Seksualiteit is die eenwording waarbij een man en vrouw één vlees worden verenigd met God. Zo worden zij Goddelijk omdat ze leven voort kunnen brengen. De mens 'proeft' zo God – denkt als God en schept als God.

Seksualiteit moet als heilig beschouwd worden en beleefd worden in een beheersbare omgeving om de krachtige fysieke energiebronnen te kanaliseren tot een heilzame hartstocht. De bedoeling is de ander tot je eigen ziel toe te laten om samen iets groots te bouwen. Ongetemde seksualiteit moet geremd worden anders zal dit je pogingen tot werkelijke intimiteit blokkeren.

Vóór de Zondeval waren Adam en Eva naakt. Zij schaamden zich niet voor elkaar. Seksualiteit was bedoeld om een heilig doel te dienen. Na de Zondeval ervoeren zij een gezonde schaamte, voorkomend uit kuisheid. Kinderen hebben deze kuisheid nog en dat moet gekoesterd worden door zedelijk gedrag te benadrukken. Onze natuurlijke verlangens moeten in goede banen geleid worden. We moeten terugkeren naar de oorspronkelijke intimiteit met Onze Schepper. Deze taak moet in alle ernst op ons genomen worden.

Samenvatting - vragen

  1. Waar verwijzen Hooglied 5:11-12 en Nachum 2:5 naar?
  2. Waarom heeft de Tora bevolen dat de onreinheid van de menstruatie zeven dagen duurt?
  3. Waarom is seksualiteit heilig?
  4. Waardoor moeten lichaam en ziel gevoed worden?
  5. Waarom noemt de Bijbel seksualiteit 'kennis'?
  6. Waarom voelen man en vrouw zich tot elkaar aangetrokken?
  7. Wat gebeurt er als man en vrouw één vlees worden?
  8. Waarom moet je de ander tot je ziel toelaten?
  9. Waarom schaamden Adam en Eva zich voor elkaar na de Zondeval?
  10. Naar waar moeten we terugkeren?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jodendom en voeding: insecten en ongedierte in de BijbelJodendom en voeding: insecten en ongedierte in de BijbelDe Tora verbiedt het eten van insecten. Het gaat niet alleen om het insect zelf maar ook de etenswaren die de ongedierte…
Priesters (Kohaniem) in het JodendomPriesters (Kohaniem) in het JodendomDe Kohaniem (Priesters) in het Jodendom hebben een speciale positie. Ze mogen geen contact hebben met doden, geen gesche…
Torastudie 141: Priester – altaar – Leviticus 1:9-17Torastudie 141: Priester – altaar – Leviticus 1:9-17Met het offer wordt Gods wil gedaan. Niet elk offer is geldig. Het is niet mogelijk om een roofvogel te offeren omdat de…
Torastudie 145: Vuur op het Altaar – Leviticus 6:1-6Torastudie 145: Vuur op het Altaar – Leviticus 6:1-6Het Altaar in de Tempel bevond zich op een bijzondere plek. Hier bouwde Abraham zijn altaar en bond hij Izaäk vast. Hier…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Midrash Rabbah
  • Talmoed, Berachot 4a
  • Talmoed, Niddah 31a
  • Zinvol leven - Menachem Mendel Schneerson

Reageer op het artikel "Torastudie 166: onreinheid man/vrouw – Leviticus 15:1-19"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!