InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse (Hebreeuwse) termen: het gebed en de spijswetten

Joodse (Hebreeuwse) termen: het gebed en de spijswetten

Het Jodendom kent zijn eigen Hebreeuwse termen voor verschillende religieuze handelingen. In dit deel behandel ik het gebed (tefilla) en de spijswetten. De termen zijn afkomstig uit het boekje Wegwijs in het Jodendom van het Nederlands Israëlietisch Kerkgenootschap. Het Hebreeuwse woord tefilla wordt in het algmeen vertaald door 'gebed', maar eigenlijk is het meer. Dr. D. Hausdorff omschrijft de tefilla als "een complex van stukken uit de Tora, van psalmen, van stukken proza en poëzie uit alle tijden, van dankzeggingen, van gebeden, van filosofische overpeinzingen."

Kasjroet (de spijswetten) houdt o.a. in dat men alleen kosjer voedsel nuttigt, melk- en vleesspijzen gescheiden houdt, zowel thuis als buitenshuis. Er zijn 3 wetten te onderscheiden:
  • Het verbod bepaalde diersoorten te nuttigen.
  • Het gebod om vlees van toegestane zoogdieren en vogels voor de consumptie geschikt te maken door middel van kosjer slachten, poorsjen (het verwijderen van verboden delen), kosjer-maken (bloed uit het vlees verwijderen.
  • Het verbod melk(spijzen) en vlees(spijzen) samen te koken, samen te nuttigen, van het verboden mengsel profijt te hebben.

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

A

Adon Olam: Een hymne, die het joodse geloof tot uitdrukking brengt in God als Schepper en begint met "Heer der Wereld" en eindigt met: "In Zijn hand vertrouw ik mijn geest, wanneer ik slapen ga en weer ontwaak. En met mijn geest en mijn lichaam weet ik: God is met mij; ik vrees niet."
Aleenoe: Een belangrijk gebed. In Aleenoe wordt èn het unieke karakter van het joodse volk benadrukt èn het universele karakter van God als koning van de gehele mensheid.
Arba Kanfot: Het vierhoekige gebedskleed met tsietsiet dat door mannen en jongens onder hun bovenkleding wordt gedragen.
Asjree: Psalm 143, die God prijst als Schepper en als de God die een ieder nabij is en zijn gebeden verhoort.

B

Basar BeChalav: Vlees in melk. Volgens het jodendom is het verboden om melkgerechten en vleesgerechten tesamen te bereiden of te nuttigen.
Beracha: Zegenspreuk.
Birkat Hamazon: Dankgebed na de maaltijd.

H

Haleel: De Psalmen 113 tot en met 118, die op alle feestdagen (behalve Poeriem) en op Rosj Chodesj worden uitgesproken

J

Jigdal: Een kunstig lied dat de Dertien Geloofspunten van Maimonides bevat.

K

Kasjeer: Alle voedsel en andere gebruiksvoorwerpen waarvan volgens het jodendom het gebruik is geoorloofd.
Kedoesja: Heiliging.
Kaddiesj : Gebed in het Aramees dat de heiligheid van God verkondigt en de hoop op verlossing.

M

Machzor: Het gebedenboek voor de Feestdagen
Mincha: Middaggebed.
Minnich: Zijn geen vlees- of melkspijzen.
Mizrach: In de richting van Jeruzalem bidden.
Moesaf: Toegevoegde gebeden voor sjabbat en de feestdagen.

N

Neweela: Het nuttigen van een kadaver is verboden.

S

Siddoer: Het Gebedenboek.
Sjachariet: Het Ochtendgebed.
Sjechieta: Het joods-rituele slachten van zoogdieren en gevogelte.
Sjema: Een belangrijk gebed. Hoor israël, onze God is Eén.
Sjemonee Esree: Het Achttiengebed.

T

Talliet Gebedsmantel.
Tefillien: Gebedsriemen.
Terefa: Voedsel en andere gebruiksvoorwerpen die niet geoorloofd zijn.
Tsietsiet: Schouwdraden bevestigd aan het gebedskleed.
Gerelateerde artikelen
Het Joodse gebedenboek - Siddoer/TefillaHet Joodse gebedenboek - Siddoer/TefillaDe Siddoer (Joodse gebedenboek) geeft drieduizend jaar Joodse godsdienstige ontwikkeling weer. Er zijn gebeden voor de w…
Joodse (Hebreeuwse) termen: synagoge en het Joods gezinHet Jodendom kent zijn eigen Hebreeuwse termen voor verschillende religieuze handelingen. In dit deel behandel ik de syn…
Joods gebed: bidden tot God vereist concentratieJoods gebed: bidden tot God vereist concentratieHet goed uitspreken van een gebed is niet eenvoudig. Het eist van ons intensieve concentratie. We vervallen heel gemakke…
Boekrecensie: Wegwijs in het Jodendom - NIKrecensieBoekrecensie: Wegwijs in het Jodendom - NIKWegwijs in het Jodendom is een uitgave van het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK) dat een beknopte, populaire…
Waarom bidden Joodse mannen en vrouwen apart?Waarom bidden Joodse mannen en vrouwen apart?Volgens de Talmoed hadden Sarai en Abram elk hun eigen 'kiroev-programma' om ieder tot het monotheïsme te bekeren. Sarai…
Bronnen en referenties
  • Wegwijs in het Jodendom - Nederlands Israëlietisch Kerkgenootschap.

Reageer op het artikel "Joodse (Hebreeuwse) termen: het gebed en de spijswetten"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 05-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!