InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 164: priester – tzaraat – Leviticus 14:2-4

Torastudie 164: priester – tzaraat – Leviticus 14:2-4

Torastudie 164: priester – tzaraat – Leviticus 14:2-4 Zowel het begin als het einde van de toestand van melaatsheid worden alleen beïnvloed door de verkondiging van de priester. Alleen hij bepaalt of een persoon die tzaraat heeft onrein of rein verklaard wordt. Alleen met liefdevolle zorg voor de verbannen persoon zal de straf een positief resultaat opleveren – het berouw en herstel van de Metzora.

Leviticus 14:2-4

Dit zij de leer voor de melaatse op de dag van zijn reiniging: hij wordt dan tot de priester gebracht. Is dan de priester naar buiten gegaan, naar buiten het leger, en ziet de priester, en zie, de ziekte der melaatsheid is genezen bij de melaatse; dan zal de priester gelasten, dat men neme voor hem, die zich reinigt, twee levende, reine vogels en cederhout en karmozijnkleurige wol en hysop.

Tekst in het Hebreeuws

זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע בְּיוֹם טָהֳרָתוֹ וְהוּבָא אֶל-הַכֹּהֵן. ג וְיָצָא הַכֹּהֵן אֶל-מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וְרָאָה הַכֹּהֵן וְהִנֵּה נִרְפָּא נֶגַע-הַצָּרַעַת מִן-הַצָּרוּעַ. ד וְצִוָּה הַכֹּהֵן וְלָקַח לַמִּטַּהֵר שְׁתֵּי-צִפֳּרִים חַיּוֹת טְהֹרוֹת וְעֵץ אֶרֶז וּשְׁנִי תוֹלַעַת וְאֵזֹב.

Leviticus 14:2

Dit zij de leer voor de melaatse.

kwade verhalen

Rabbi Yochanan zei: Iemand die kwade verhalen vertelt zal bezocht worden door de plaag melaatsheid. Resh Lachish zei: “Wat betekent de leer van de melaatse?” Het betekent dat de wet voor hem zal zijn die een slechte naam geeft door laster. Melaatsheid wordt veroorzaakt door laster, bloedvergieten, valse eed, incest, arrogantie, diefstal en jaloezie.

Leviticus 14:2

Dit zij de leer voor de melaatse.... hij wordt dan tot de priester gebracht.

priester

Zowel het begin als het einde van de toestand van melaatsheid wordt alleen beïnvloed door de verkondiging van de priester. De priester moet de melaatse onrein of weer rein verklaren.

De taak van de priester is het volk te zegenen. Hij is een discipel van Aharon – iemand die vrede nastreeft en het volk bij de Tora brengt. Daarom heeft de priester de taak van de veroordeling van de Metzora.

God haat scheiding tussen Zijn kinderen. De Metzora moet verbannen worden omdat -door zijn laster- hijzelf een bron is van verdeeldheid, desondanks is de Tora afkerig om hem te scheiden van de gemeenschap. Dus het is niet genoeg wanneer de experts zeggen dat hij gekenmerkt wordt door tzaraat. Alleen de priester bepaalt dat de melaatse gescheiden wordt van zijn volk. Alleen met liefdevolle zorg voor de verbannen persoon zal de straf een positief resultaat opleveren – het berouw en het herstel van de Metzora.

Er is nog een les: het is niet de tzaraat die de Metzora onrein maakt, maar de verklaring van de priester van zijn onreinheid. Hoe erg de toestand van een persoon ook mag zijn, kwaadspreken over hem is nog erger. Dat de priester verklaart dat hij onrein is tast de spirituele toestand meer aan dan de tzaraat zelf.

Leviticus 14:4

Twee vogels

laster

Omdat tzaraat als straf komt voor laster, een handeling van kwetteren, zijn vogels nodig voor de zuivering, omdat deze constant kwetteren.

Leviticus 14:4

Cederhout...en hysop

nederig

Omdat hij zich verhief als een ceder, moet hij nederig zijn als gras. Hij moet nederig zijn als hij rechtop staat (zoals een ceder).

twee zakken

Een persoon moet twee zakken in zijn jas hebben. Eén voor de Talmoed uitspraak: “Eén persoon is bevolen te onderhouden: Voor mijn belang is de wereld geschapen” (Sanhedrin 37a). En één zak voor een Tora vers: “Ik ben slechts stof en as.” (Genesis 18:17).

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Wat is eigenlijk de Joodse visie ten aanzien van gezondheid? We zien dat tzaraat een spirituele ziekte is. Melaatsheid wordt veroorzaakt door o.a. lasterpraat (in Bijbelse tijden). Dit impliceert dat een zieke ziel een ziek lichaam veroorzaakt. Gezond zijn wil zeggen dat je een gezonde ziel in een gezonde lichaam hebt. Tegenwoordig is wetenschappelijk aangetoond dat mensen met een positieve levenshouding een krachtiger immuunsysteem hebben. Iemands lichamelijk welzijn wordt direct beïnvloed door vertrouwen in God. Dus wanneer het lichaam ziek is moeten we ook aandacht aan de ziel besteden. Het lichaam moet stoffelijk gevoed worden terwijl de ziel geestelijk gevoed moet worden. De ziel moet zich bewust zijn van de levensopdracht en het besef dat God aanwezig is. Dit impliceert Tora lernen, bidden en een deugdzaam leven leiden. Zo wordt de ziel gevoed met Goddelijke energie.

Hoewel lichaam en ziel tegengestelde krachten zijn moeten zij elkaar leren waarderen. De ziel heeft een gezond lichaam nodig terwijl het lichaam het hogere gezag van de ziel moet erkennen. Het lichaam moet orde en regelmaat leren. Een gezond lichaam is een middel om aan een gezonde ziel te werken.

Samenvatting - vragen

  1. Hoe wordt melaatsheid opgelopen? (7 oorzaken)
  2. Wat betekent de leer van de melaatse?
  3. Wie bepaalt de toestand der melaatsheid?
  4. Waarom heeft de priester de taak van de veroordeling van de Metzora?
  5. Hoe moet een melaatse behandeld worden en waarom?
  6. Wat maakt de Metzora onrein?
  7. Waarom zijn vogels nodig voor de zuivering?
  8. Waarvoor heeft een persoon twee zakken in zijn jas nodig?
  9. Wat houdt gezond zijn in?
  10. Waarom hebben lichaam en ziel elkaar nodig?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 165: Berouwen – Leviticus 14:34-40Torastudie 165: Berouwen – Leviticus 14:34-40In deze Torastudie wordt duidelijk dat het doen van berouw belangrijk is om van de melaatsheid af te komen. Eerst wordt…
Torastudie 146: Offers – Leviticus 6:9-7:37Torastudie 146: Offers – Leviticus 6:9-7:37Bij parsja Vajikra gaat het om zelf een offer te brengen, terwijl parsja Tsav de wetten beschrijft van de priester die o…
Torastudie 143: Vrede/Zondoffer– Leviticus 3 en 4Torastudie 143: Vrede/Zondoffer– Leviticus 3 en 4Bij een vredeoffer doet iedereen mee. Het vredeoffer is niet voor God maar voor de mens. Toch worden offers Gods brood g…
Torastudie 178: Priesterlijke reinheid – Leviticus 21:1-11Torastudie 178: Priesterlijke reinheid – Leviticus 21:1-11Leviticus 21:1-11 bespreekt de priesterlijke reinheid. Een priester mag niet in contact komen met overleden mensen. Dit…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Talmoed, Erachin 15b-16a
  • Lubavitcher Rebbe (Zinvol leven)
  • Rashi
  • Midrash Tanchuma
  • Chassidische Meesters
  • Rabbi Bunim van Peshischa

Reageer op het artikel "Torastudie 164: priester – tzaraat – Leviticus 14:2-4"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!