InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joods gebed: zal ons gebed worden verhoord?

Joods gebed: zal ons gebed worden verhoord?

Joods gebed: zal ons gebed worden verhoord? Soms heb je het gevoel dat je gebeden niet verhoord worden. We denken dan al snel dat het geen zin heeft om tot God te bidden. We zien bidden op zo'n moment als doelloos. Dit diepe probleem is niet in enkel woorden op te lossen. Maar toch kan er iets over gezegd worden. We kunnen bijvoorbeeld kijken naar hoe Bijbelse persoonlijkheden baden tot God wanneer ze in moeilijkheden waren. Een joods perspectief op de zin van het gebed.

Koning David

Koning David heeft in zijn leven veel ongeluk ondervonden. Desondanks heeft hij ons in zijn psalmen ontroerende gebeden uit de diepste elllende nagelaten, waaruit een diep Godsvertrouwen blijkt. David begreep dat God zo Zijn redenen had wanneer zijn gebeden niet verhoord werden. De mens mag geen rechter over God zijn. Lang niet alle wensen kunnen vervuld worden (vergelijk de wensen van kinderen aan hun ouders). Daarnaast kan God andere plannen hebben die de mens zelf niet kan overzien. Jesaja zegt namens God: "Want niet zijn Mijn gedachten als jullie gedachten en jullie wegen als Mijn wegen."

Tot slot mag een gebed niet gedegradeerd worden tot een koele berekening. Dit zou het geval zijn als al onze gebeden verhoord werden.

Geen uitzicht op verhoring van gebed

Bij een dodelijke ziekte lijkt een gebed zinloos. Maar toch is het dan van belang om te bidden. Het kan zijn dat de medici zich vergist hebben of dat er sprake is van een wonder (ontdekking van een nieuw medicijn). Je kan ook bidden om het lijden te verzachten.

Gebedsgenezing kent het jodendom niet. Genezing door gebed is een gebed tot God of Hij wil doen genezen of Hij artsen het heldere inzicht wil geven om de juiste diagnose te stellen en de juiste behandeling te geven. Ook kunnen we tot God bidden om ziekte te voorkomen. In Exodus 15 vers 26 staat: "Indien je Mijn geboden opvolgt, zal Ik de Egyptische ziekte niet over jullie brengen, want Ik ben jullie geneesheer."

Gebed om inkomen

Los van gezondheid kan je ook bidden om een goed inkomen. Geen rijkdom ten koste van de ander. God kan iedereen rijk en groot maken. Maar een oud joodse wijsheid in Spreuken 30 vers 8 zegt: "Rijkdom noch armoede geef mij; geef mij, God, mijn dagelijks brood." Want rijkdom en armoede kan makkelijk tot zonden leiden.

Maar een gebed kan ook gaan over oorlog, besmettelijke ziekte, hongersnood, etc. Altijd zal de mens zich weer tot God wenden wanneer hij in nood verkeert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stinne24, Pixabay
  • Sjiach (Gebed) Jitschak - Nederlands Israëlietisch Kerkgenootschap

Reageer op het artikel "Joods gebed: zal ons gebed worden verhoord?"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 05-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bidden
Schrijf mee!