InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Het Joodse gebedenboek - Siddoer/Tefilla

Het Joodse gebedenboek - Siddoer/Tefilla

Het Joodse gebedenboek - Siddoer/Tefilla De Siddoer (Joodse gebedenboek) geeft drieduizend jaar Joodse godsdienstige ontwikkeling weer. Er zijn gebeden voor de weekdagen, de sjabbat, de feestdagen en voor persoonlijke omstandigheden. Ze weerspiegelen de geschiedenis en wereldbeschouwing van het Joodse volk.

Tefilla is meer dan een gebed

Tefilla is afgeleid van het werkwoord 'met zichzelf strijden'. Het omvat veel meer dan alleen maar bidden en vragen. Het is communicatie tussen de mens en zijn God.

Volgens Hausdorff is "de bedoeling van de tefilla ons los te maken uit de sleur van het dagelijks leven, ons te laten bezinnen op onze levenstaak, ons onze verantwoordelijkheid voor ons doen en laten te doen beseffen en ons voor ogen te stellen wat God van ons verwacht."

Via tefilla treden we in contact met God. Het is een gesprek met God, waar voornamelijk God spreekt en wij luisteren, naar wat God ons te vertellen heeft. In een gebed vragen wij God, maar in een tefilla, in de ruimere zin van het woord, spreekt God tot ons. Tefilla wil ons voortdurend doen beseffen dat we in Gods wereld leven.

Gemeenschappelijk gebed

De meeste gebeden zijn niet persoonlijk, maar gemeenschappelijk en geven uitdrukking van het collectieve bewustzijn van het Joodse volk. Er komen ook wel persoonlijke gebeden in de Bijbel voor, zoals van Abraham, Jacob, Mozes, Channa, David en Daniël. Het doel van het gemeenschappelijk gebed is om egoïsme te voorkomen.

Het gemeenschappelijk gebed ontstond in de tijd van de profeten (achtste en zevende eeuw voor de gewone jaartelling). Het gemeenschappelijk gebed werd later overgenomen door het christendom en de islam. Voorbeelden van een gemeenschappelijk gebed zijn het Kaddiesj-gebed (een rouwgebed) en de Kedoesja (een beurtzang die aan God volmaakte heiligheid toeschrijft).

Voornaamste bestanddelen van het gebedenboek

De oudste onderdelen zijn de Psalmen en het Sjema. Het Sjema is de Joodse geloofsbelijdenis. Hieraan zijn twee gebedsformules toegevoegd. De eerste spreekt van God als de Schepper van het Licht, de God van het Heelal; de tweede van de centrale plaats van de Tora in het leven van de Jood. Daarnaast bestaat de Sjemonee Esree (achttiende gebed) of Amida.

Er zijn drie verplichte tijden voor het dagelijks gebed ingevoerd, nl. vroeg in de ochtend (Sjachariet), 's middags (mincha) en 's avonds (Ma'ariew).

In de Middeleeuwen werden vele hymnen (Pijoetiem) aan het gebedenboek toegevoegd. Het gebedenboek bestaat niet alleen uit gebeden ook bevat het een bloemlezing van godsdienstige lectuur, zoals Spreuken der Vaderen (Pirkee Awot).

Het gebedenboek brengt ook een aantal joodse geloofsopvattingen naar voren:
  • het Joodse Godsbegrip
  • de uitverkiezing van Israël (bijv. het Aleenoe-gebed)
  • de Goddelijke oorsprong van de Tora
  • de hoop op de komst van de Messias

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse (Hebreeuwse) termen: het gebed en de spijswettenHet Jodendom kent zijn eigen Hebreeuwse termen voor verschillende religieuze handelingen. In dit deel behandel ik het ge…
Joodse (Hebreeuwse) termen: synagoge en het Joods gezinHet Jodendom kent zijn eigen Hebreeuwse termen voor verschillende religieuze handelingen. In dit deel behandel ik de syn…
Joods gebed: bidden tot God vereist concentratieJoods gebed: bidden tot God vereist concentratieHet goed uitspreken van een gebed is niet eenvoudig. Het eist van ons intensieve concentratie. We vervallen heel gemakke…
Het Achttiengebed: 12de bracha Zegenspreuk over kettersHet meest omstreden onderdeel van het Achttiengebed en zelfs van de gehele Joodse siddoer (gebedenboek) is de 12de brach…
Geschiedenis Jodendom: consolidatie Talmoedisch JodendomGeschiedenis Jodendom: consolidatie Talmoedisch JodendomDe invloed van de Talmoed op het Joodse volk dateert van eind 7de eeuw toen de moslim legers de wereld aan het veroveren…
Bronnen en referenties
  • Wegwijs in het Jodendom - Nederlands Israëlietisch Kerkgenootschap
  • Siach (Gebed) Jitschak - Nederlands Israëlietisch Kerkgenootschap

Reageer op het artikel "Het Joodse gebedenboek - Siddoer/Tefilla"

Reacties

Carolina, 23-05-2016 09:27 #2
Waar vind ik het birkat hagomeel?
groet,
Carolina

Marjolijn, 25-02-2015 21:33 #1
Waar kan ik in Nederland Seffer teheliem kopen
Bvd. Reactie infoteur, 26-02-2015
Ga naar: http://www.jadachat.nl/default/boeken/siddoer-siach-jitschak.html

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bidden
Reacties: 2
Schrijf mee!