InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 162: Masjiach – Metzora – Leviticus 13:2-3

Torastudie 162: Masjiach – Metzora – Leviticus 13:2-3

Torastudie 162: Masjiach – Metzora – Leviticus 13:2-3 De Talmoed beschrijft de Masjiach als een metzora (melaatse), verwijzend naar de tijd van de Masjiach dat een tijd zal zijn waarin kwaad, dat de wereld en de mensheid teisterde, aan de oppervlakte zal verschijnen zodat het definitief overwonnen en genezen zal worden. Metzora betekent 'melaatse' en verwijst naar de Verlossing.

Leviticus 13:2-3

Wanneer bij een mens op de huid van zijn vlees ontstaan mocht een donkerwitte vlek of wat daarop gelijkt of een helwitte vlek, en het is geworden op de huid van zijn vlees tot de ziekte der melaatsheid, dan zal hij gebracht worden naar Aharon, de priester, of naar één van zijn zonen, de priesters. Ziet nu de priester de ziekte op de huid van het vlees en is het haar door de ziekte wit geworden en schijnt de zieke plaats dieper te liggen dan de huid van zijn vlees, dan is het de ziekte der melaatsheid; zodra de priester dit ziet, zal hij hem onrein verklaren.

Tekst in het Hebreeuws

ב אָדָם כִּי-יִהְיֶה בְעוֹר-בְּשָׂרוֹ שְׂאֵת אוֹ-סַפַּחַת אוֹ בַהֶרֶת וְהָיָה בְעוֹר-בְּשָׂרוֹ לְנֶגַע צָרָעַת וְהוּבָא אֶל-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן אוֹ אֶל-אַחַד מִבָּנָיו הַכֹּהֲנִים. ג וְרָאָה הַכֹּהֵן אֶת-הַנֶּגַע בְּעוֹר-הַבָּשָׂר וְשֵׂעָר בַּנֶּגַע הָפַךְ לָבָן וּמַרְאֵה הַנֶּגַע עָמֹק מֵעוֹר בְּשָׂרוֹ נֶגַע צָרַעַת הוּא וְרָאָהוּ הַכֹּהֵן וְטִמֵּא אֹתוֹ.

Leviticus 13:2

Wanneer bij een mens op de huid van zijn vlees ontstaan mocht...

Messias is een metzora (melaatse)

De Joodse wijzen melden dat tzara'at (melaatsheid) beperkt was tot Bijbelse tijden, wat inhoudt dat latere generaties niet van het spirituele kaliber zijn dat deze bovennatuurlijke kwelling voorkomt.

De reden vinden we in de openingswoorden van de Tora in Parsja Metzora. “Het zal gebeuren”, impliceert een toeval, iets van karakter; “in de huid van zijn vlees” geeft ook aan dat de vlek slechts oppervlakkig is (de buitenste laag van de persoon). Het innerlijke wezen is vrij van imperfectie bij wie de 'smet' of ziekte alleen aan de buitenkant bestaat.

Daarom beschrijft de Talmoed de Messias als een Metzora, verwijzend naar de Messiaanse periode waarin het kwaad dat de wereld en de mensheid teisterde, naar de oppervlakte zal komen zodat het definitief overwonnen en genezen kan worden.

Leviticus 13:2

Se'eit of spachat of baharet

tzara'at

De tinten van de plaag van tzara'at zijn twee die vier zijn (b.v. twee categorieën – se'eit en baharet die elk een sapachat hebben of een sub-categorie). Baharet (helder) is helder wit als sneeuw; haar sub-categorie is de kalk van het Heiligdom. Se'eit is de schil van het ei, haar subcategorie als witte wol (Rabbi Meir). Anderen zeggen net andersom.

Leviticus 13:3

Ziet nu de priester de ziekte...is het haar door de ziekte wit geworden.

een priester mocht van zijn vrouw niet uit het Heilige Land vertrekken

Een priester wilde Israël verlaten om in zijn eigen levensonderhoud te kunnen voorzien wat in Israël niet lukte. Hij legde aan zijn vrouw uit hoe de diagnose van de tzara'at vast testellen. Een persoon heeft de ziekte wanneer de haren in het getroffen gebied gestorven zijn omdat het haarvat uitgedroogd is. Zijn vrouw zei tegen hem: “Als God voor elk haartje een haarvat schiep om het te voeden, des te meer geldt dat voor een mens wiens kinderen afhankelijk zijn van hem voor voeding – God zal je helpen.” En zij verbood haar man uit Israël te vertrekken.

Leviticus 13:3

Is het haar door de ziekte wit geworden.

rein of onrein

In de Hemelse academie werd gedebatteerd: als de witte vlek voorafgaat aan het witte haar is het onrein; als het witte haar vooraf gaat aan de witte vlek is het rein. Maar wat als er sprake is van twijfel?
De Heilige, Gezegend Hij, zei: “Het is rein.”
De academie zei: “Het is onrein”

Ze zeiden: “Wie zal beslissen?” Rabbah zei: “Tahor, tahor (rein, rein).”

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Masjiachs naam: “De melaatse van het Huis van Rebbi”

Masjiachs naam luidt: “De melaatse van het Huis van Rebbi.” Hoe kan dit? De Masjiach associëren we met de Verlossing (leven en vitaliteit). Hoe kan zijn naam dan verbonden zijn met melaatsheid (dood en ballingschap)?

De verklaring luidt dat subtiele geestelijke invloeden, door het ontbreken van geschikte vaten, negatieve effecten kunnen produceren. Wanneer krachtige energie wordt losgelaten zonder bescherming kan dit letsel veroorzaken. Dat is de reden voor de melaatsheid waarmee de Messias getroffen is.

De last van de Masjiach is de last van het Joodse volk

Het Joodse volk wordt als één lichaam gezien (binnen één generatie maar ook binnen de hele geschiedenis). Goed is eeuwig en kwaad is tijdelijk. Het Joodse volk gaat spiritueel constant vooruit. Het Joodse volk heeft het niveau van perfectie bereikt in de periode dat de voetstappen van de Messias te horen zijn (ikvesa di Meshicha). Toch is er aan de rand nog kwaad zodat het licht van de Verlossing zich nog niet kan manifesteren. Dit wordt weerspiegeld in de melaatsheidsvlekken van de Messias. Zie Jesaja 53:4: ”Maar hij was het die onze ziekten droeg, die ons lijden op zich nam.” De Messias lijdt voor het Joodse volk als geheel, niet voor hemzelf!!

Naam van de Masjiach positief

Waarom wordt het lijden geïdentificeerd met de Masjiach? De naam van de Messias moet immers positief zijn. De melaatsheidsvlekken reflecteren 'erg hoge niveaus'. Er zijn geschikte vaten nodig om het licht op een positieve manier uit te drukken. Het lijden van de Messias zal leiden tot een definitieve verfijning in de wereld zodat het een geschikt vat wordt voor openbaring. Door middel van Torastudie kunnen de transcendente invloeden van tzara'at worden gekanaliseerd in een positieve kracht. Datzelfde geldt voor het bestuderen van de leringen over de Masjiach.

Wetten van de Metzora

Het zuiveringsproces van een persoon die getroffen is door tzara'at gebeurt door de wetten van de Metzora. Parsja Metzora wordt vaak gelezen in combinatie met Parsja Tazria (het zaaien van zaden en de conceptie van leven). Metzora, de Verlossing, zal direct bloeien nadat de laatste zaden gezaaid zijn. Wij hoeven alleen maar te wachten op de geboorte. Want het lijden van de Masjiach (voor het Joodse volk) is de laatste stap voor zijn openbaring.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom is tzara'at beperkt tot Bijbelse tijden?
  2. Waarom verwijst de Talmoed naar de Messias als een Metzora?
  3. Welke last draagt de Masjiach?
  4. Waarom wordt het lijden geïdentificeerd met de Masjiach?
  5. Hoe kunnen de transcendente invloeden van de tzara'at gekanaliseerd worden in een positieve kracht?
  6. Op welke wijze vindt het zuiveringsproces plaats van een persoon die getroffen is door tzara'at?
  7. Wat is het verband tussen Parsja Metzora en Parsja Tazria?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wachten op de Masjiach (messias)Er bestaat een verplichting om op de komst van de Masjiach (messias) te wachten. Deze kan elk moment komen. Ook moeten w…
De tijd vlak voor de komst van de Masjiach (messias)De tijd vlak voor de komst van de Masjiach (messias)De tijd vlak voor de komst van de Messias wordt 'Ikvot Meshicha' genoemd. De tijd bepaald door God voor de Messiaanse ve…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Lubavitcher Rebbe
  • Talmoed, Negaim 1:1
  • Midrash Tanchuma
  • Talmoed, Bava Metzia 86a
  • Eli Touger

Reageer op het artikel "Torastudie 162: Masjiach – Metzora – Leviticus 13:2-3"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!