InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 160: melaatsheid – laster – Leviticus 13:2

Torastudie 160: melaatsheid – laster – Leviticus 13:2

Torastudie 160: melaatsheid – laster – Leviticus 13:2 In Leviticus 13:2 wordt een verband gelegd tussen het hebben van melaatsheid en laster. Iemand die lastert krijgt melaatsheid en wordt buiten het kamp gezet. De Tora zegt dat iemand die lastert alleen zal wonen. Laster is erger dan het zwaard; het is als een pijl die afgeschoten wordt en geen weg meer terug kan vinden. Door laster kan blijvende schade worden aangericht.

Leviticus 13:2

Wanneer bij een mens op de huid van zijn vlees ontstaan mocht een donker witte vlek of wat daarop gelijkt of een helwitte vlek, en het is geworden op de huid van zijn vlees tot de ziekte der melaatsheid, dan zal hij gebracht worden naar Aharon, de priester, of naar één van zijn zonen, de priesters.

Tekst in het Hebreeuws

ב אָדָם כִּי-יִהְיֶה בְעוֹר-בְּשָׂרוֹ שְׂאֵת אוֹ-סַפַּחַת אוֹ בַהֶרֶת וְהָיָה בְעוֹר-בְּשָׂרוֹ לְנֶגַע צָרָעַת וְהוּבָא אֶל-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן אוֹ אֶל-אַחַד מִבָּנָיו הַכֹּהֲנִים.

Leviticus 13:2

Wanneer bij een mens op de huid van zijn vlees de ziekte der melaatsheid...

laster - lashon hara

De ziekte der melaatsheid komt alleen als straf voor lashon hara (laster).

”Hij zal alleen wonen”

Waarom is de metzora anders dan andere ritueel onreine personen dat de Tora zegt: “Hij zal alleen wonen; buiten het kamp zal zijn woning zijn?” Met zijn laster scheidt hij een man van zijn vrouw, een man van zijn buurman. Daarom zegt de Tora: “Hij zal alleen wonen.”

Psalm 120:4

De psalmist noemt iemand die lasterpraat bezigt: “Pijlen van een krijgsheld gepunt met gloeiende houtskool van bremtakken!” Een pijl komt van afstand. Zo is het ook met laster: het wordt gesproken in Rome en doodt in Syrië. Gloeiende houtskool brandt nog steeds van binnen wanneer ze van buiten geblust wordt. Zo is het ook met laster – al lijkt het effect gedoofd, ze smeult nog steeds na binnen degenen die het gehoord hebben. Volgens de Midrasj was er ooit eens een boom afgebrand die nog 18 maanden na smeulde.

laster als een pijl

Iemand die een zwaard wil gebruiken kan deze nog terug stoppen in zijn schede. Maar een pijl kan eenmaal afgeschoten niet meer terug. Zo is het ook met lasterpraat.

tong

Een tong is als een hond vastgebonden aan een ijzeren ketting en opgesloten in een kamer binnen een kamer, binnen een kamer. En als de hond blaft is toch de hele menigte bang. Stel je voor dat hij losbreekt. De tong zit achter de tand en de lippen. Maar als het eenmaal los is....

drie 'doden'

Lasterpraat 'doodt' volgens de Talmoed drie mensen: de spreker (1), de luisteraar (2) en degene over wie gesproken wordt (3). Door negatief over iemand te spreken geeft de spreker waarde aan het negatieve karakter van de persoon (terwijl deze het negatieve karakter nog in positief had kunnen omzetten). Omgekeerd geldt dat positieve praat over iemand als stimulerend werkt.

niet negatief over je slechte karakter praten

Volgens Rebbe Jitschak Lubavitch is het ook onjuist om negatief over je slechte karakter te praten. Door dit te vermijden kan een kwaadaardig karakter overwonnen worden.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Rebbe Hillel zei: “Zeg geen dingen over anderen die je niet over jezelf gezegd zou willen hebben.” Roddelen gebeurt vaak in groepsverband. Om te zorgen dat je niet mee gaat doen kan je het beste van onderwerp veranderen of je verontschuldigen. In het begin zal men je gedrag afkeuren maar op den duur zullen anderen inzien dat het inderdaad beter is om niet te roddelen.

Volgens de Rabbijnen zou de wereld bijna volmaakt zijn wanneer veel mitswot die te maken hebben met lasterpraat zouden worden nageleefd.

Feitelijk is het voorkomen van lasterpraat de kunst om niet alles te zeggen wat in je gedachten opkomt. Dit is moeilijk, maar wel aan te leren. Begin met het realiseren hoe machtig woorden kunnen zijn en hoe ze anderen kunnen vernietigen. Als je dat beseft dan weet je ook waarom roddelen zo slecht is. Toch is roddelen pas de eerste stap van kwaadsprekerij. Roddelen gebeurt vaak uit verveling en mensen hebben niet het doel iemand te pijnigen. Maar er zijn ook mensen die bewust kwaadspreken met het doel anderen pijn te doen ook al kunnen de verhalen op waarheid berusten. De ergste vorm van lasterpraat zijn leugens. Lasterpraat kan de naam en reputatie van iemand kapot maken. Vaak is het te laat om alles weer recht te zetten. Lasterpraat (lashon hara) kan blijvende schade veroorzaken.

Samenvatting - vragen

  1. Wat is de straf voor lashon hara?
  2. Waarom zegt de Tora: “Hij zal alleen wonen?”
  3. Waarmee vergelijkt Psalm 120:4 laster?
  4. Waarom is laster erger dan het zwaard?
  5. Hoeveel mensen worden door lasterpraat 'gedood' volgens de Talmoed?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 164: priester – tzaraat – Leviticus 14:2-4Torastudie 164: priester – tzaraat – Leviticus 14:2-4Zowel het begin als het einde van de toestand van melaatsheid worden alleen beïnvloed door de verkondiging van de priest…
Torastudie 165: Berouwen – Leviticus 14:34-40Torastudie 165: Berouwen – Leviticus 14:34-40In deze Torastudie wordt duidelijk dat het doen van berouw belangrijk is om van de melaatsheid af te komen. Eerst wordt…
Torastudie 153: Dierlijke en goddelijke ziel – Leviticus 11Torastudie 153: Dierlijke en goddelijke ziel – Leviticus 11De Lubavitcher Rebbe heeft een interessante studie geschreven over de menselijke biosfeer op basis van Leviticus 11. In…
Torastudie 162: Masjiach – Metzora – Leviticus 13:2-3Torastudie 162: Masjiach – Metzora – Leviticus 13:2-3De Talmoed beschrijft de Masjiach als een metzora (melaatse), verwijzend naar de tijd van de Masjiach dat een tijd zal z…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Anders dan anderen – Prager en Lepoff
  • Midrash Rabbah
  • Talmoed
  • Rashi
  • Talmoed, Erachin 16b
  • Midrash Tehillim
  • Yalkut Shimoni
  • Talmoed, Erachin 15a
  • Lubavitcher Rebbe

Reageer op het artikel "Torastudie 160: melaatsheid – laster – Leviticus 13:2"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!