InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 159: Besnijdenis – Leviticus 12:3-6

Torastudie 159: Besnijdenis – Leviticus 12:3-6

Torastudie 159: Besnijdenis – Leviticus 12:3-6 In Leviticus 12:3 komt de Joodse besnijdenis ter sprake. Op dit moment (begin herfst 2011) maken Joden zich grote zorgen dat mogelijk de besnijdenis in Nederland verboden gaat worden (net zoals het ritueel slachten). Er wordt dus een rechtstreekse aanval uitgevoerd op het Verbond dat God met de Joden maakte en dat symbolisch werd bekrachtigd door de besnijdenis bij mannen. Besnijdenis zou een verminking zijn, terwijl juist de besnijdenis o.a. wordt ingezet tegen AIDS.

Leviticus 12:3-6

En op de achtste dag zal hij besneden worden aan het vlees van zijn voorhuis. Dan zal zij drie en dertig dagen thuis blijven in het bloed der reiniging; niets, wat heilig is, zal zij aanraken en in het heiligdom zal zij niet komen, totdat voleindigd zijn de dagen van haar reiniging. En indien zij twee weken onrein zijn, als in haar afzondering; en dan zes en zestig dagen thuis blijven wegens het bloed der reiniging. En wanneer de dagen harer reiniging voor een zoon of voor een dochter voleindigd zijn, zal zij brengen een schaap onder het jaar tot brandoffer en een jonge duif of tortelduif tot zondoffer, naar de ingang van de tent der samenkomst, naar de priester.

Tekst in het Hebreeuws

ג וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ. ד וּשְׁלֹשִׁים יוֹם וּשְׁלֹשֶׁת יָמִים תֵּשֵׁב בִּדְמֵי טָהֳרָה בְּכָל-קֹדֶשׁ לֹא-תִגָּע וְאֶל-הַמִּקְדָּשׁ לֹא תָבֹא עַד-מְלֹאת יְמֵי טָהֳרָהּ. ה וְאִם-נְקֵבָה תֵלֵד וְטָמְאָה שְׁבֻעַיִם כְּנִדָּתָהּ וְשִׁשִּׁים יוֹם וְשֵׁשֶׁת יָמִים תֵּשֵׁב עַל-דְּמֵי טָהֳרָה. ו וּבִמְלֹאת יְמֵי טָהֳרָהּ לְבֵן אוֹ לְבַת תָּבִיא כֶּבֶשׂ בֶּן-שְׁנָתוֹ לְעֹלָה וּבֶן-יוֹנָה אוֹ-תֹר לְחַטָּאת אֶל-פֶּתַח אֹהֶל-מוֹעֵד אֶל-הַכֹּהֵן.

Leviticus 12:3

En op de achtste dag zal hij besneden worden aan het vlees van zijn voorhuis.

besnijdenis

Izaäk en Ismaël hadden een conflict. Ismaël zei tegen Izaäk: “God houdt meer van mij dan van jou, omdat ik op mijn dertiende werd besneden, en jij als een baby niet kon weigeren.” Izaäk antwoordde: “Jij gaf slechts drie druppels bloed. Ik ben nu 37, toch verlangde God dat ik geofferd werd en ik weigerde niet.”

Jood-zijn is een toestand. De Jood laat zich besnijden als hij 8 dagen oud is zonder dat hij kan nadenken. Een Jood heeft een relatie met God vanwege zijn Jood-zijn en niet op basis van wat hij denkt of voelt.

Een Jood is in essentie “besneden” nog voordat zijn voorhuid is verwijderd. Het vlees moet besneden worden, maar spiritueel is de Jood al besneden.

Zoals een Joodse mannelijke baby op de achtste dag besneden wordt zo mag een os, schaap of geit pas op de achtste dag geofferd worden (Leviticus 22:27).

Het getal 7 vertegenwoordigt het natuurlijk, het getal 8 het heilige. Dit is waarom de besnijdenis op de achtste dag voorrang geniet over de Shabbat, de zevende dag.

Leviticus 12:6

En wanneer de dagen harer reiniging voor een zoon of voor een dochter voleindigd zijn, zal zij brengen een schaap onder het jaar tot brandoffer en een jonge duif of tortelduif tot zondoffer.

waarom een zondoffer?

Waarom moet een vrouw een zondoffer brengen na de geboorte van een kind? Rabbijn Shimon bar Yochai zei dat wanneer de vrouw baart ze zweert geen gemeenschap meer te hebben met haar man. De Tora beveelt dus een zondoffer te brengen (om haar valse eed te verzoenen).

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Op het moment van dit schrijven (begin herfst 2011) maken Joden en moslims zich zorgen over de mogelijkheid dat de besnijdenis misschien verboden gaat worden in Nederland net zoals de rituele slacht hoogst waarschijnlijk verboden gaat worden. De reden voor het verbod is dat het volgens de tegenstanders van de besnijdenis om verminking gaat. Dit is des te opvallender omdat uit medisch wetenschappelijk onderzoek blijkt dat besnijdenis grote medische voordelen heeft. Zo is zelfs de kans op AIDS bij besneden mannen kleiner omdat bij het handhaven van de voorhuid door schaafwondjes en scheurtjes men makkelijker het HIV virus kan oplopen. Ook kan fymosis (pijnlijke vernauwing van de voorhuid) voorkomen worden wanneer de voorhuid wordt weggehaald. Tevens kunnen urineweginfecties, met als gevolg daarvan nierbeschadiging voorkomen worden. Ook de kans op kanker bij de genitaliën is kleiner. Er is tevens aangetoond dat baarmoederhalskanker bij vrouwen met een onbesneden mannelijke partner vaker voorkomt. In het algemeen hebben besneden mannen minder SOA's.

Uiteraard gebeurt de besnijdenis bij Joden niet om medische redenen maar om religieuze redenen. Toch noem ik hier de medische voordelen omdat de tegenstanders van de besnijdenis menen dat het medisch slecht zou zijn en dat het barbaars is. Welnu, die argumenten kunnen in de prullenbak worden gegooid.

Samenvatting - vragen

  1. Waar ging het conflict tussen Izaäk en Ismaël over?
  2. Op grond van wat heeft een Jood een relatie met God?
  3. Mag op Shabbat een besnijdenis plaatsvinden?
  4. Waarom moet een vrouw een zondoffer brengen na de geboorte van haar baby?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Joodse besnijdenis: het verbondsteken - briet milaDe Joodse besnijdenis: het verbondsteken - briet milaHet Jodendom begon met aartsvader Abraham. In Genesis 15:18 lezen we Abraham met God een verbond sloot: "Op die dag sloo…
Betekenis van de Joodse besnijdenis - Briet MilaBetekenis van de Joodse besnijdenis - Briet MilaAbram is 99 jaar oud wanneer hij van God te opdracht krijgt zichzelf te besnijden. Dit als teken van een speciale relati…
Hoe gaat de Joodse besnijdenis (Briet Mila) in z'n werk?Hoe gaat de Joodse besnijdenis (Briet Mila) in z'n werk?Het instrument dat gebruikt wordt voor de besnijdenis wordt 'Izmel' genoemd. Dit is een vlijmscherp chirurgisch mesje. W…
Besnijdenis van jongens en meisjesBesnijdenis van jongens en meisjesHet besnijden van jongens komt vaak voor. Maar voor sommigen is het onduidelijk waarom het nou precies gedaan wordt. Dan…
Besnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieBesnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieDe reden waarom men tot besnijdenis overgaat is een vernauwing van de voorhuid van de penis, hierdoor kan de voorhuid ni…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Uitverkoren voor het leven – Rabbijn R. Evers
  • Midrash Rabbah
  • Lubavitcher Rebbe
  • Alshich
  • Keli Yakar
  • Talmud, Niddah 31a

Reageer op het artikel "Torastudie 159: Besnijdenis – Leviticus 12:3-6"

Reactie

J. Eldert, 27-07-2012 13:47 #1
De voordelen van besnijdenis staan al langere tijd ter discussie. waarop de auteur doelt zijn oudere studies.[VN] Recente studies laten het tegendeel zien. De KNMG adviseert tegen jongensbesnijdenis vanwege de grote medische risico's die het met zich meebrengt. Van ontstoken plasbuizen, nabloedingen, plasbuisvernauwing, seksuele problemen en zelfs amputatie.

Maar daar willen de joden natuurlijk niet over praten. Vele jongens zijn voor het leven verminkt door dit barbaarse ritueel. Reactie infoteur, 27-07-2012
Misschien handig om aan de lezer uit te leggen hoe de Joodse besnijdenis in z'n werk gaat. Kijk naar de volgende video:
http://www.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/1735925/jewish/Circumcision-in-Jewish-Law.htm

Is het overigens niet zo dat veel niet-Joden zich laten besnijden om juist seksuele problemen te voorkomen? Fymosis (pijnlijke vernauwing van de voorhuid) komt veel voor. Moeten deze mannen niet besneden worden?

Omdat de bezoeker ons verwijt oudere studies te gebruiken hier nog een recente link waaruit blijkt dat besnijdenis ingezet wordt tegen AIDS: http://m.jpost.com/HomePage/FrontPage/Article.aspx?id=77275068&cat=1

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Reacties: 1
Schrijf mee!