InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Geschiedenis Tora 4: Kabbala mystiek

Geschiedenis Tora 4: Kabbala mystiek

Geschiedenis Tora 4: Kabbala  mystiek Kabbala is de ziel van de Tora. Toen God de Tora aan Mozes openbaarde, gaf Hij ook uitleg over de Kabbala. De Kabbala is dus gewoon onderdeel van de Tora. In de Kabbala komen vragen aan de orde zoals: Waarom zijn we hier op aarde? Wat is het doel van de Schepping? Is er een Komende Wereld en hoe komen we daar? Het is raadzaam om Kabbala alleen te bestuderen m.b.v. Joodse rabbijnen c.q. mystici die er verstand van hebben. Tevens dient u het in combinatie met de Tora te bestuderen.

Alles heeft een doel

God heeft de wereld op basis van de Tora geschapen. Dit impliceert dat alles een doel heeft. Maar lang niet altijd weten we precies wat dit doel is. Soms duurt het eeuwen voor we hier achter komen. Zo zijn we er pas de laatste decennia achter gekomen dat de planten- en dierenwereld een ecosysteem vormen waarbij het ontbreken van één soort al kan leiden tot het uit balans raken van het systeem. Er is een constante balans tussen geven en nemen. De mens vormt hier een uitzondering op: de mens neemt alleen. De Tora meldt dan ook dat de wereld voor de mens geschapen is.

Redenen waarom mensen ongelukkig zijn

God wil het beste voor de mens. Maar een feit is dat er veel slechte dingen zijn. Volgens de Joodse wijzen zijn jaloezie, lust (seks) en eer de redenen dat mensen ongelukkig zijn.

jaloezie

Als we niet zouden zien wat de ander had dan zou er geen jaloezie zijn en zou iedereen veel gelukkiger zijn. Mensen doen er alles aan om het beter te hebben dan de ander. Ze willen meer geld, meer spullen, etc. Mensen zijn zelfs in staat om hun gezondheid er voor op het spel te zetten. Jaloezie is ongezond. Er is slechts 1 uitzondering en dat is jaloezie voor de Tora. Mensen die streven naar meer Tora worden gelukkiger.

lust (seks)

Het eigenlijke doel van de mens is voortplanting. Maar veel mensen zijn verslaafd aan seks en doen het voor de lust, zelfs met meerder partners. Hierbij raken ze echte liefde uit het oog en worden daardoor ongelukkig in de liefde.

eer

Mensen willen graag gerespecteerd worden. Ze plegen nog liever zelfmoord dan dat ze publiekelijk worden vernederd. Het zoeken naar eer kan dus erg ongezond zijn.

De ziel

De mens onderscheidt zich van het dier door het bezit van een ziel. Hiermee kan de mens in contact komen met het Goddelijke. Het lichaam is de voertuig van de ziel. De ziel zoekt naar de betekenis van het leven. De ziel houdt niet van deze wereld en verzet zich er tegen.

De Komende Wereld

Wat de ziel wil is een spiritueel niveau dat niet in deze wereld gevonden kan worden. De ziel wil bij God zijn en van Hem het grootste genot ontvangen. In de Komende Wereld voelt de ziel zich pas echt thuis. Daar wordt de ziel niet weggetrokken door fysieke verlangens. Eén uur in de spirituele wereld levert meer plezier op dan een heel leven op aarde zo melden de Joodse wijzen.

We moeten de Komende Wereld zelf verdienen

Er is een reden waarom we deze wereld moeten ervaren alvorens we in de Komende Wereld terecht komen. God wil dat we de Komende Wereld zelf verdienen. God heeft ons geschapen met een vrije wil te kiezen tussen goed en kwaad. Hij wil ons daarmee testen. We worden heen en weer geslingerd tussen de goede neigingen (yetser hatov) en slechte neigingen (yetser hara). De goede neigingen willen dat de ziel weldaad heeft; slechte neigingen zijn gericht op fysiek plezier. Een slechte neiging is ook om de Tora te bestuderen met het doel door andere mensen gerespecteerd te worden.

Omdat God dus wil dat we de Komende Wereld zelf verdienen, is het uitgesloten dat de mens tot zonde gedoemd is c.q. dat er sprake is van erfzonde! In dat geval zou het onmogelijk zijn zelf de Komende Wereld te verdienen en is de mens in feite een robot van God. De mens is echter naar het evenbeeld van God geschapen en dus heeft het dezelfde vrije wil als God.

De betekenis van het leven

Volgens de Tora zijn we hier op aarde om onszelf te verbeteren, de wereld te verbeteren en ons te binden aan het Goddelijke. Volgens Maimonides moet de mens God leren kennen zo goed als in zijn/haar vermogen ligt. Via de mitswot (wetten) kan de mens zich voorbereiden op de Komende Wereld. Tora studie is het belangrijkste gebod.

Voor een buitenstaander lijkt het naleven van 613 ge- en verboden een last. Maar in werkelijkheid is naleving ervan enorm bevredigend. Het naleven van de geboden is voor de bestwil van de Jood zelf. Voor God zelf zijn de geboden onbelangrijk omdat Hij al compleet is. God heeft de geboden dus aan de mens geschonken zodat deze er zijn voordeel mee kan doen. Tevens zegt God tegen de Joden dat ze heilig moeten zijn omdat Hij heilig is (Leviticus 19:2). Overigens moeten de geboden niet zo maar worden nageleefd. De instructies moeten leiden tot een grote spiritualiteit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala als integraal onderdeel van de ToraHet Jodendom is gebaseerd op de Openbaring op de Sinaï toen de Tora aan Israël werd gegeven. De historische gebeurtenis…
Kabbala: gevaren wanneer Kabbala niet goed wordt bestudeerdHet eerste dat men zich moet afvragen voordat men Kabbala gaat bestuderen is hoe dit te doen voor men zichzelf in gevaar…
Kabbala: de noodzaak Kabbala te bestuderenOver de noodzaak Kabbala te bestuderen is door veel Kabbalisten geschreven. In dit artikel geef ik kort weer wat Kabbali…
Kabbala: reïncarnatie in het JodendomIs er een verband tussen zielen die nu leven en die vroeger bestonden? In het Jodendom wordt niet door iedereen in reïnc…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geschiedenis Tora 4: Kabbala mystiek"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 25-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!