InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Bijbel (Tenach) - Boekrollen

Bijbel (Tenach) - Boekrollen

Bijbel (Tenach) - Boekrollen In deel II besprak ik de schriftelijke vastlegging en overlevering van de Bijbel. Men gebruikte hiervoor steen, metaal en hout als materiaal, waarin het schrift gegraveerd, gebeiteld of gekerfd werd. Ook aardewerk (straca) werd gebruikt. Als schrijfoppervlak gebruikte men daarnaast vooral kleitabletten. Maar het belangrijkste was papyrus.

Papyrus

In Egypte groeide langs de Nijl een soort riet, de papyrus geheten. Hier werden papyrusrollen van gemaakt. Rond de vijfde eeuw voor de gewone jaartelling was papyrus standaardmateriaal geworden in het gebied rond de Middellandse Zee. De Fenicische stad Byblos werd een centraal handelspunt. Papyrus werd gebruikt voor administratie, correspondentie, handel, geschiedschrijving e.d. Men neemt aan dat voor het Oude Testament ook papyrus werd gebruikt.

Een papyrusrol bestond uit ongeveer twintig vellen. De tekst werd in kolommen geschreven. Met de rechterhand werd de rol vastgehouden en met de linkerhand hield men hem open. De tekst werd met inkt beschreven.

Naast papyrus werden dierenhuiden gebruikt. Schapen, geiten, bokken en kalveren waren de leveranciers van de huiden. Beide zijden van de huid werden als schrijfmateriaal gebruikt. Het werd perkament genoemd.

Boekrollen in de Tenach

Jeremia wordt een boekrol genoemd (megillat sefer). Er werd geschreven met inkt, en schrijver was een beroep. Belangrijke geschriften bewaarden men in aarden kruiken. In 2 Koningen (22:3-11) wordt vermeld dat een boekrol gevonden werd die de Wet (Tora) bevatte. Het boek wordt het 'Boek van het Verbond' genoemd (sefer habberiet).

Ook de boeken Ezra en Nehemia vermelden schrijfkunsten. De Tora wordt hier het 'Boek van de Wet van Mozes' genoemd (sefer torat Mosje).
Schrijvers worden ook genoemd in Jesaja, Koningen, Kronieken, Ezra en Esther.

De Geschreven Tora

De Tora werd op één rol geschreven: de Heilige Wetsrol. Deze stond en staat centraal tijdens de dienst in de synagoge. De Heilige Wetsrol wordt nog steeds met de hand geschreven, omdat de Tora heilig is en woord voor woord zeer nauwkeurig moet worden geschreven. Dit wordt gedaan door zeer bekwame schrijvers.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bijbel (Tenach) - Boekrollen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!