InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 158: Zon en regen – Leviticus 12:2

Torastudie 158: Zon en regen – Leviticus 12:2

Torastudie 158: Zon en regen – Leviticus 12:2 De Joodse kalender bestaat uit twee delen: het regenseizoen (de maanden Tishrei tot Nissan – ongeveer oktober tot en met maart) en het zon seizoen (de maanden Nissan tot Tishrei – ongeveer april tot en met september). Deze cyclus komt ook terug in ons innerlijk leven en onze relatie met de Schepper. Dit is een samenvatting van een lering van Rebbe Menachem Mendel Schneerson. Tevens vindt u de visie van Etsel.

Zon en regen

Het leven op aarde is van zon en regen afhankelijk. Er lijkt ook een overeenkomst te zijn: beide zegeningen komen van boven. Maar bij nader onderzoek blijkt dat de zon inderdaad een eenzijdige gift van boven is, maar dat regen van de aarde afkomstig is via verdamping en de vorming van wolken.

Uiteraard kan de aarde niet zelf de regen veroorzaken. Het is de zon die het weer bepaalt. De zon is de katalysator van de regen. De zon voedt de aarde dus op twee manieren:
  1. voeding die door de aarde geabsorbeerd wordt (zonlicht en zonnewarmte);
  2. voeding die de aarde zelf genereert waarbij de zon als katalysator optreedt (bijvoorbeeld regen).

De ziel van de mens

Bovenstaande principe kan ook toegepast worden op de ziel van de mens. God voedt ons leven op twee manieren:
  1. op directe wijze via verlichting en ervaring (zonlicht);
  2. door ons te helpen bij de zoektocht naar waarheid en betekenis van het leven. God is de katalysator bij onze spirituele voeding die we genereren (regen).

Beide goddelijke schenkingen zijn cruciaal voor het spirituele leven van de ziel. Enerzijds erkennen we onze beperkingen en moeten openstaan voor een hogere waarheid. Anderzijds is het zelf verdienen een grotere verdienste dan een schenking. We hebben ze beide nodig om te kunnen groeien (op intellectueel, emotioneel of spiritueel gebied).

Seizoenen van de ziel

Het seizoen van de zon zijn de maanden Nissan tot Tishrei. Hierin vieren we Gods eenzijdige betrokkenheid bij ons lot: de Exodus op Pesach en de schenking van de Tora op Sjavoe'ot.

Het seizoen van de regen zijn de maanden Tishrei tot Nissan. Hierin nemen we zelf initiatief: we tonen berouw op Rosh HaShana en Jom Kippoer en de door de rabbijnen ingestelde feesten Chanoeka en Poeriem.

De zomer maanden zijn vast en de regenmaanden fluctueren. Zo is het ook met de ziel. Wanneer we ons overgeven aan God is dit perfect en oneindig. Wanneer we zelf initiatieven nemen is het imperfect en eindig. Maar we kunnen het transformeren in winst.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Zou de mens alleen van het zon seizoen afhankelijk zijn dan is de mens een robot van God. De mens doet dan precies wat God wil. Maar de mens heeft een vrije wil gekregen sinds de zondeval en kan zelf kiezen tussen goed en kwaad. Dit is het regenseizoen dat fluctueert. Dit gaat dus met vallen en opstaan. Soms zijn we zonde vrij en soms zondigen we. Wanneer we zondigen kunnen we berouw tonen. Dit is onze eigen inspanning. En daarom hecht God ook meer waarde aan berouw dan aan de zonde. Het is belangrijk zelf initiatief te nemen om naar God terug te keren. God heeft ons bevrijd uit het zondige Egypte en ons de Tora geschonken zodat we op eigen initiatief naar Hem toe kunnen groeien.

Regelmatig krijg ik reacties van christelijke lezers die zich niet kunnen vinden in de Joodse naleving van de Tora. Zij zeggen dat de mens zo zondig is dat de mens alleen gered kan worden via de dood en opstanding van Jezus. Maar deze lezers gaan aan een paar belangrijke punten voorbij. De Tora is alleen bedoeld voor het Joodse volk. Niet-Joden worden door God niet beoordeeld op de Tora-wetten en dus kunnen ze op grond van die wetten niet zondigen. Slechts de Noachidische geboden zijn op niet-Joden van toepassing. Daarnaast gaat het niet om de redding van de mens maar om het dienen van God. Dit kan alleen via de Tora (voor Joden) en de Noachidische geboden (voor niet-Joden). Het begaan van zonden is niet het definitieve einde. God heeft de mogelijkheid ingebouwd om oprecht berouw te tonen. God hecht meer waarde aan het berouw dan aan de zonde. Dat laatste betekent natuurlijk niet dat opzettelijk gezondigd mag worden. De mens moet een zonde vrij leven nastreven. Het gaat om een leerproces om naar God toe te groeien uit vrije wil. Zou de mens van nature tot zonde gedoemd zijn dan zou hij niet uit vrije wil voor het goede (God) kunnen kiezen. Om die reden heeft God dus alle mensen in de kern goed geschapen en bestaat er niet zoiets als erfzonde.

Waarom gaat het om het dienen van God en niet om de redding van de mens? Het antwoord daarop is heel simpel: de mens 'bestaat' niet naast God (die oneindig is); alleen God bestaat en dus kan alleen Hij gediend worden. Door God te dienen realiseert de mens zich dat in werkelijkheid alleen God bestaat en dat alles dus alleen om God draait en om niets anders. De mens staat in dienst van God.

Samenvatting - vragen

  1. Wat is het verschil tussen het zon seizoen en het regenseizoen?
  2. Wat is de functie van het regenseizoen?
  3. Maak duidelijk hoe het zon seizoen en het regenseizoen toegepast kunnen worden op de ziel.
  4. Waarom is Jom Kippoer de belangrijkste dag van het Joodse jaar?
  5. Waarom is het doel van het leven om God te dienen?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 146: Offers – Leviticus 6:9-7:37Torastudie 146: Offers – Leviticus 6:9-7:37Bij parsja Vajikra gaat het om zelf een offer te brengen, terwijl parsja Tsav de wetten beschrijft van de priester die o…
Torastudie 140: offeren - Leviticus 1:1-2Torastudie 140: offeren - Leviticus 1:1-2De jonge Joodse kinderen beginnen de Torastudie met Leviticus. Dit komt omdat ze nog puur (zonder zonde) zijn, zo puur a…
Torastudie 175: Terechtwijzen – Leviticus 19:17Torastudie 175: Terechtwijzen – Leviticus 19:17In Leviticus 19:17 staat de mitswa om iemand terecht te wijzen wanneer deze het foute pad kiest. Dit heeft tevens met na…
Torastudie 143: Vrede/Zondoffer– Leviticus 3 en 4Torastudie 143: Vrede/Zondoffer– Leviticus 3 en 4Bij een vredeoffer doet iedereen mee. Het vredeoffer is niet voor God maar voor de mens. Toch worden offers Gods brood g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Winter - Rebbe Menachem Mendel Schneerson
  • Artikelen van Etsel op de InfoNu-site

Reageer op het artikel "Torastudie 158: Zon en regen – Leviticus 12:2"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!