InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 157: Kroost voortbrengen – Leviticus 12:1-2

Torastudie 157: Kroost voortbrengen – Leviticus 12:1-2

Torastudie 157: Kroost voortbrengen – Leviticus 12:1-2 Uit de Joodse bronnen kunnen we opmaken dat de geboorte van de mens niet op toeval berust. Alles loopt volgens Gods plan. Daarom zijn bij het verwekken van een kind niet alleen de vader en de moeder betrokken maar ook God. Hij bepaalt het moment van verwekking en geboorte. De mens is als een noot in Gods compositie. De mens is dus veel meer dan een biologisch product. Toch kan de mens zelf bepalen of hij wel of geen spiritueel leven wil leiden (de vrije wil).

Leviticus 12: 1-2

En de Eeuwige sprak tot Mozes als volgt: spreek tot de kinderen Israël als volgt: wanneer een vrouw kroos voortbrengt en een mannelijk kind baart, dan zal zij onrein zijn zeven dagen; als in de dagen van haar afzondering bij haar maandelijkse ongesteldheid, zal zij onrein zijn.

Tekst in het Hebreeuws

א וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. ב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים כִּימֵי נִדַּת דְּו‍ֹתָהּ תִּטְמָא.

Leviticus 12:1-2

En de Eeuwige sprak tot Mozes als volgt...wanneer een vrouw kroos voortbrengt en een mannelijk kind baart...

de mens als laatste geschapen

De mens werd als laatste geschapen. Ook de wetten van rituele onreinheid en reinheid voor de mens komt ná de wetten voor de andere schepsels, zie Leviticus 11:46-47: “Dit is de leer omtrent het vee en het gevogelte en alle levende wezens...om te onderscheiden tussen het onreine en het reine.” En daarna komt “een vrouw brengt kroos voort.”

Waarom is de mens als laatste geschapen? Zodat als hij niet verdienstelijk is we kunnen zeggen dat een mug en een slak voorgingen.

Leviticus 12:2

Wanneer een vrouw kroost voortbrengt en een mannelijk kind baart.

mannelijk kind eerst; vrouwelijk kind eerst

De Talmoed zegt dat wanneer een vrouw eerst zaad geeft zij geboorte geeft aan een mannelijk kind; wanneer een man eerst zaad geeft geeft zij geboorte aan een vrouwelijk kin.

Israël 'vrouw'; God 'man'

Tora Ohr meldt dat Israël 'vrouw genoemd wordt en God 'man'. Dit is gebaseerd op Hosea 2:18 “Dan, op die dag – spreekt de Eeuwige zul je zeggen: 'Jij bent mijn man'”.

Net zoals in het geval de vrouw eerst zaad geeft en geboorte geeft aan een mannelijk kind, zo betekent het zaad geven door Israël dat zij dichter tot God komt. De liefde die dan ontstaat bestaat uit 'mannelijke' nakomelingen – het is een intense en blijvende liefde. De liefde van Israël gebeurt uit eigen initiatief zonder goddelijke interventie.

Leviticus 12:2

Wanneer een vrouw kroos voortbrengt.

drie partners die mens voortbrengen

De mens wordt door drie partners voortgebracht: God, zijn vader en zijn moeder. Het witte zaad van de vader brengt het volgende voort: botten, pezen, nagels, het brein en het wit in de ogen. Het rode zaad van de moeder brengt het volgende voort: huid, vlees, haar, bloed en het zwart van het oog. God brengt voort: geest, adem, gezichtsvermogen, kracht van het gehoor, het vermogen te praten en te lopen, begrip en het onderscheidingsvermogen. Wanneer de mens sterft neemt God zijn deel mee en laat de delen van vader en moeder achter.

Wat is de vorm van het embryo?

In het begin lijkt het op een sprinkhaan soort, de twee ogen zijn als twee vliegen ook de neusgaten en de twee oren; de twee armen lijken als draden van karmozijn rode zijde, zijn mond is als een gerstkorrel, zijn lichaam als een linze, de rest van de ledematen tegen elkaar gedrukt als een vormloos object. In Psalm 139: 16 staat: “Uw ogen zagen mijn vormloos begin.”

Hoe ligt de embryo in de baarmoeder?

Het ligt opgevouwen en ligt als een schrijftablet, zo meldt de Midrash Rabba. Het hoofd ligt tussen zijn knieën, de hielen rusten op de billen, de mond is gesloten, de navel open waardoor het voedsel en drinken krijgt.

opening

Dit is het verschil tussen God en de mens. Wanneer een mens iets in een tas stopt met de opening naar boven is het nog maar de vraag of het behouden blijft. Maar de embryo ligt opgesloten en de opening is naar beneden en toch blijft het goed bewaard.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

De foetus is weliswaar een levend organisme maar nog geheel afhankelijk van de levende moeder. Pas vanaf de geboorte begint het echte leven. In het bovenstaande stukje vertelt de Talmoed dat er drie partners betrokken zijn bij de vorming van de mens: God, vader en moeder. Dat God betrokken is bij de geboorte betekent dat de mens een goddelijke opdracht heeft. Het is niet per toeval dat een mens op de bepaald tijdstip wordt geboren. God heeft dit zo bepaald en hij plaatst de mens als een noot in een compositie. De mens is dus heel belangrijk voor God om Zijn plan uit te voeren. Het betreft dus veel meer dan een biologisch leven. De mens moet zijn ziel afstemmen op het hogere doel in het leven. Maar God geeft de mens wel de keuzevrijheid om dit te doen. Wie niet voor God kiest leidt een biologisch leven waarbij niet duidelijk is wat zijn/haar doel in het leven is. Feitelijk lopen deze mensen doelloos rond in het leven. Wie wil weten wat het doel in zijn leven is dient de Noachidische geboden (voor niet-Joden) of de Tora (voor Joden) na te leven.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom is de mens als laatst geschapen?
  2. Wanneer krijgt de vrouw een mannelijk kind?
  3. Wanneer krijgt de vrouw een vrouwelijk kind?
  4. Op welk Bijbelvers is gebaseerd dat Israël 'vrouw' genoemd wordt en God 'man'?
  5. Welke drie partners brengen een mens voort?
  6. Waarom is de geboorte van een mens geen toeval?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leviticus 14: twee vogels - wet op de melaatsheid, huidvraatLeviticus 14: twee vogels - wet op de melaatsheid, huidvraatLeviticus 14: twee vogels - wet op de melaatsheid, huidvraat. In de reinigingswet voor de melaatse zoals beschreven in h…
Torastudie 146: Offers – Leviticus 6:9-7:37Torastudie 146: Offers – Leviticus 6:9-7:37Bij parsja Vajikra gaat het om zelf een offer te brengen, terwijl parsja Tsav de wetten beschrijft van de priester die o…
Torastudie 143: Vrede/Zondoffer– Leviticus 3 en 4Torastudie 143: Vrede/Zondoffer– Leviticus 3 en 4Bij een vredeoffer doet iedereen mee. Het vredeoffer is niet voor God maar voor de mens. Toch worden offers Gods brood g…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 157: Kroost voortbrengen – Leviticus 12:1-2"

Reactie

Maria Middelman, 18-05-2017 23:30 #1
Wie niet voor God kiest, kiest voor een biologisch leven waarbij niet duidelijk is wat zijn of haar levensdoel is lees ik hier. Ik kies er dus zelf voor om doelloos in het leven rond te lopen, als ik deze tekst tenminste goed begrijp.

Nu is er met mij het volgende aan de hand. Al vanaf mijn puberteit heb ik een gevoel van algehele ontheemding. Zoals een transseksueel in een verkeerd lichaam is geboren, ben ik op de verkeerde tijd en plaats geboren. Dit terwijl ik wel degelijk religieus van aard ben. Mijn ziel is weliswaar niet opgenomen in de Joodse tempel maar ik geloof wel dat God middels de natuur naast me staat! Ik eet gezond maar nauwelijks vlees.

Mijn vraag is: met welk doel heb ik volgens het jodendom dit gevoel van ontheemding? Welke levensopdracht heeft God dan voor mij in petto?

Zonder er de spot mee te drijven ben ik toch ook nieuwsgierig geworden naar hoe een vrouw zaad aan een man kan geven.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Reacties: 1
Schrijf mee!