InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse (Hebreeuwse) termen: synagoge en het Joods gezin

Joodse (Hebreeuwse) termen: synagoge en het Joods gezin

Het Jodendom kent zijn eigen Hebreeuwse termen voor verschillende religieuze handelingen. In dit deel behandel ik de synagoge en het huisgezin. De termen zijn afkomstig uit het boekje Wegwijs in het Jodendom van het Nederlands Israëlietisch Kerkgenootschap. De synagoge is het gebeds- en leerhuis. Hier worden de sjabbat en de feestdagen gevierd. Al ten tijde van de eerste Tempel was er een soort synagoge, Beet-ha'am genoemd, die door de Babyloniërs werden verwoest. De joden die aanvankelijk naar Babylonië waren gevoerd, kwamen daar in groepen samen om gebeden uit te spreken. Deze gebedsplaatsen werden als 'klein Tempels', Beet mikdasj me'at, beschouwd. Het huis neemt eveneens een belangrijke plaats binnen het jodendom.
In de synagoge en het huis worden hebreeuwse termen gebruikt. Voor de buitenstaander is dit niet allemaal even begrijpelijk vandaar dit alfabetisch overzicht.

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

A

Alieja: Opgeroepen worden om naast de voorlezer plaats te nemen.
Aron Hakodesh: De Heilige Arke. Deze bevat de Torarollen.

B

Beet Haknesset: Huis van Samenkomst; een gebedshuis en plaats van samenkomst voor de gemeente.
Beet Hamidrash: Studiehuis.
Beet Tefilla: Gebedshuis.
Biema: verhoging in de synagoge waarvan de Tora wordt gelezen en waar ook op de sjofar wordt geblazen.
Birkat Kohaniem: De Priesterzegen.

C

Chanoekat Habajiet: Het inwijden van een nieuwe woning.
Chazzan: Voorganger, die de godsdienstoefeningen leidt, inclusief de gezongen gedeelten.
Choemasj: De Pentateuch in boekvorm.

G

Gelila: Het oprollen van de Tora rol.

H

Haftara: Een gedeelte uit één van de Boeken van de Profeten dat wordt voorgelezen na het voorlezen van de Sidra.
Hagbaha: De Torarol opheffen en aan de gemeente laten zien.

J

Jad: Aanwijsstokje gebruikt bij het voorlezen uit de Tora.

K

Kriejat Hatora: Het voorlezen van een gedeelte uit de Tora.

M

Maftier: Laatste onderdeel van de Sidra.
Mezoeza: Een metalenkokertje met daarin de tekst van Deuteronomium (11,13-20) dat aan de deurpost wordt bevestigd.
Minjan: Tien volwassen mannen die nodig zijn voor het gebed.

N

Neer tamied: Eeuwig brandende lamp in de synagoge voor de Heiliege Arke. Het is ook een lampje dat door nabestaande wordt ontstoken bij het overlijden van een naaste.

P

Parasja: Onderdeel van de Sidra.
Parochet: De Heilige Arke is versierd met het voorhangsel.
Petiecha: Het openen van de Heilige Arke.

S

Sefer Tora: Wetsboek.
Siddoer: Het Dagelijks Gebedenboek.
Sidra: Stukje (afdeling) uit de Tora.

T

Talliet: Gebedsmantel.
Tsibboer: De gemeente.
Gerelateerde artikelen
Joodse (Hebreeuwse) termen: het gebed en de spijswettenHet Jodendom kent zijn eigen Hebreeuwse termen voor verschillende religieuze handelingen. In dit deel behandel ik het ge…
Bezienswaardigheden in Praag - Joodse WijkBezienswaardigheden in Praag - Joodse WijkIn de middeleeuwen kende Praag twee zich onderscheidende Joodse gemeenschappen; Joden uit het westen vestigen zich rond…
Joods gebed: bidden tot God vereist concentratieJoods gebed: bidden tot God vereist concentratieHet goed uitspreken van een gebed is niet eenvoudig. Het eist van ons intensieve concentratie. We vervallen heel gemakke…
Joodse gemeente in Groningen; synagoge FolkingestraatJoodse gemeente in Groningen; synagoge FolkingestraatHet ziet eruit als een moskee, is gebouwd als een kerk, maar wordt gebruikt als synagoge en expositieruimte. De synagoge…
Bronnen en referenties
  • NIK - Wegwijs in het Jodendom

Reageer op het artikel "Joodse (Hebreeuwse) termen: synagoge en het Joods gezin"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 05-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!