InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Bijbel (Tenach) - Overlevering & Masora

Bijbel (Tenach) - Overlevering & Masora

Bijbel (Tenach) - Overlevering & Masora De Tora is door Mozes via God ontvangen en is sindsdien overgeleverd. De overlevering geldt ook voor de overige Bijbelboeken. In de loop der eeuwen ging de benaming "Tora" in algemene zin alle Bijbelboeken aanduiden, hoewel in specifieke zin de term "Tora" geldt voor de eerst vijf boeken. De Tora is schriftelijk overgeleverd, hoewel er ook een mondelinge Tora bestaat. De Misjna vertelt hoe de Heilige Schrift werd overgeleverd: "Mozes ontving de Tora op de Sinaï en droeg het over aan Jozua en Jozua aan de oudsten en de oudsten aan de profeten en de profeten gaven het over aan de mannen van de Grote Synagoge..."

Mozes sprak en schreef zowel Egyptisch als Hebreeuws. Hij was in staat de Tora op schrift te stellen. Exodus 24:7 noemt de Tora het "Boek van het Verbond". Andere benamingen zijn het het "Boek van de oorlogen van de Heer" (Numeri 21:14); het "Boek van de Oprechten" (Jozua 10:13).

Naast schriftelijke overlevering was er mondelinge overlevering. Maar het Oude Testament werd schriftelijk overgeleverd. Dit was de basis waaruit elk gezinshoofd de plicht had zijn gezin godsdienstig te onderwijzen (Deuteronomium 6:6,7)

Masora

Het Hebreeuws werd langzamerhand verdreven door het Aramees. Het werd een dode taal. Toch werd het nog gebruikt voor het Oude Testament. Vooral de Schriftgeleerden (soferiem) hielden zich ermee bezig. Hun uitleg en verklaring was van zeer groot gezag. De overlevering lag in hun handen. Ze werkten aan een zogenaamde standaardtekst (consonantentekst). Deze bestaat alleen uit medeklinkers.

In de vijfde en zesde eeuw na het begin van de gewone jaartelling namen masoreten (joodse geleerden) het werk van de schriftgeleerden over. Masora betekent "overlevering". De masoreten werkten zeer intensief aan het bepalen en aanduiden van de uitspraak van de consonantentekst (tekst met alleen medeklinkers). Zo ontstonden twee overleveringen: de consonantentekst en het masoretische uitspraaksysteem. De aantekeningen en opmerkingen van de Schriftgeleerden waren altijd mondeling overgeleverd. De masoreten gingen het op schrift vastleggen. Zo ontstonden masoretische grammaticale werken.

Er zijn twee Masoretische scholen geweest:
  • de Babylonische school
  • de Palestijnse school (deze kreeg de overhand- ze ontwikkelden het vocalisatiesysteem)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bijbel (Tenach) - Overlevering & Masora"

Reactie

Nancy Bona, 06-05-2008 15:44 #1
Ik vind het leerrijk. Ik zou graag meer informatie willen hebben over het ontstaan van het oude en nieuwe testament. Reactie infoteur, 06-05-2008
Dank voor uw reactie,

Meer over de Tora is te lezen in mijn specials:
http://etsel.infoteur.nl/specials/bijbel-tenach.html
http://etsel.infoteur.nl/specials/bijbel-tenach-ii.html.

Over het nieuwe testament schrijf ik niet.

Met vriendelijke groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Reacties: 1
Schrijf mee!