InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Bijbel (Tenach) - Canon & Tora

Bijbel (Tenach) - Canon & Tora

Bijbel (Tenach) - Canon & Tora Het Oude Testament (Tenach) is in de loop der geschiedenis met verschillende benamingen aangeduid. De vroegste benaming is 'HaSefariem' (de boeken). Dit werd door Grieks sprekende Joden vertaald met Biblia. In het Latijn werd de naam Bijbel gebruikt. Andere benamingen zijn: 'Sifrei hakodesh' (Heilige Boeken), 'Kitvei hakodesh' (Heilige geschriften), 'Mikra' (het gelezene). Maar Tenach komt het meeste voor. Tenach is het acroniem (letterwoord) van Tora (wet), Nevi'iem (profeten) en Ketoeviem (geschriften). Ze vormen samen het Oude Testament.

Canon

Canon is het Griekse woord voor: regel, norm. Het woord Canon wordt gebruikt voor al de Goddelijk geïnspireerde boeken. De heilige Canonieke boeken boeken vormen tezamen een gesloten corpus, waar niets mag worden toegevoegd vanwege de heiligheid ervan. De Joodse traditie schrijft de afsluiting van de Canon toe aan Ezra. Hij schreef de twee boeken Kronieken en een deel van het boek Nehemia. Hij herzag en verzamelde de boeken van de Wet, de Profeten en Geschriften, die we nu Canon noemen.

Tora: de Wet

De Tora wordt ook wel Pentateuch genoemd. De Tora bestaat uit de vijf boeken van Mozes:
  • Genesis (Bereshiet-in het begin): Wording. Gaat over de schepping, en het ontstaan van het joodse volk.
  • Exodus (Shemot-namen): Uittocht. Gaat over uittocht uit Egypte waar de joden als slaven leefden.
  • Leviticus (Wajjikra-Hij riep): Wetten voor de Tempeldienst.
  • Numeri (Bamidbar-in de woestijn): Telling. Gaat over bepaalde wetten en voorschriften.
  • Deuteronomium (Devariem-woorden): Herhaling van de Wet.

Nevi'iem: de Profeten

Bestaat uit twee delen: de vroegere en latere profeten. De latere profeten zijn weer onder te verdelen in grote en kleine profeten. Dit laatste slaat op de omvang van de boeken.

vroege profeten:

  • Jozua
  • Richteren
  • 1 en 2 Samuel
  • 1 en 2 Koningen

late profeten: grote profeten:

  • Jesaja
  • Jeramia
  • Ezechiël

kleine profeten:

  • Hosea
  • Joël
  • Amos
  • Obadja
  • Jona
  • Micha
  • Nahum
  • Habakuk
  • Zefanja
  • Haggaï
  • Zacharia
  • Maleachi

Ketoeviem: de Geschriften

De Ketoeviem zijn bij elkaar elf boeken en worden als volgt onderverdeeld: de poëtische boeken, de Megillot (boekrollen) en het boek Daniël.

poëtische boeken:

  • Psalmen
  • Spreuken
  • Job

Megillot:

  • Hooglied
  • Ruth
  • Klaagliederen
  • Prediker
  • Esther

  • Daniël
  • Ezra/Nehemia
  • 1 en 2 Kronieken

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bijbel (Tenach) - Canon & Tora"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!