InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Geschiedenis Tora 3: De Mondelinge Tora

Geschiedenis Tora 3: De Mondelinge Tora

Geschiedenis Tora 3: De Mondelinge Tora De Mondelinge Tora wordt ook wel de echte Tora genoemd. Deze geeft inzicht hoe de Schriftelijke Tora na te leven. Wie de Schriftelijke Tora wil begrijpen moet kennis hebben van de Mondelinge Tora. Aanvankelijk werd deze daadwerkelijk mondeling doorgegeven vanaf de tijd van Mozes. Maar door christelijke vervolgingen werd de Mondelinge Tora schriftelijk vastgelegd. Zo ontstonden de Misjna en de Talmoed.

De ontbrekende schakels

Wie de Tora leest ontdekt al vrij snel dat er zaken aan ontbreken. De Jood die de Tora naleeft kan dit niet doen aan de hand van de Vijf Boeken van Mozes alleen. Er ontbreken niet alleen dingen, maar sommige zaken lijken elkaar ook tegen te spreken. En soms is de betekenis van de woorden zo onduidelijk dat een Tora-geleerde tekst en uitleg moet geven.

Oorspronkelijk werd de Tora zonder klinkers geschreven zoals nu ook het modern Hebreeuws. Maar dat maakt de betekenis van sommige woorden die hetzelfde worden geschreven moeilijker. Daarom zijn er klinkers bij gezet bij de studie versies van de Tora en andere Bijbelboeken.

Andere opmerkelijke verschijnselen in de Tora zijn herhalingen zoals het verbod melk en vlees te mengen. Ook staan er ogenschijnlijke tegenstrijdigheden in. Bijvoorbeeld in Exodus 34:18 staat: “Eet dan zeven dagen lang ongedesemd brood, zoals Ik je heb opgedragen.” Maar in Deuteronomium 16:18 staat: “Zes dagen lang moet u ongedesemd brood eten, en de zevende dag is er een feestelijk samenkomst voor de Eeuwige, uw God.” En zo zijn er nog meer tegenstrijdigheden. In de Mondelinge Tora worden de zogenaamde tegenstrijdigheden verklaard.

Een ander opvallend verschijnsel is dat in Deuteronomium 12:21 staat dat dieren geslacht moeten worden zoals God geïnstrueerd heeft, maar in de voorgaande teksten is dit nergens terug te vinden. Ook hiervoor hebben we de Mondelinge Tora nodig.

Verder zijn er talloze instructies nodig. Wat betekent bijvoorbeeld dat er niet gewerkt mag worden op Shabbat? Wat is de definitie van werk?

Waarom was de Mondelinge Tora oorspronkelijk mondeling?

Waarom werd de Mondelinge Tora oorspronkelijk mondeling doorgegeven? Mondelinge doorgeven is veel effectiever. Vergelijk een e-mail met mondelinge communicatie. In een mondeling gesprek kunnen fouten makkelijker hersteld worden tijdens een discussie dan via e-mail. Toen later noodgedwongen de Misjna op schrift werd gesteld (vanwege christelijke vervolgingen) bleek later daar weer een toelichting op nodig te zijn. Deze toelichting werd de Talmoed. Dus aan de Misjna had men niet voldoende om de boodschap duidelijk over te brengen. En dit proces gaat nu nog steeds verder door omdat de wereld zich ontwikkelt en de omstandigheden steeds weer veranderen.

De Joden hebben de plicht dag en nacht de Tora te bestuderen (Jozua 1:8). Maar dat hoeft niet per se achter de boeken. Men kan bijvoorbeeld ook naar opnames luisteren terwijl men auto rijdt of Tora concepten bediscussiëren terwijl men wandelt.

Het ontleden van de Tora

De Tora bestuderen is niet makkelijk. Er liggen veel verborgen boodschappen onder de oppervlakte, gecodeerd in de tekst.

Rabbi Jismaeel heeft 13 interpretatie regels opgesteld:
  1. Concluderen van een licht geval naar een ernstige.
  2. Een ontvangen traditie dat een verbinding maakt tussen het gebruik van hetzelfde woord in een nieuwe context.
  3. Een algemeen principe gebouwd op één of twee verzen.
  4. Een generalisatie gevolgd door een specifiek geval.
  5. Een specifiek geval gevolgd door een generalisatie.
  6. Een generalisatie, gevolgd door een specifiek geval, gevolgd door een andere generalisatie – in welk geval men alleen een regel kan toepassen op dingen die gelijk zijn aan het specifieke.
  7. Een generalisatie die een specifiek detail vereist, of een specifiek iets dat een generalisatie vereist.
  8. Iets dat in een algemene regel zat en dan uitgelicht werd voor instructie (als een voorbeeld).
  9. Iets dat in een algemene regel zat en dan uitgelicht werd om een voorwaarde toe te passen gelijk aan een algemene regel, was uitgelicht om makkelijk te zijn.
  10. Iets dat in een algemene regel zat en dan uitgelicht werd om een voorwaarde toe te passen ongelijk aan een algemene regel, was uitgelicht om makkelijk en/of ernstig te zijn.
  11. Iets dat in een algemene regel zat en uitgelicht werd als een nieuw geval; kan niet terugkeren naar de algemene regel tot een vers het expliciet doet.
  12. Iets begrijpen uit haar context, en iets begrijpen uit de volgende passage.
  13. Twee verzen die elkaar tegenspreken, tot een derde vers naar voren komt en de twee verzen met elkaar verzoent.

Wetten gegeven aan Mozes, van de Sinaï

Wetten die alleen in de Mondelinge Tora voorkomen (traditie) en niet in de Schriftelijke Tora, zijn “Wetten gegeven aan Mozes, van de Sinaï”. Voorbeeld: het schrijven van de Tora tekst met zwarte inkt op geprepareerde dierenhuiden (wat niet in de Tora wordt genoemd, maar wat wel een wet is).

Er zijn drie soorten wetten:
  1. Die expliciet in de Tora genoemd worden.
  2. Die afgeleid worden uit de interpretatie regels.
  3. Wetten gegeven aan Mozes, van de Sinaï.

Over nummers 1 en 3 kan geen discussie ontstaan. Alleen over nummer 2 kunnen Rabbijnse hoven van mening verschillen.

Argumenten in de Tora

Er zijn alleen argumenten over de details van de details. Er is geen onenigheid over het Joodse geloof of de wet.

Waar gaan de discussies over?

Ze gaan over die zaken waar de Rabbijnen het niet met elkaar eens zijn over de details. Daarom is het goed te kijken waar men het wel met elkaar over eens is.
  • God bestaat.
  • God schiep de wereld.
  • God schiep de mens.
  • God bevrijdde de Israëlieten uit Egypte.
  • God gaf de Tora aan Mozes op de berg Sinaï.
  • God gaf de Geschreven Tora tijdens de 40 jaar woestijn.
  • God gaf de Mondelinge Tora
  • De rustdag begint vrijdagavond bij zonsondergang en duurt tot zaterdagavond bij zonsondergang.
  • 'Creatieve arbeid' wordt bepaald door het werk om de Tabernakel te bouwen.
  • Creatieve arbeid is verboden op Shabbat.
  • Er zijn 39 categorieën verboden arbeid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala 4: De Mondelinge TraditieHet Joodse volk ontving de Tora zowel schriftelijk als mondeling. De Schriftelijke Tora verwijst naar de vijf boeken van…
Boekrecensie: De echte Tora - rabbijn mr. drs. R. EversBoekrecensie: De echte Tora - rabbijn mr. drs. R. Evers'De echte Tora, de geschiedenis van de Talmoed,' is een cultuurhistorisch boek over de Talmoed, de Mondelinge Leer. 'De…
Wat is de Mondelinge Tora?Er zijn twee Tora's: de Geschreven en de Mondelinge. Volgens de Joodse traditie werden beiden aan Mozes gegeven op de Be…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geschiedenis Tora 3: De Mondelinge Tora"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 25-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!