InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 155: Rein en onrein – Leviticus 11:33-47

Torastudie 155: Rein en onrein – Leviticus 11:33-47

Torastudie 155: Rein en onrein – Leviticus 11:33-47 Iemand die verbonden blijft met zijn Bron zal altijd rein blijven. Iemand die slechts vertrouwt op zijn eigen intellect zal vatbaar zijn voor vervuiling en zal snel vervormen en corrupt worden. Slechts door te beseffen dat we voor alles van God afhankelijk zijn en we Hem moeten dienen houdt ons rein.

Tekst Leviticus 11:33-47

Een elk aarden voorwerp, in welks binnenruimte vallen mocht daarvan, – al wat in zijn binnenruimte is zal onrein zijn, en datzelfde zult gij stuk breken. Welk eetbare spijs ook, waarop water komt, zal onrein zijn; en elke drank, die gedronken wordt uit welk voorwerp ook, zal onrein zijn. En alles, waarop van hun aas mocht vallen, zal onrein zijn; oven of fornuis moet stuk geslagen worden, onrein zijn zij en onrein zullen zij u zijn.
…..
…..
Dit is de leer omtrent het vee en het gevogelte en alle levende wezens, die zich voortbewegen in het water, en omtrent alle wezens, die wemelen op de aarde. Om te onderscheiden tussen het onreine en tussen het gedierte, dat gegeten, en het gedierte, dat niet gegeten mag worden.

Tekst in het Hebreeuws

וְכָל-כְּלִי-חֶרֶשׂ אֲשֶׁר-יִפֹּל מֵהֶם אֶל-תּוֹכוֹ כֹּל אֲשֶׁר בְּתוֹכוֹ יִטְמָא וְאֹתוֹ תִשְׁבֹּרוּ. לד מִכָּל-הָאֹכֶל אֲשֶׁר יֵאָכֵל אֲשֶׁר יָבוֹא עָלָיו מַיִם יִטְמָא וְכָל-מַשְׁקֶה אֲשֶׁר יִשָּׁתֶה בְּכָל-כְּלִי יִטְמָא. לה וְכֹל אֲשֶׁר-יִפֹּל מִנִּבְלָתָם עָלָיו יִטְמָא תַּנּוּר וְכִירַיִם יֻתָּץ טְמֵאִים הֵם וּטְמֵאִים יִהְיוּ לָכֶם. לו אַךְ מַעְיָן וּבוֹר מִקְוֵה-מַיִם יִהְיֶה טָהוֹר וְנֹגֵעַ בְּנִבְלָתָם יִטְמָא. לז וְכִי יִפֹּל מִנִּבְלָתָם עַל-כָּל-זֶרַע זֵרוּעַ אֲשֶׁר יִזָּרֵעַ טָהוֹר הוּא. לח וְכִי יֻתַּן-מַיִם עַל-זֶרַע וְנָפַל מִנִּבְלָתָם עָלָיו טָמֵא הוּא לָכֶם. {ס} לט וְכִי יָמוּת מִן-הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר-הִיא לָכֶם לְאָכְלָה הַנֹּגֵעַ בְּנִבְלָתָהּ יִטְמָא עַד-הָעָרֶב. מ וְהָאֹכֵל מִנִּבְלָתָהּ יְכַבֵּס בְּגָדָיו וְטָמֵא עַד-הָעָרֶב וְהַנֹּשֵׂא אֶת-נִבְלָתָהּ יְכַבֵּס בְּגָדָיו וְטָמֵא עַד-הָעָרֶב. מא וְכָל-הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ עַל-הָאָרֶץ שֶׁקֶץ הוּא לֹא יֵאָכֵל. מב כֹּל הוֹלֵךְ עַל-גָּחוֹן וְכֹל הוֹלֵךְ עַל-אַרְבַּע עַד כָּל-מַרְבֵּה רַגְלַיִם לְכָל-הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ עַל-הָאָרֶץ לֹא תֹאכְלוּם כִּי-שֶׁקֶץ הֵם. מג אַל-תְּשַׁקְּצוּ אֶת-נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּכָל-הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ וְלֹא תִטַּמְּאוּ בָּהֶם וְנִטְמֵתֶם בָּם. מד כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אָנִי וְלֹא תְטַמְּאוּ אֶת-נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּכָל-הַשֶּׁרֶץ הָרֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ. מה כִּי אֲנִי יְהוָה הַמַּעֲלֶה אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לִהְיֹת לָכֶם לֵאלֹהִים וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אָנִי. מו זֹאת תּוֹרַת הַבְּהֵמָה וְהָעוֹף וְכֹל נֶפֶשׁ הַחַיָּה הָרֹמֶשֶׂת בַּמָּיִם וּלְכָל-נֶפֶשׁ הַשֹּׁרֶצֶת עַל-הָאָרֶץ. מז לְהַבְדִּיל בֵּין הַטָּמֵא וּבֵין הַטָּהֹר וּבֵין הַחַיָּה הַנֶּאֱכֶלֶת וּבֵין הַחַיָּה אֲשֶׁר לֹא תֵאָכֵל.

Leviticus 11:33

En elk aarden voorwerp, in welks binnenruimte vallen mocht daarvan, -al wat in zijn binnenruimte is, zal onrein zijn, en datzelfde zult gij stuk breken.

onrein/rein

Als de onreine bron een aarden vat binnengaat, zelfs al raakt het de wanden niet, dan is het onrein. Het blijft rein wanneer het het vat niet binnengaat, zelfs al raakt het de buitenkant.

Bij alle andere gebruiksvoorwerpen geldt het omgekeerde: het aanraken is onrein, terwijl de ruimte binnengaan niet onrein is.

de mens is een aarden vat

De mens is een aarden vat gemaakt van het stof der aarde en Hij blies een ziel in het lichaam via de neusgaten (Genesis 2:7). Het gaat dus niet om het uiterlijk, maar om het innerlijk.

Leviticus 11:36

Maar een wel of een put, waarin zich water verzamelt, zal rein zijn.

mikwe

Een bron (wel) zuivert ongeacht de hoeveelheid water en ook wanneer het stroomt; een mikwe zuivert alleen bij stilstand.

Iemand die probeert zichzelf te ontwikkelen met zijn eigen verstand en gevoel om hem op het juiste pad te leiden, is goed uitgerust voor zijn taak. Want hij is een mikwe, een plas water dat geen contact meer heeft met zijn bron, die een minimum aantal 'liters' van inzicht en standvastigheid moet hebben. Bovendien moet hij 'stationair' zijn, binnen de muren omdat hij anders gevoelig is voor vervormingen en corruptie. Als de mikwe niet aan deze criteria voldoet mist hij niet alleen de mogelijkheid andere dingen te zuiveren, maar is hij ook zelf kwetsbaar voor vervuiling.

Iemand die een 'bron' is; waarbij hij afziet van pretenties voor een eigen identiteit los van zijn Bron, heeft zulke beperkingen niet. Zijn intellect mag dan minder zijn, maar is wel heel effectief voor de meest uitdagende taken. Hij heeft geen muren nodig om zijn integriteit veilig te stellen; waar hij gaat of staat bloeit hij en heeft hij een positief effect op zijn omgeving en wordt niet negatief beïnvloed door zijn onvolkomenheden. Hij blijft gehecht aan zijn Bron.

Leviticus 11:47

Om te onderscheiden tussen het onreine en het reine, en tussen het gedierte, dat gegeten en het gedierte, dat niet gegeten mag worden.

Dit is om ons te vertellen onderscheid te maken tussen het dier dat de helft van zijn luchtpijp was afgesneden (tijdens het slachten) en het dier dat het meest van zijn luchtpijp was afgesneden (het dier is niet kosher als de luchtpijp niet in één beweging met het slagersmes is geslacht).

Dit is om ons te vertellen onderscheid te maken tussen een dier waarbij zich een afwijking ontwikkelde maar toch geschikt blijft om te eten en een dier waar zich een afwijking ontwikkelde waarbij het niet meer geschikt is om te eten.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

We denken vaak dat we zelf de prestaties in ons leven leveren in plaats van God die ons energie en kracht geeft. Dit maakt dat we ons ego strelen en ons van God afwenden (we kunnen het zonder Hem). Ego is niet slecht, maar het probleem begint bij exclusiviteit. Het ego is door God geschapen en is dus niet slecht. Het doel van het ego is echter om God te dienen. Het gaat om werken in de context en die context is de Schepper. De Schepper is de enige “Ik” en Hij schonk ons eigen kleine “Ik” zodat we Hem kunnen vertegenwoordigen. Dit is de reden dat God van ons verlangt goede daden te verrichten, de Tora te bestuderen en te onderwijzen. Het ego is gemaakt voor Gods glorie. Door met onze Bron verbonden te zijn blijven we rein.

Samenvatting - vragen

  1. Wat is het verschil tussen bron en een mikwe?
  2. Waarom is een bron beter?
  3. Is ons ego slecht?
  4. Welke doel heeft ons ego?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 164: priester – tzaraat – Leviticus 14:2-4Torastudie 164: priester – tzaraat – Leviticus 14:2-4Zowel het begin als het einde van de toestand van melaatsheid worden alleen beïnvloed door de verkondiging van de priest…
Leviticus 14: twee vogels - wet op de melaatsheid, huidvraatLeviticus 14: twee vogels - wet op de melaatsheid, huidvraatLeviticus 14: twee vogels - wet op de melaatsheid, huidvraat. In de reinigingswet voor de melaatse zoals beschreven in h…
Jodendom en voeding: insecten en ongedierte in de BijbelJodendom en voeding: insecten en ongedierte in de BijbelDe Tora verbiedt het eten van insecten. Het gaat niet alleen om het insect zelf maar ook de etenswaren die de ongedierte…
Torastudie 162: Masjiach – Metzora – Leviticus 13:2-3Torastudie 162: Masjiach – Metzora – Leviticus 13:2-3De Talmoed beschrijft de Masjiach als een metzora (melaatse), verwijzend naar de tijd van de Masjiach dat een tijd zal z…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Talmoed, Choelin 24b
  • Rashi
  • Rebbe van Kotzk
  • Torat Kohanim
  • Lubavitcher Rebbe
  • Torat Kohanim
  • Tzvi Freeman

Reageer op het artikel "Torastudie 155: Rein en onrein – Leviticus 11:33-47"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!