InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Wat versta je onder ritueel, vervloeking?

Wat versta je onder ritueel, vervloeking?

Een kilo zwarte kersen of rode bieten en een halve kilo honing, dat alles bij volle maan laten koken.... Kortweg een paar dingen die je duidelijk maken wat de heks er eigenlijk mee doet.

Heksendingen

Een kleine bezwering

Eén kilo zwarte kersen of rode bieten en een halve kilo honing, dat alles bij Volle maan laten koken tot alles zo dik wordt als stroop. Lekker plakkerig. Laat het afkoelen, giet dit in een glas waarvan de vorm niet belangrijk is, dit kies je zelf, naar je eigen intuïtie, daarna zet je je brouwsel in het maanlicht tijdens een erge gebeurtenis.

Benodigdheden die je nodig hebt om uit planten, vruchten, honing, melk en edelstenen te maken. Een niet te eten, uitziend, bruinachtig, vies riekende emulsie van de blaadjes van de Asafoetida plant, dit is een ontheksingsmiddel genaamd "Duivelsdrek". Smeer hiermee je drempel van je voordeur in, hiermee bescherm je dier en mens tegen beheksing. Let wel, elke heks kan hiermee omgaan, gebruik dit enkel ten goede.
In elk iets wat we kennen hebben we het mannelijke en het vrouwelijke. Zo dus ook mannelijke en vrouwelijke heksen. De mannelijke heksen worden eerste magïers genoemd. Het Boek der Schaduwen, kan je zien als de Persoonlijkheid van de heks. Dit neemt zij mee haar graf in. Bij de verbranding wordt dus ook dit boek met haar mee verbrandt. Het mag ook overgegeven worden van generatie naar generatie. De ervaringen, magische formule(s), liefst niet leesbaar voor het menselijke oog. Alles wordt hierin genoteerd. De magische spreuken komen 3x terug op de heksen neer als zij dit gebruiken. Daarom zijn ze er zo zuinig mee.

Bij de bijeenkomsten mag er geen publiek zijn, er wordt wel eens een uitzondering gemaakt. Zo'n bijeenkomst vind plaats in de natuur of in een besloten ruimte waar alleen de eensgezinden aanwezig zullen zijn. Maar toch het liefst in de natuur dus, dicht bij een bos met een open plaats, dit is ideaal voor hen. Vaak vind je na zo'n bijeenkomst ook een heksenkring daar terug. Een heksenkring is een kring van paddestoelen op een open plek kan ook in een weide zijn, moet niet noodzakelijk in een bos die ontstaan is doordat de heksen er hebben gedanst, juist op deze plek.

De bomen worden gebruikt voor wichelroedes, waarvan ze bezems kunnen maken(dit w wel eerst aan de boom gevraagd, waarvoor je dan wat terug geeft aan de natuur). Bomen zijn belangrijk, zij zijn de leveranciers van grondstoffen die geneeskrachtige of giftige drankjes helpen bereiden.

De plaatsen waar wegen zich splitsen of kruisen kan je zien als plaatsen voor bezweringen en genezingen. Wierrook dit gebruiken ze om de Goden gunstig te stemmen, er worden kruiden gebruikt en ze hebben diepgaande gesprekken, dansen en feesten en daarbij delen ze hun kennis. Hierbij wordt er ook contact gezocht met de 'andere wereld'. Ze gaan naar de andere dimensie, de werkelijkheid waarin alles mogelijk is, de plaats voor heksen en magïers. Heel belangrijk hierbij is 'Het Ritueel'.

Dingen die je beschermen met toverkracht worden verwerkt in amuletten. Een amulet brengt je geluk en geeft onnoemelijke kracht. Herinner je maar de beroemde konijnenpoot, denk eens aan de handgeschreven spreuk van een heks op perkament geschreven, de edelsteen die je zo graag bij je draagt, geldstukken die voor jou een bepaalde waarde(niet materieel) hebben, haren, pentagram. Niet te verstaan en onbegrijpelijk voor een niet-heks, nietwaar?

Een waterplas? Wat heeft dit hier nu mee te maken zal je denken. Een waterplas schrijven we ook een bepaalde betekenis toe. Een waterplas die vanzelf ontstaat door opborrelend water is een bron. Dit werkt genezend, maar kan ook een oorzaak betekenen bij een lezing.

Duivels en demonen

Duivels en demonen zijn de boze geesten of duistere krachten die de stervelingen kwaad doen en hun op een gegeven moment overheersen omdat ze daaraan toegeven. Onzichtbaar? Ja. De heksen proberen deze machten op te roepen om ze op hun vijanden af te sturen. Een demon kan je gaan bezitten door als het ware in je te kruipen, waardoor je jezelf niet meer in de hand gaat hebben. Hij geniet van die macht, want dit maakt hem sterk. Hoe je zoiets kunt wegjagen? Heb je te maken met een duivel, roep dan de hulp van een priester in, omdat duivels de vijanden van de kerk zijn. Deze mensen noem je ook excorsist. Een geleerd woord voor duivel uitdrijver.

Nog enkele bijzonderheden, weetjes

Rammelaar

Kleine kinderen krijgen vaak een rammelaar. Weet je ook waarom? Bij het ontstaan van de mensheid werd geloofd dat dit een middel was om boze geesten weg te weren of af te schrikken. Rammelaars gemaakt van bloedkoraal, wolvetanden of andere tanden hebben extra kracht.

Knoflook

Knoflook is bloedzuiverend en heeft een bijzondere kracht. Door koffiedik te kijken of theeblaadjes te lezen kan je de toekomst voorspellen.

Volle maan

Bij volle Maan krijgen mensen vaak last van maanziekte. Maanziekte doet je aanvalllen krijgen van zenuwaanvallen, sommigen gaan ook specifiek dan slaapwandelen of worden neerslachtig. Dit komt door de invloed van de Maan op aarde.
Eb en Vloed is ons grootste voorbeeld. Bij Eb trekt het zeewater zich terug en bij Vloed stroomt de zee weer het land in. Maar goed dat dit maar één keer per maand is, stel je voor.

Ritueel

Een ritueel is een gewoonte of een gebruik volgens bepaalde voorschriften. Heksen houden dit bij het wisselen van seizoenen en bij volle maan. Zij geloven dat de Maan een belangrijke invloed heeft. Rituelen worden gehouden in een cirkel en er wordt gebruik gemaakt van stenen, vuur en rook.

Vervloeking

Een vervloeking is een spreuk die ongeluk over mensen brengt. Helaas, maar waar. Je wordt ziek, maar je kan ook zo vervloekt zijn dat je sterft. Het kan zelfs zo ver gaan dat dit van generatie op generatie doorgaat. Als je in de ban raakt van zo'n vervloeking, ben je in de macht van degene die hem over je heeft uitgesproken. Enkel deze persoon kan die vervloeking verbreken. Een vloek brengt altijd onheil en kwaad mee. Dus niet vloeken.

Wichelroede

De wichelroede is een tak in de vorm van een V-vork die wordt gebruikt bij het pendelen.

Zwarte kat

Een zwarte kat als je dit lieve diertje tegen komt brengt hij jou ongeluk. De zwarte kat is het favoriete huisdier van de heks, naast spinnen, padden en eksters. Om erachter te komen of je kat bruikbaar is voor de hekserij moet je hem in de ogen kijken...

Vier elementen

Vier elementen hierin zit het geheim van elke heks. Vroeger dacht men dat de planeet aarde bestond uit vier stoffen, lucht, aarde, water en vuur. Bij de hekserij wordt hier gretig gebruik van gemaakt. Een must dus. Bvb: steen voor aarde, wierrook voor lucht, kaars voor vuur en een kelk voor water.

De Heksenbijbel

Nu ga je denken, wat is dat? Heel eenvoudig, dat is de issue waar elke heks naar leeft. We hebben het allemaal netjes voor je opgeschreven.

Het heksencredo

  • Op heksenrecht zal ik bouwen, in ware liefde en vertrouwen.
  • Leef en laat leven, houd maat bij nemen en bij geven.
  • De cirkel zal ik driemaal keren en al het boze weren.
  • Mijn spreuken zijn vervat in Rijm en zullen daardoor krachtig zijn.
  • Een vriendelijk oog, aanraken teer, luisteren voor spreken dat is de leer.
  • De wassende maan vraagt rechtsom en even, dan dans ik en breng het pentakel tot leven;
  • Maar huilt een weerwolf bij Ijzerhard, draai ik links bij de Maan in het laatste kwart.
  • Is de Maangodin in haar nieuwe stand, druk ik twee kussen op haar hand.
  • Ik ben gereed bij Volle Maan, Hartstocht mag haar weg dan gaan.
  • De Zuiderwind doet harten ontbloeien, ook ik kan dan van de liefde bloeien.
  • Staat de stormwind krachtig Noord, dan strijk ik het zeil en sluit de Poort.
  • Wind uit het Oosten brengt nieuws aan het licht, bereid ik me voor, feest is in zicht.
  • Heeft de Westenwind de Heerschappij, voor dolende zielen is het onrustig tij.
  • Negen Houtsblokken onder de ketel zijn goed, ik verbrand ze snel in zachte gloed.

De Wijze Boom der Godin telt jaren veel, breng ik hem schade toe, dan is haar vloek mijn deel. Komt het jaarwiel bij Beltane te staan, dan steek ik de vreugdevuren aan. Is het rad bij Yule beland, ontsteek ik de fakkels, Pan heerst in het land. Het kabbelende water is mijn geweten, ik werp een steen om dat niet te vergeten. In nood zal ik me waardig weren en geen bezit van mijn naaste begeren. Laat ik me niet in met dwazen, het is slecht voor mezelf en heeft geen zin. Zijt welkom en afscheid warm getoond, met geluk in mijn hart word ik beloond. DOOR DE WET VAN DRIE LAAT IK ME LEIDEN. 3_VOUDIG GOEDE EN 3_VOUDIG SLECHTE TIJDEN. Wanneer tegenspoed mij het licht beroofd, dan draag ik een ster op mijn hoofd. Wie ik liefheb, zal ik niet bedriegen, anders, zullen zij mij ook beliegen.

Nog 8 woorden, neem die niet te mild.

SCHAADT HET NIET, DOE DAN WAT JE WILT!!!

BLESSED BE
Borzea
© 2007 - 2019 Mayke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
recensieBoekrecensie: De vervloeking - Stephen KingDe vervloeking is een roman van Stephen King uit 1985 over de wraak van een zigeuner. Oorspronkelijk werd de roman uitge…
Amulet & TalismanAmulet & TalismanAmuletten en talismans beschermen ons al eeuwen tegen het 'Boze Oog', brengen ons daarnaast ook al het goede en kregen e…
De tijd vlak voor de komst van de Masjiach (messias)De tijd vlak voor de komst van de Masjiach (messias)De tijd vlak voor de komst van de Messias wordt 'Ikvot Meshicha' genoemd. De tijd bepaald door God voor de Messiaanse ve…
Leymah Roberta Gbowee, NobelprijswinnaresGbowee is een bijzondere vrouw, zij mobiliseerde de vrouwen in haar land om zich in te zetten voor het stoppen van de bu…
Torastudie 74: Mozes en Aharon - Exodus (4:27)/Psalm (85:11)Torastudie 74: Mozes en Aharon - Exodus (4:27)/Psalm (85:11)In Psalm 85:11 staat: "Goedertierenheid en waarheid ontmoeten elkander, gerechtigheid en vrede kussen elkaar." De Midras…
Bronnen en referenties
  • http://members.tripod.com/borzeawitch-ivil/marga/id20.html

Reageer op het artikel "Wat versta je onder ritueel, vervloeking?"

Reacties

Ik, 21-12-2015 03:06 #2
Eigen je geen duistere krachten toe, oordeel en straf niet en laat je niet wijsmaken welke krachten je kunt bekomen. Demonen enz. zullen al je dromen afnemen en verschrikkelijk lijden zullen je zwaar beproeven. Altijd zullen deze mensen zwakke medemensen aanpakken al kan het ook dat iemand het zelf heeft gezochtů God is almachtig, wij nog niet op zijn minst, liefde is kracht, geloven in God op een vrije spirituele manier is je volledig overgeven aan hem en het licht dat je doordrenkt met energie geven demonen geen kans meer. Iemand die je slecht heeft gedaan vergeven, macht, geld, ego, het is niet meer belangrijk. Angsten verdwijnen, je hebt gevonden wat je zocht, demonen kunnen niets meer beginnen tegen mensen die geen angst hebben om te verliezen, de vloek is waardeloos zelfs bestaat hij al generaties, alles heeft een doel het duurt soms wat lang om het te zien.

Tio, 01-01-2014 21:17 #1
Mensen spreken een vloek uit en de entiteiten die er mee te maken hebben doen hun werk. Op een bepaald gebied waar over die vloek is uitgesproken wil men niet slagen in dat wat men onderneemt. Hoe je je best ook doet het lukt dan niet. Er zit een blokkade op. Zo maar onschuldige mensen vervloeken dat is uit den boze en dat zou men nooit moeten doen omdat die mensen war die vloek over uitgesproken is er aan ten gronde gaan en het leven ervaart men dan als plaag. Ik hoop dat niemand hier om lacht of het als stoerdoenerij ziet om iemand te vervloeken. of om macht over iemand te krijgen. Ze zeggen dat die vloek die over een ander is uitgesproken op je zelf terug zal slaan en je hetzelfde meemaakt waarmee je een ander vervloekt. Dat is vooral wanneer de vloek is verbroken dan keert het terug naar diegene die die vloek over die ander heeft uitgesproken. Dat mensen het in hun hoofd halen zo maar iemand te vervloeken. Die zouden het zelf maar eens moeten ondergaan.

Infoteur: Mayke
Laatste update: 28-08-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 2
Schrijf mee!