Geschiedenis Jodendom: De Joodse staat en Jodendom
De oprichting van de moderne Joodse staat Israël wordt als één van de wonderen van deze tijd beschouwd. Ook het feit dat het Joodse volk na 2000 jaar vervolging nog steeds bestaat is een groot wonder. Hetzelfde geldt voor de inzameling van Joden in Israël. Het mag ook een wonder heten dat Israël zich heeft weten te ontwikkelen als zeer vooruitstrevende natie ondanks alle oorlogen die het moest voeren. Hoe staat het met het Jodendom in de Joodse staat?
Vooruitgang
Naast kunsten, muziek, dichtkunst en toneel is vooral de wedergeboorte van de Hebreeuwse taal en literatuur een culturele prestatie.
Ook op godsdienstig gebied is sprake van vooruitgang. Veel aspecten van de Joodse religie maken deel uit van de Joodse staat: de shabbat, de Joodse feestdagen, de spijswetten, huwelijksvoltrekking en scheiding, religieuze staatsscholen, Bar Ilan universiteit, veel Talmoedscholen, veel vooraanstaande rabbijnen die in Israël wonen en veel religieuze boeken op de markt.
Toch is de band tussen godsdienst en staat in Israël niet sterker dan in andere landen. Er is volledige vrijheid van godsdienst. Het Jodendom is dus geen staatsgodsdienst. De meeste Joden zien echter in dat de Joodse traditie een voorwaarde is om de eenheid onder Joden te handhaven. Daarom worden kinderen vanaf het begin opgevoed met de Bijbel.
Ook ethisch gezien kent Israël hoge opvattingen. Men is bereid om vrede te sluiten met de Arabieren ondanks hun vijandige houding.
Messiaans visioen
Vele mensen denken ten onrechte dat de Holocaust heeft bijgedragen aan de oprichting van de staat Israël. Maar zonder het Messiaanse visioen van de profeten zou het Joodse volk al lang ten onder zijn gegaan. Handhaving van het Joodse geloof en de Joodse toekomst verwachting zijn van grote betekenis voor alle volkeren. De tijd zal leren of de oprichting van Israël het begin is van de verwezenlijking van het Messiaanse visioen.
Israël heeft een grote invloed op de Joden in de diaspora. Zelfs de reform Joden hebben weer tradities en godsdienstige gebruiken ingevoerd die zij eerder hadden afgewezen. De eenheid onder Joden is weer toegenomen. Veel Joden zullen inspiratie putten uit Zion en Jeruzalem. Het Joods nationalisme is niet het einddoel maar een middel ter handhaving van het Jodendom en de Messiaanse idealen.
De huidige situatie
In Israël zijn vier groepen Joden:
- ultra-orthodoxe Joden (charediem) – ongeveer 8%
- religieuze Zionisten (dati'iem) – ongeveer 17%
- traditionele Joden (masorti'iem) – ongeveer 55%
- seculieren (chiloniem) – ongeveer 20%
Religieuze praktijken in Israël
In de jaren '90 van de vorige eeuw is een onderzoek verricht naar de religieuze praktijken van de Israëlische Joden.
Religieus gebruik | altijd | soms | nooit |
aansteken shabbatskaarsen | 56% | 22% | 20% |
reciteren kiddoesj | 46% | 21% | 32% |
naar synagoge op shabbat ochtend | 23% | 22% | 56% |
niet werken op shabbat | 42% | 19% | 39% |
deelname seidermaaltijd | 78% | 17% | 5% |
aansteken chanoeka kaarsen | 71% | 20% | 9% |
vasten Jom Kippoer | 70% | 11% | 19% |
zegen loelav (soekkot) | 26% | 15% | 59% |
kasjroet thuis | 69% | 18% | 14% |
geen varkensvlees | 63% | 16% | 21% |
besnijdenis (briet mila) | 92% | - | - |
bar mitswa | 83% | - | - |
trouwen (religieus) | 87% | - | - |
begrafenis (religieus) | 88-91% | - | - |
mezoeza | 98% | - | - |
liefdadigheid | 74% | - | - |
Religieus geloof Israëlische Joden
wel of niet geloven in | wel | niet zeker | niet |
God | 63% | 24% | 13% |
Bron die de wereld leidt | 57% | 29% | 14% |
Tora aan Mozes gegeven | 55% | 31% | 14% |
goede daden beloond | 52% | 33% | 14% |
Joodse volk uitverkoren | 50% | 29% | 21% |
God ziet alles | 49% | 32% | 19% |
Tora en mitswot zijn Gods geboden | 47% | 29% | 24% |
gebed helpt | 45% | 35% | 20% |
slechte daden bestraft | 44% | 38% | 18% |
komst Messias | 39% | 29% | 32% |
Komende Wereld bestaat | 35% | 35% | 30% |
niet nakomen mitswot leidt tot straf | 27% | 36% | 37% |
niet-religieuze Jood bedreigt het Joodse volk | 21% | 29% | 30% |
Zelfs seculiere Joden volgen vaak Joodse gebruiken
De seculiere Joden zijn zoals de traditionele Joden en leven veel Joodse gebruiken na. Zij doen dit echter niet om religieuze redenen zoals de traditionele Joden. Slechts 5% doet helemaal niets aan de Joodse traditie.
Het Jodendom heeft dus een grote invloed in Israël hoewel het nog steeds geen staatsreligie is.