InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Geschiedenis Jodendom: De Joodse staat en Jodendom

Geschiedenis Jodendom: De Joodse staat en Jodendom

Geschiedenis Jodendom: De Joodse staat en Jodendom De oprichting van de moderne Joodse staat Israël wordt als één van de wonderen van deze tijd beschouwd. Ook het feit dat het Joodse volk na 2000 jaar vervolging nog steeds bestaat is een groot wonder. Hetzelfde geldt voor de inzameling van Joden in Israël. Het mag ook een wonder heten dat Israël zich heeft weten te ontwikkelen als zeer vooruitstrevende natie ondanks alle oorlogen die het moest voeren. Hoe staat het met het Jodendom in de Joodse staat?

Vooruitgang

Naast kunsten, muziek, dichtkunst en toneel is vooral de wedergeboorte van de Hebreeuwse taal en literatuur een culturele prestatie.

Ook op godsdienstig gebied is sprake van vooruitgang. Veel aspecten van de Joodse religie maken deel uit van de Joodse staat: de shabbat, de Joodse feestdagen, de spijswetten, huwelijksvoltrekking en scheiding, religieuze staatsscholen, Bar Ilan universiteit, veel Talmoedscholen, veel vooraanstaande rabbijnen die in Israël wonen en veel religieuze boeken op de markt.

Toch is de band tussen godsdienst en staat in Israël niet sterker dan in andere landen. Er is volledige vrijheid van godsdienst. Het Jodendom is dus geen staatsgodsdienst. De meeste Joden zien echter in dat de Joodse traditie een voorwaarde is om de eenheid onder Joden te handhaven. Daarom worden kinderen vanaf het begin opgevoed met de Bijbel.

Ook ethisch gezien kent Israël hoge opvattingen. Men is bereid om vrede te sluiten met de Arabieren ondanks hun vijandige houding.

Messiaans visioen

Vele mensen denken ten onrechte dat de Holocaust heeft bijgedragen aan de oprichting van de staat Israël. Maar zonder het Messiaanse visioen van de profeten zou het Joodse volk al lang ten onder zijn gegaan. Handhaving van het Joodse geloof en de Joodse toekomst verwachting zijn van grote betekenis voor alle volkeren. De tijd zal leren of de oprichting van Israël het begin is van de verwezenlijking van het Messiaanse visioen.

Israël heeft een grote invloed op de Joden in de diaspora. Zelfs de reform Joden hebben weer tradities en godsdienstige gebruiken ingevoerd die zij eerder hadden afgewezen. De eenheid onder Joden is weer toegenomen. Veel Joden zullen inspiratie putten uit Zion en Jeruzalem. Het Joods nationalisme is niet het einddoel maar een middel ter handhaving van het Jodendom en de Messiaanse idealen.

De huidige situatie

In Israël zijn vier groepen Joden:
  1. ultra-orthodoxe Joden (charediem) – ongeveer 8%
  2. religieuze Zionisten (dati'iem) – ongeveer 17%
  3. traditionele Joden (masorti'iem) – ongeveer 55%
  4. seculieren (chiloniem) – ongeveer 20%

Religieuze praktijken in Israël

In de jaren '90 van de vorige eeuw is een onderzoek verricht naar de religieuze praktijken van de Israëlische Joden.

Religieus gebruikaltijdsomsnooit
aansteken shabbatskaarsen56%22%20%
reciteren kiddoesj46%21%32%
naar synagoge op shabbat ochtend23%22%56%
niet werken op shabbat42%19%39%
deelname seidermaaltijd78%17%5%
aansteken chanoeka kaarsen71%20%9%
vasten Jom Kippoer70%11%19%
zegen loelav (soekkot)26%15%59%
kasjroet thuis69%18%14%
geen varkensvlees63%16%21%
besnijdenis (briet mila)92%--
bar mitswa83%--
trouwen (religieus)87%--
begrafenis (religieus)88-91%--
mezoeza98%--
liefdadigheid74%--

Religieus geloof Israëlische Joden

wel of niet geloven inwelniet zekerniet
God63%24%13%
Bron die de wereld leidt57%29%14%
Tora aan Mozes gegeven55%31%14%
goede daden beloond52%33%14%
Joodse volk uitverkoren50%29%21%
God ziet alles49%32%19%
Tora en mitswot zijn Gods geboden47%29%24%
gebed helpt45%35%20%
slechte daden bestraft44%38%18%
komst Messias39%29%32%
Komende Wereld bestaat35%35%30%
niet nakomen mitswot leidt tot straf27%36%37%
niet-religieuze Jood bedreigt het Joodse volk21%29%30%

Zelfs seculiere Joden volgen vaak Joodse gebruiken

De seculiere Joden zijn zoals de traditionele Joden en leven veel Joodse gebruiken na. Zij doen dit echter niet om religieuze redenen zoals de traditionele Joden. Slechts 5% doet helemaal niets aan de Joodse traditie.

Het Jodendom heeft dus een grote invloed in Israël hoewel het nog steeds geen staatsreligie is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Het Jodendom – dr. A. van der HeiderecensieBoekrecensie: Het Jodendom – dr. A. van der Heide'Het Jodendom' (2001) van A. van der Heide is een boek dat deel uitmaakt van de Wegwijs serie dat betrouwbare, zakelijke…
Boekrecensie: Joodse identiteit – Prof. dr. I.B.H. AbramrecensieBoekrecensie: Joodse identiteit – Prof. dr. I.B.H. AbramOver Joodse identiteit is altijd veel te doen. Prof. dr. I.B.H. Abram heeft er een boekje over geschreven. Hij definieer…
Boekrecensie: Wegwijs in het Jodendom - NIKrecensieBoekrecensie: Wegwijs in het Jodendom - NIKWegwijs in het Jodendom is een uitgave van het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK) dat een beknopte, populaire…
Joodse identiteit: behoren tot Am Jisraeel / het Joodse volkJoodse identiteit: behoren tot Am Jisraeel / het Joodse volkHet Joodse volk heet in het Hebreeuws 'Am Jisraeel'. De Joden werden na de ontvangst van de Tora een volk. Ze gingen in…
Boekrecensie: Het Jodendom – Isidore EpsteinrecensieBoekrecensie: Het Jodendom – Isidore Epstein'Het Jodendom' van Isidore Epstein is hét gezaghebbende boek over de Joodse religie. Het wordt gepresenteerd tegen de ac…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Religion in Israel – D.J. Elazar

Reageer op het artikel "Geschiedenis Jodendom: De Joodse staat en Jodendom"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Joodse geschiedenis
Schrijf mee!