InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 149: Vreemd vuur – Leviticus 10:2-11

Torastudie 149: Vreemd vuur – Leviticus 10:2-11

Torastudie 149: Vreemd vuur – Leviticus 10:2-11 De zielen van de zonen van Aharon werden verteerd door vuur. Zij waren het die de Woning moesten heiligen maar daarbij een fout maakten en werden gedood. Aharon zweeg bij de dood van zijn zonen. God bedankte hem daar later voor door exclusief tot hem te spreken. Hieruit blijkt dat zwijgen meer waard is dan spreken. Zwijgen gebeurt om dichter naar God toe te groeien. Door stilte zal God de Messias brengen en vrede brengen in de wereld.

Leviticus 10:2-11

Hierop kwam er een vuur te voorschijn van vóór de Eeuwige en verteerde hen; en zij stierven vóór de Eeuwige. Mozes zei toen tot Aharon: dit is, wat de Eeuwige gesproken heeft, zeggende: door wie Mij naderen, zal Ik geheiligd worden, en vóór het aangezicht van geheel het volk zal Ik verheerlijkt worden. En Aharon zweeg.
…..
…..
En om te onderscheiden tussen het gewijde en het ongewijde en tussen het onreine en het reine. En om de kinderen Israëls te onderrichten al de wetten, die de Eeuwige voor hen heeft uitgesproken door Mozes.

Tekst in het Hebreeuws

וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי יְהוָה וַתֹּאכַל אוֹתָם וַיָּמֻתוּ לִפְנֵי יְהוָה. ג וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-אַהֲרֹן הוּא אֲשֶׁר-דִּבֶּר יְהוָה לֵאמֹר בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ וְעַל-פְּנֵי כָל-הָעָם אֶכָּבֵד וַיִּדֹּם אַהֲרֹן. ד וַיִּקְרָא מֹשֶׁה אֶל-מִישָׁאֵל וְאֶל אֶלְצָפָן בְּנֵי עֻזִּיאֵל דֹּד אַהֲרֹן וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם קִרְבוּ שְׂאוּ אֶת-אֲחֵיכֶם מֵאֵת פְּנֵי-הַקֹּדֶשׁ אֶל-מִחוּץ לַמַּחֲנֶה. ה וַיִּקְרְבוּ וַיִּשָּׂאֻם בְּכֻתֳּנֹתָם אֶל-מִחוּץ לַמַּחֲנֶה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה. ו וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-אַהֲרֹן וּלְאֶלְעָזָר וּלְאִיתָמָר בָּנָיו רָאשֵׁיכֶם אַל-תִּפְרָעוּ וּבִגְדֵיכֶם לֹא-תִפְרֹמוּ וְלֹא תָמֻתוּ וְעַל כָּל-הָעֵדָה יִקְצֹף וַאֲחֵיכֶם כָּל-בֵּית יִשְׂרָאֵל יִבְכּוּ אֶת-הַשְּׂרֵפָה אֲשֶׁר שָׂרַף יְהוָה. ז וּמִפֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֹא תֵצְאוּ פֶּן-תָּמֻתוּ כִּי-שֶׁמֶן מִשְׁחַת יְהוָה עֲלֵיכֶם וַיַּעֲשׂוּ כִּדְבַר מֹשֶׁה. {פ}

ח וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-אַהֲרֹן לֵאמֹר. ט יַיִן וְשֵׁכָר אַל-תֵּשְׁתְּ אַתָּה וּבָנֶיךָ אִתָּךְ בְּבֹאֲכֶם אֶל-אֹהֶל מוֹעֵד וְלֹא תָמֻתוּ חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם. י וּלְהַבְדִּיל בֵּין הַקֹּדֶשׁ וּבֵין הַחֹל וּבֵין הַטָּמֵא וּבֵין הַטָּהוֹר. יא וּלְהוֹרֹת אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל-הַחֻקִּים אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה אֲלֵיהֶם בְּיַד-מֹשֶׁה.

Leviticus 10:2

Hierop kwam er een vuur tevoorschijn van vóór de Eeuwige en verteerde hem.

ziel verteren

Volgens de Midrash Tanchuma werd het vuur via hun neus ingebracht en verteerde hun ziel zonder dat hun vlees en kleren verbrandden.

Leviticus 10:3

Mozes zei toen tot Aharon: dit is, wat de Eeuwige gesproken heeft, zeggende: door wie Mij naderen, zal Ik geheiligd worden....

inzicht

Volgens Midrash Rabbah en Rashi had Mozes pas later het inzicht gekregen dat de Woning geheiligd zou worden door de zonen van Aharon (Nadab en Abiehoe).

Leviticus 10:3

En Aharon zweeg.

God spreekt exclusief tot Aharon

Volgens Midrash Rabba werd Aharon beloond voor zijn zwijgen. God sprak later exclusief met Aharon (zie Leviticus 10:8-11).

rouw en stilte

In de Talmoed, Berachot 6b staat dat het een verdienste is om te zwijgen wanneer men het huis van een rouwende betreedt.

spreken vóór het zwijgen

Rabbijn Nachman van Breslav zegt dat het probleem van de mens is dat hij eerst leert te praten alvorens hij leert te zwijgen.

stilte hoger dan spraak

De Lubavitcher Rebbe is van mening dat stilte hoger is dan spraak. Eerst komt stilte, dan melodie en als laatste spraak. Stilte drukt de oneindigheid van God uit en wat niet door de mens kan worden bevat.

Mozes moest van God stil zijn toen Rabbijn Akiva door de Romeinen werd gemarteld, zo schrijft de Talmoed. Dit betekent niet dat we fatalistisch moeten worden. We moeten voorkomen dat een tragedie plaatsvindt. Maar als die plaatsvindt moeten we zwijgen om zo dichter naar het Goddelijke toe te groeien. Stilte is niet passief. Na de Holocaust bouwden de Joden hun gezinnen en kennis weer op. Door stilte zal God de Messias brengen en vrede brengen in de wereld.

Leviticus 10:9

Wijn of een bedwelmende drank zult gij niet drinken....wanneer gij gaat in de tent der samenkomst.

last

De Midrash Rabba meldt dat de wijnstok het gewicht van de wijn in de druiven niet kan dragen ondanks de ondersteuningen. Om die reden kunnen wij het ook niet verdragen.

Leviticus 10:10-11

En om te onderscheiden tussen het gewijde en het ongewijde.....en om de kinderen Israëls te onderrichten.

geen wet maken

Rashi leert ons dat het verboden is om een uitspraak van de Tora tot wet te maken indien iemand gedronken heeft.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Hoe belangrijk kan stilte zijn? In het boek Uitverkoren van Chaim Potok lezen we dat hoofdpersoon Danny zwijgend wordt groot gebracht door zijn vader, een tzaddiek. Vader en zoon spreken alleen met elkaar tijdens Torastudie en dan ook alleen maar over de Tora. Verder loopt het gesprek via anderen.

In charedische kring wordt de taal Hebreeuws alleen maar voor Torastudie gebruikt. De spreektaal is Jiddisch. De vrome Joden zijn van mening dat Hebreeuws een heilige taal is die niet voor dagelijks gebruik mag worden gesproken. Eigenlijk is dit ook een vorm van stilte.

Maar ook 'gewone' mensen zijn soms stil wanneer iets verschrikkelijks is gebeurd. Ze kunnen amper iets zeggen. Ze zijn te geschokt om erover te praten. Vaak werkt stilte louterend om andere mensen in rouw te troosten. Aanwezigheid is vaak voldoende. Het voorkomt dat we onbedoeld verkeerde dingen zeggen en iemand kwetsen.

Samenvatting - vragen

  1. Wat verteerde het vuur?
  2. Door wie zou de Woning geheiligd worden?
  3. Op welke wijze werd Aharon voor zijn zwijgen beloond?
  4. Waarom is stilte belangrijker dan spraak?
  5. Wat is verboden als men wijn gedronken heeft?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 151: Objectieve/subjectieve waarheid – Lev. 10:16Torastudie 151: Objectieve/subjectieve waarheid – Lev. 10:16In Psalm 85:11 staat: “Welwillendheid en waarheid omhelzen elkaar, recht en vrede begroeten elkaar met een kus.” Aharon…
Torastudie 146: Offers – Leviticus 6:9-7:37Torastudie 146: Offers – Leviticus 6:9-7:37Bij parsja Vajikra gaat het om zelf een offer te brengen, terwijl parsja Tsav de wetten beschrijft van de priester die o…
Torastudie 147: Priesters – Leviticus 9:1-6/10:1-2Torastudie 147: Priesters – Leviticus 9:1-6/10:1-2(Leviticus: 9:1-6) Na de zeven inwijdingsdagen van de Tabernakel komt op de achtste dag de Goddelijke aanwezigheid in he…
Torastudie 150: Mozes maakt fout – Leviticus 10:16-20Torastudie 150: Mozes maakt fout – Leviticus 10:16-20Mozes was vertoornd op de zonen van Aharon omdat zij het vlees niet van het zondoffer hadden gegeten. Maar Mozes maakte…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Midrash Tanchuma
  • Midrash Rabbah
  • Rashi
  • Talmoed, Berachot 6b
  • Rabbi Nachman van Breslav
  • Lubavitcher Rebbe

Reageer op het artikel "Torastudie 149: Vreemd vuur – Leviticus 10:2-11"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!