InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 148: De achtste dag – Leviticus 9:1

Torastudie 148: De achtste dag – Leviticus 9:1

Torastudie 148: De achtste dag – Leviticus 9:1 Op de achtste dag wordt de Mishkan opgericht en worden Aharon en zijn vier zonen ingewijd als priester. Acht verwijst ook naar de 'eersten': zondag, 1ste Nissan, begin nieuwe jaar, de Shechina in het Heiligdom, eerste dag priesterschap, eerste dienst in het Heiligdom, etc. Waarom verwijst de Tora naar de 'achtste dag'? De Lubavitcher Rebbe legt uit waarom.

De cyclus – het getal 7

Het getal 7 verwijst naar de 7 dagen van de week. Shabbat rond de week af en op zondag (jom rishon – eerste dag) begint de week weer opnieuw. Er zijn ook twee Joodse feesten die uit zeven dagen bestaan: Pesach en Soekot. Een Joods huwelijk kent zeven zegens en de rouwperiode (shiva) kent zeven dagen. Daarnaast kennen de jaren dezelfde cyclus: zes werkjaren worden gevolgd door een sabbatical jaar waarin geen landbouw wordt bedreven in Israël en de schulden worden kwijtgescholden, etc. Tot slot kent de menselijke geschiedenis een zeven millennia week: 6000 jaar arbeid om Gods wereld te bewerkstelligen en in het zevende millennium is het Shabbat, de tijd van de Masjiach (Messias).

Volgens de Kabbala omvatten de zeven Scheppingsdagen de zeven sefirot die uit God voortkwamen. Zeven is dus de geschapen werkelijkheid als geheel. De mens kent zeven karaktereigenschappen: liefde, beperking, harmonie, ambitie, toewijding, verbinding en ontvankelijkheid die de zeven attributen van God als Schepper weerspiegelen.

Materie en geest

De cyclus kent twee basis fasen:
  1. alledaags (chol) = arbeid
  2. heiligheid (kedoesha) = rust

Heiligheid betekent gescheiden. Om heiligheid te kunnen ervaren moet het gescheiden zijn van het alledaagse. De Shabbat is dus gescheiden van de rest van de week. Toch heeft het er invloed op. Juist door de scheiding kan het haar invloed en visie uitoefenen op het alledaagse.

In Genesis 2:2 lezen we dat God op de zevende dag zijn werk voltooide. Dit lijkt het tweede deel van Genesis 2:2 tegen te spreken, namelijk dat God rustte. Maar er ontbrak nog iets in de Schepping en dat was 'rust' wat op zichzelf ook een creatie is: transcendentie en spiritualiteit.

Cirkel en omtrek – het getal 8

Het getal 7 definieert de natuurlijke werkelijkheid. Het getal 8 is hoger dan de natuur. De zevende 'dimensie' beïnvloedt de andere zes op een transcendente manier. Een andere realiteit die nooit in het systeem past. De achtste 'dimensie' staat daar boven. Het kent geen beperkingen en overstijgt en doordringt alles.

Zo vindt de besnijdenis op de achtste dag plaats. Shemini Atzeret volgt op de zeven dagen Soekot. De zeven sjemieta cycli worden gevolgd door het Jubileumjaar (vrijheid van alle grenzen). Ook het Heiligdom werd ingewijd op de achtste dag.

En zo zal het tijdperk van de Masjiach gevolgd worden door de Komende Wereld waarbij de goddelijke werkelijkheid zich zal verenigen met de geschapen werkelijkheid die anders is dan onze wereld waar het eindige en oneindige elkaar uitsluiten.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Er is ook een verband tussen het getal 8 en Chanoeka. Het wonder van Chanoeka duurde 8 dagen. Het gaat boven de natuurwet uit. Het Hebreeuwse woord shmona betekent 8. Het heeft dezelfde letters als shemen (olie), neshama (ziel) en mishna. De olie vertegenwoordigt het diepste niveau van de ziel. De Jood komt tot leven onder zelfs de moeilijkste omstandigheden. Eén kruikje met olie werd gevonden dat verzegeld was door de Hoge Priester, de heiligste Jood, die 8 kledingstukken droeg tijdens de Tempeldienst. Ook de naam Mattijahoe de Chasmonai heeft de kracht van 8 in zich.

Samenvatting - vragen

  1. Waar verwijst het getal 7 naar?
  2. Waar verwijst het getal 8 naar?
  3. Hoeveel fasen kent de cyclus?
  4. Wat betekent heiligheid?
  5. Wat creëerde God op de zevende dag?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leviticus 14: twee vogels - wet op de melaatsheid, huidvraatLeviticus 14: twee vogels - wet op de melaatsheid, huidvraatLeviticus 14: twee vogels - wet op de melaatsheid, huidvraat. In de reinigingswet voor de melaatse zoals beschreven in h…
Betekenis van de Joodse besnijdenis - Briet MilaBetekenis van de Joodse besnijdenis - Briet MilaAbram is 99 jaar oud wanneer hij van God te opdracht krijgt zichzelf te besnijden. Dit als teken van een speciale relati…
Pi, getallen tot in het oneindigePi, getallen tot in het oneindigeHet getal Pi, oneindig gebruikt in de wiskunde, met oneindig veel decimalen achter de komma. Wat is ‘het geheim’ achter…
Soorten getallenIn de wiskunde zijn verschillende soort getallen bekend. Deze soorten getallen hebben allen hun eigen eigenschappen. Zo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 148: De achtste dag – Leviticus 9:1"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!