InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 147: Priesters – Leviticus 9:1-6/10:1-2

Torastudie 147: Priesters – Leviticus 9:1-6/10:1-2

Torastudie 147: Priesters – Leviticus 9:1-6/10:1-2 (Leviticus: 9:1-6) Na de zeven inwijdingsdagen van de Tabernakel komt op de achtste dag de Goddelijke aanwezigheid in het kamp van de Israëlieten wonen. Door de offers en de dienst van Aharon zal de Goddelijke aanwezigheid op het Joodse volk rusten en zal het volk weten dat God haar uitverkoren heeft. (Leviticus 10:1-2) De zonen van Aharon, Nadab en Abiehoe, komen te dichtbij God waarop ze sterven.

Leviticus 9: 1-6

En het geschiedde op de achtste dag: toen riep Mozes Aharon en diens zonen en de oudsten van Israël; En zei hij tot Aharon: neem u een kalf, een jong rund, tot zondoffer en een ram tot brandoffer, zonder gebrek; en breng ze nader vóór de Eeuwige.
…..
…..
En zij voerden dat, wat Mozes geboden had, naar de voorzijde van de tent der samenkomst; en de gehele gemeente naderde en plaatste zich vóór de Eeuwige. Hierop zei Mozes: deze zaak, die de Eeuwige geboden heeft, zult gij doen, dan zal u de heerlijkheid des Eeuwigen verschijnen.

Tekst in het Hebreeuws

א וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי קָרָא מֹשֶׁה לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו וּלְזִקְנֵי יִשְׂרָאֵל. ב וַיֹּאמֶר אֶל-אַהֲרֹן קַח-לְךָ עֵגֶל בֶּן-בָּקָר לְחַטָּאת וְאַיִל לְעֹלָה תְּמִימִם וְהַקְרֵב לִפְנֵי יְהוָה. ג וְאֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל תְּדַבֵּר לֵאמֹר קְחוּ שְׂעִיר-עִזִּים לְחַטָּאת וְעֵגֶל וָכֶבֶשׂ בְּנֵי-שָׁנָה תְּמִימִם לְעֹלָה. ד וְשׁוֹר וָאַיִל לִשְׁלָמִים לִזְבֹּחַ לִפְנֵי יְהוָה וּמִנְחָה בְּלוּלָה בַשָּׁמֶן כִּי הַיּוֹם יְהוָה נִרְאָה אֲלֵיכֶם. ה וַיִּקְחוּ אֵת אֲשֶׁר צִוָּה מֹשֶׁה אֶל-פְּנֵי אֹהֶל מוֹעֵד וַיִּקְרְבוּ כָּל-הָעֵדָה וַיַּעַמְדוּ לִפְנֵי יְהוָה. ו וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר-צִוָּה יְהוָה תַּעֲשׂוּ וְיֵרָא אֲלֵיכֶם כְּבוֹד יְהוָה.

Leviticus 9:1

En het geschiedde op de achtste dag.

tien kronen

Die dag nam tien kronen:
  1. Het was de eerste dag van de Schepping (zondag).
  2. Het was de eerste voor de offers van de nessi'iem (stamhoofden).
  3. Het was de eerste voor het priesterschap.
  4. Het was de eerste voor het (openbare) offer.
  5. Het was de eerste voor het nederdalen van vuur uit de Hemel.
  6. Het was de eerste voor het eten van heilig voedsel.
  7. Het was de eerste voor het wonen van de Goddelijke Aanwezigheid in Israël.
  8. Het was de eerste voor de priester zegen van Israël.
  9. Het was de eerste dag waarop het verboden was aan God te offeren in het Heiligdom.
  10. Het was de eerste van maanden.

De dag was voor God vreugdevol als de dag waarop hemel en aarde werden geschapen.

nummer acht

Nummer 7 vertegenwoordigt de Scheppingscyclus; nummer 8 staat voor 'omtrek' dat buiten het perimeter van tijd en ruimte ligt. Daarom kwam de Goddelijke Aanwezigheid op de achtste dag in het kamp van de Israëlieten wonen. De lier van de Masjiach heeft 8 snaren.

Leviticus 9:1

En het geschiedde op de achtste dag.....zei hij tot Aharon.

Aharon

Zeven dagen lang overtuigde God Mozes bij de brandende braamstruik zijn missie in Egypte te volbrengen. Wanneer betaalde God Mozes terug? Alle zeven inwijdingsdagen diende Mozes in het kantoor van de Hoge Priester en dacht dat het van hem was. Op de zevende dag zei God tegen hem: “Het behoort niet tot u, maar uw broeder Aharon.”

Leviticus 9:6

Hierop zei Mozes: deze zaak, die de Eeuwige geboden heeft, zult gij doen, dan zal u de heerlijkheid des Eeuwige verschijnen.

Goddelijke Aanwezigheid

De Goddelijke Aanwezigheid rustte 7 inwijdingsdagen niet in het Heiligdom. Het volk Israël voelde zich vernederd en zei tegen Mozes: “We zwoegden omdat de Goddelijke Aanwezigheid onder ons zou wonen en we moeten weten of de zonde van het Kalf ons is vergeven!” Mozes zei tegen hen: “Aharon is meer waard dan ik – door zijn offers en zijn dienst zal de Goddelijke Aanwezigheid op u rusten en zult u weten dat God u gekozen heeft.”

Leviticus 10:1-2

Toen namen de zonen van Aharon, Nadab en Abiehoe, ieder hun vuurpan, en deden er vuur in en legden daar wierook op, zij brachten dus vóór de Eeuwige vreemd vuur, dat Hij hun niet bevolen had. Hierop kwam er een vuur te voorschijn van vóór de Eeuwige en verteerde hen; en zij stierven vóór de Eeuwige.

Tekst in het Hebreeuws

א וַיִּקְחוּ בְנֵי-אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אִישׁ מַחְתָּתוֹ וַיִּתְּנוּ בָהֵן אֵשׁ וַיָּשִׂימוּ עָלֶיהָ קְטֹרֶת וַיַּקְרִיבוּ לִפְנֵי יְהוָה אֵשׁ זָרָה אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אֹתָם. ב וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי יְהוָה וַתֹּאכַל אוֹתָם וַיָּמֻתוּ לִפְנֵי יְהוָה.

Leviticus 10:1-2

Toen namen de zonen van Aharon, Nadab en Abiehoe, ieder hun vuurpan.... en zij stierven vóór de Eeuwige.

Waarom stierven de zonen van Aharon?

Bar Kappara noemt vier motieven:
  1. Voor het te dichtbij komen (ze kwamen in het binnenste terrein van het Heiligdom).
  2. Voor het offeren (zij offerden iets zonder opdracht).
  3. Voor het vreemde vuur (zij brachten vuur uit de keuken).
  4. Voor het niet raadplegen van elkaar (elk van hen had een eigen wierook vat).

Rabbi Mani, Rabbi Jozua en Rabbi Jochanan noemen vier andere motieven:
  1. Ze hadden wijn gedronken (Leviticus 10:9)
  2. Zij dienden in het Heiligdom zonder een aantal voorgeschreven priesterlijke gewaden (Exodus 18:43).
  3. Zij hadden hun handen en voeten niet gewassen (Exodus 30:21).
  4. Zij hadden geen kinderen (Numeri 3:4).

Abba Hanin zei: ze stierven omdat ze geen vrouw hadden. Rabbi Levi zei dat ze arrogant waren. Veel vrouwen bleven ongetrouwd omdat ze op hen wachtten. Wat zeiden de zonen: Onze vaders broer is koning, onze moeders broer is prins, onze vader is Hoge Priester; welke vrouwen zijn ons waard? Ze wilden het gezag van Mozes en Aharon overnemen. Anderen zeiden: ze moesten al op de berg Sinaï sterven toen ze harteloos genoten van het Goddelijke. Rabbi Eliëzer ben Jaakov zei: De zonen gaven een rechtelijke beslissing in het bijzijn van Mozes.

Rashi zei dat de zonen stierven omdat Aharon toestemming gaf het Gouden Kalf te maken. God wilde Aharon vernietigen (Deuteronomium 9:20). Dit betekent de dood van zijn kinderen (Amos 2:9): “Ik zal zijn vrucht van boven vernietigen.” Twee kinderen bleven leven.

goddelijke kus

In Leviticus 16:1 staat dat ze te dichtbij God kwamen en stierven. Ze hadden God teveel lief. Zij stierven door de 'goddelijke kus'.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Liefde kan dodelijk zijn. Dat blijkt uit de liefde die de zonen van Aharon voor God hadden. Nadab en Abiehoe waren priesters, nog geen Hoge Priesters. Zij kwamen in het Heilige der Heiligen zonder dat het Jom Kippoer was. Ze wilden dichter bij God komen maar Hij verbood het hen.

Onze ziel wil steeds dichter naar God toegroeien. Deze kracht is zo sterk dat we dingen kunnen doen die tegen Gods wil zijn. De grenzen van de liefde worden overschreden.

Samenvatting - vragen

  1. Welke tien kronen nam de achtste dag?
  2. Wat is het verschil tussen nummer 7 en nummer 8?
  3. Waarom is Aharon meer waard dan Mozes?
  4. Waarom stierven de zonen van Aharon?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 146: Offers – Leviticus 6:9-7:37Torastudie 146: Offers – Leviticus 6:9-7:37Bij parsja Vajikra gaat het om zelf een offer te brengen, terwijl parsja Tsav de wetten beschrijft van de priester die o…
Torastudie 178: Priesterlijke reinheid – Leviticus 21:1-11Torastudie 178: Priesterlijke reinheid – Leviticus 21:1-11Leviticus 21:1-11 bespreekt de priesterlijke reinheid. Een priester mag niet in contact komen met overleden mensen. Dit…
Torastudie 143: Vrede/Zondoffer– Leviticus 3 en 4Torastudie 143: Vrede/Zondoffer– Leviticus 3 en 4Bij een vredeoffer doet iedereen mee. Het vredeoffer is niet voor God maar voor de mens. Toch worden offers Gods brood g…
Torastudie 150: Mozes maakt fout – Leviticus 10:16-20Torastudie 150: Mozes maakt fout – Leviticus 10:16-20Mozes was vertoornd op de zonen van Aharon omdat zij het vlees niet van het zondoffer hadden gegeten. Maar Mozes maakte…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Talmoed, Shabbat 87b
  • Talmoed, Megillah 10b
  • Keli Yakar; Shaloh
  • Midrash Rabbah
  • Rashi
  • Foto: Dreamstime
  • Talmoed, Eruvin 63a
  • Ohr HaChaim

Reageer op het artikel "Torastudie 147: Priesters – Leviticus 9:1-6/10:1-2"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!