InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Christelijk initiatief: Adopteer een terrorist voor gebed

Christelijk initiatief: Adopteer een terrorist voor gebed

Christelijk initiatief: Adopteer een terrorist voor gebed Adopteer een terrorist voor gebed. Er zijn de laatste jaren allerlei acties geweest: adopteer een kip, adopteer een koe, adopteer een kerstboom, adopteer een hond, adopteer een puppie, adopteer een bijenvolk, enz. Je kon het zo gek niet bedenken, of de consument kon het adopteren. Veel van deze initiatieven hadden het welzijn van het dier op het oog. Sinds enkele jaren is er ook het initiatief: Adopt-a-Terrorist For Prayer (ATFP) van dr. Thomas Bruce. Voor het welzijn van alle mensen.

Adopteer een terrorist voor gebed

'Adopteer een terrorist voor gebed'

Dr. Thomas Bruce is de oprichter van de website 'adopteer een terrorist voor gebed'. Hij is van mening dat christenen moeten bidden voor mensen die de vreselijkste aanslagen plannen en uitvoeren tegen burgers. De voormalige legerpredikant diende een jaar met de Amerikaanse troepen in het noorden van Irak. Hij is er heilig van overtuigd dat er voor christenen een spirituele rol is weggelegd in de strijd tegen terrorisme. Hij vertelde tegen de internationale nieuwszender CNN wat de twee belangrijkste doelen van zijn initiatief zijn. Ten eerste om mensen aan te moedigen te bidden voor hun vijanden en ten tweede om geestelijke hervorming van het denken van terroristen te bewerkstelligen.

Liefde overwint angst

Bruce vraagt nogal wat van mensen: bidden voor mensen die van plan zijn aanslagen uit te voeren tegen burgers om dood en verderf te zaaien en schrik aan te jagen, teneinde hun religieus of anderszins geïnspireerde doelen te bewerkstelligen. Op zijn website zegt hij dat terrorisme angst voedt, maar dat Jezus ons juist leert dat liefde de remedie is tegen angst. "Als we haten, gedragen we ons als slachtoffers en zijn we reactief. Als we liefhebben, nemen we het initiatief." Het is Jezus die van ons vraagt om onze vijanden lief te hebben en te bidden voor wie ons vervolgen (Matteüs 5:43).

"Er komt zelfs een tijd dat iedereen die jullie doodt, meent daarmee God te dienen" (Johannes 16:2).

65 te adopteren terroristen

De ATFP website telt 65 personen die beschikbaar zijn voor 'adoptie' (http://atfp.org). Bezoekers kunnen door de website bladeren en na registratie kiezen voor welke persoon zij willen bidden. Sommige terroristen hebben meer sponsors dan anderen. Al-Qaida-leider Osama bin Laden is momenteel koploper met 17 bidders.¹ Alle genoemde mensen hebben banden met de islam. Van groepen als Al-Qaida en aan Al-Qaida gelieerde groeperingen als Al Shabaab die actief is in Somalië tot en met Hezbollah (Libanon).

Moslimterroristen

Bruce heeft aan CNN uitgelegd waarom er alleen moslimterroristen op de lijst staan. Hij zou hebben overwogen om ook 'christelijke' en zelfs eco-terroristen toe te voegen aan de lijst, maar deze terroristen en de groepen die zij representeren vormen "geen grote bedreiging voor de nationale veiligheid, onze manier van leven, of onze vrijheid". Hij zegt dat we ook voor hen moeten bidden, maar zij vormen geen existentieel gevaar voor ons bestaan zoals islamitische terroristen dat wel doen. Die streven immers naar wereldoverheersing.

Menselijke waardigheid

Over zijn uitzending in het noorden van Irak, waar hij een jaar heeft gewerkt als legerpredikant, zegt hij dat het belangrijk is dat soldaten en ander personeel hun land dienen zonder de vijanden te dehumaniseren. Het perspectief dat Jezus brengt, zegt hij, kan soldaten helpen om vijanden niet hun menselijke waardigheid te ontnemen, maar hen te behandelen als medemensen. Dit is een geheel ander perspectief dan de mensonterende behandeling van gevangenen door Amerikanen in de Abu Ghraib-gevangenis in Bagdad, kort na de inval van Amerika in Irak.

Deze manier van denken neemt hij mee naar zijn werk met ATFP: "Even once someone is captured, they might not be a threat nationally any longer but they still have value to God, and we'd still like to see them changed."

"More than ever, we need to be praying for changes in the hearts and minds of people who commit and support violence in the name of Islam. And, more than ever, we need to relate to Muslims with the love of Jesus."²

De kracht van het gebed

Het initiatief kent ook zijn critici en tegenstanders, onder wie Irak-veteranen. Sommige mensen zeggen dat terroristen hun gebeden niet verdienen, terwijl weer andere het idee ronduit bespottelijk vinden. Er zijn ook mensen die zo ver gaan dat ze morbide doodswensen uitspreken tegen de oud-legerpredikant en zijn initiatief verketteren. Door cynici wordt her en der geopperd dat Bush en Cheney ook op de adoptielijst moeten komen te staan.

Vijanden liefhebben

Bruce gelooft echter dat christenen gehoor moeten geven aan de oproep van Jezus om je vijanden lief te hebben en voor hen te bidden. Ook gelooft hij in de kracht van het gebed. "Het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet" (Jakobus 5:16).

De voormalige legerpredikant zou het geweldig vinden als in andere landen ook dergelijke initiatieven zouden ontstaan, maar vooraleerst wenst hij dat zijn initiatief vaste grond krijgt in de Verenigde Staten.

"It's not just the terrorists who are in bondage to an evil system. Christians can be in bondage to an evil system, too. Part of the struggle is to be liberated from that evil system, and that's what we believe Jesus Christ helps us to do."³

Noten:
  1. Dit artikel is geschreven op 1 maart 2011. Op 2 mei 2011 heeft president Obama van de Verenigde Staten om 05.36 uur bevestigd dat Bin Laden is gedood in een huis vlak bij de Pakistaanse hoofdstad Islamabad. Dit betekent dat Osama niet langer op de 'bidlijst' voorkomt.
  2. http://atfp.org/articles/18 (voor de laatste keer geraadpleegd op 25-02-2011)
  3. http://religion.blogs.cnn.com/2011/02/25/adopt-a-terrorist-for-prayer-site-urges/?hpt=C2 (voor de laatste keer geraadpleegd op 28-02-2011)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Terrorist of vrijheidsstrijder?Het is een bekend cliché: terrorist of vrijheidsstrijder? Toch is het een vraag die anno 2013 nog steeds relevant is. Zo…
Adopteer een biologische kip (of haan)Adopteer een biologische kip (of haan)Houdt u ook van een mooie natuur, waarin dieren de vrijheid hebben en ze ook van hun leven kunnen genieten. Dan kunt u e…
Joods gebed: bidden en gebed in de Joodse traditieJoods gebed: bidden en gebed in de Joodse traditieWaar gaat het in het Joodse gebed in wezen om? Het gaat niet om de behoefte van de mens maar om het verlangen van God. G…
Terrorisme in de luchtTerrorisme in de luchtTerrorisme is een begrip waar we dagelijks mee worden geconfronteerd. Op de televisie, in de krant en op nieuwswebsites…
Joods gebed: zal ons gebed worden verhoord?Joods gebed: zal ons gebed worden verhoord?Soms heb je het gevoel dat je gebeden niet verhoord worden. We denken dan al snel dat het geen zin heeft om tot God te b…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Waldryano, Pixabay
  • Nieuwe Bijbel Vertaling (NBV)
  • http://atfp.org/
  • http://religion.blogs.cnn.com/

Reageer op het artikel "Christelijk initiatief: Adopteer een terrorist voor gebed"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 27-05-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!