InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Koning David regeert over Israël

Joodse Bijbel: Koning David regeert over Israël

Joodse Bijbel: Koning David regeert over Israël David wordt in Hebron tot koning gekroond. Hij is bij alle inwoners van Israël geliefd. Na 7,5 jaar in Hebron te hebben gewoond verovert David Jeruzalem op de Jebusieten en maakt het tot de hoofdstad van Israël. Jeruzalem wordt ook het spiritueel centrum van het land wanneer de heilige Ark er naar toegebracht wordt. Omdat David te veel bloed aan zijn handen heeft mag hij de Tempel niet bouwen. Dit wordt later door zijn zoon Salomo gedaan.

De kroning van David in Hebron

Iedereen in Israël erkent nu David als koning. Hij steelt de harten van het volk vanwege zijn fijne karakter, zijn eerlijkheid, onbaatzuchtigheid en vroomheid. Hij is een echte Joodse vorst, totaal anders dan de heidense vorsten in de omringende landen.

David wordt in Hebron gekroond tijdens een drie dagen durend nationaal feest. Onder de aanwezigen zijn ook de 3000 strijders van de vroegere koning Isboseth. Iedereen is aanwezig en belooft zijn trouw aan David.

Verovering van Jeruzalem

David regeert 7,5 jaar in Hebron. Dan vindt hij het tijd om naar Jeruzalem te verhuizen omdat daar de Heilige Tempel moet komen. Jeruzalem ligt op de grens tussen Judea en Benjamin. Het is in handen van de Jebusieten. Joab leidt de strijd om Jeruzalem en neemt de vesting in. Vervolgens maakt Koning David van de citadel zijn koninklijke residentie. De fort groeit uit tot een grote stad met versterkte muren. De faam van de nieuwe stad verspreidt zich. Hiram, de koning van Tyrus stuurt geschoolde arbeiders en cederhout naar Jeruzalem om er een paleis te bouwen.

Andere volken worden echter bang en proberen het Joodse koninkrijk te vernietigen. Onder hen zijn de Filistijnen. Maar David en zijn leger verslaan de Filistijnen en verjagen ze helemaal naar het noorden, naar Gezer.

Jeruzalem als spiritueel centrum

Na de vernietiging van Nob, de stad van de priesters, wordt het spiritueel centrum verplaatst naar Gibeon. Hier staat de Heilige Tabernakel en de meeste gewijde vaten. De Heilige Ark met de Stenen Tafelen staan echter nog steeds in Kiriat-Jeariem, in het huis van Abinadab. David wil Jeruzalem heiligen door de aanwezigheid van de Heilige Ark. Hiermee zou Jeruzalem het spiritueel centrum van Israël worden. Samen met 30.000 uitverkorenen gaat David de Ark in het huis van Abinadab ophalen. De Ark wordt op een wagen geplaatst en geleid door de zonen van Abinadab, Uzza en Ahio. Er gebeurt echter een triest incident. Alleen priesters mogen de Ark dragen. Wanneer de ossen zich losmaken van de Ark probeert Uzza de Ark te beschermen met zijn hand. Hij wordt hierop onmiddellijk gedood door G'd. David en het volk zwijgen omdat ze onder de indruk zijn van de heiligheid van de Ark. Koning David laat de Ark in het huis van Obed-Edom, de Gittiet, brengen. Daar blijft de Ark 3 maanden. Obed-Edom en zijn familie worden door God gezegend. Na 3 maanden laat David de Ark naar Jeruzalem brengen ditmaal op de schouders gedragen door uitverkorenen. Zangers en muzikanten begeleiden de stoet. David is gekleed als priester en zingt en danst. Op gezette tijdstippen stopt de stoet en worden offers aan G'd gebracht. En dan komt de Ark eindelijk in Jeruzalem aan.

Tempel

David heeft nog één wens: een tempel voor de Heilige Ark. Maar G'd geeft David geen toestemming de Tempel te bouwen omdat hij teveel bloed aan zijn handen heeft kleven. Zijn zoon Salomo krijgt later wel toestemming om de Tempel te bouwen. Wel belooft G'd steun aan David en zijn nageslacht tot in eeuwigheid.

Ondanks dat David de Tempel niet mag bouwen treft hij er wel voorbereidingen voor. Dit doet hij samen met het Sanhedrin.

Samenvatting - vragen

  1. Waar vindt de kroning van David plaats?
  2. Waarom houdt het volk van hem?
  3. Hoelang woont Koning David in Hebron?
  4. In wiens handen is Jeruzalem voordat David de stad in bezit neemt?
  5. Waardoor wordt Jeruzalem het spiritueel centrum van Israël?
  6. Wie mogen de Heilige Ark dragen?
  7. Waarom mag David van G'd de Tempel niet bouwen?
  8. Wie mag de Tempel wel bouwen?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jeruzalem: de Joodse hoofdstad van IsraëlJeruzalem: de Joodse hoofdstad van IsraëlJeruzalem is voor Joden uitermate belangrijk. Koning David maakte de stad destijds al tot hoofdstad van Israël. Nooit he…
Joodse Bijbel: Absalom / David wederom koningJoodse Bijbel: Absalom / David wederom koningDavid raakt in onmin met zijn zoon Absalom die Amnon heeft gedood. Absalom wil David opvolgen maar deze wil dat Salomo z…
Toerisme Israël: Joods religieuze plaatsenIsraël kent 4 heilige Joodse steden: Jeruzalem, Hebron, Safed en Tiberias. Elk op hun eigen wijze zijn ze heilig voor Jo…
CD recensie: Jeroesjalajiem ier hanetsach -Diverse Artiesten'Jeroesjalajiem ier hanetsach' (Jerusalem - The Eternal City in Songs), Jeruzalem de Eeuwige Stad, is een CD met de groo…
Joodse Bijbel: Koning Davids laatste jarenJoodse Bijbel: Koning Davids laatste jarenDavids laatste jaren worden gekenmerkt door nationale problemen die veroorzaakt zijn door fouten uit het verleden. Adoni…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Koning David regeert over Israël"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 21-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!