InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 142: Meeloffer – Leviticus 2:1-13

Torastudie 142: Meeloffer – Leviticus 2:1-13

Torastudie 142: Meeloffer – Leviticus 2:1-13 In Leviticus 2:1-13 komt het meeloffer aan de orde. God verlangt geen groot offer, slechts een offer dat met het hart gegeven wordt. Het zuurdesem, dat trots vertegenwoordigt, mag geen deel uitmaken van het offer. Datzelfde geld voor honing. Het altaar vertegenwoordigt de anorganische wereld (zout), de plantenwereld (graan), de dierenwereld (dier) en de mensenwereld (mens die het offer brengt).

Tekst Leviticus 2:1-13

En wanneer een persoon een meeloffer wil brengen voor de Eeuwige en zijn offer van meelbloem zal zijn, dan zal men daarop olie gieten en er wierook op leggen. Dan zal men het brengen naar de zonen van Aharon, de priesters, en zal men er een handvol uit grijpen, van zijn meeloffer en zijn olie, benevens al zijn wierook, en zal de priester dat ervan, wat dient tot gedenken, in rook doen opstijgen op het altaar; een vuuroffer tot lieflijken geur ter ere des Eeuwigen.
…..
…..
En wat van het meeloffer overblijft, zal zijn voor Aharon en zijn zonen, iets allerheiligs van de vuuroffers des Eeuwigen. Geen meeloffer, dat gij de Eeuwige zult brengen, zal gezuurd bereid worden; want alle zuurdeeg en alle honing, daarvan zult gij geen vuuroffer in rook doen opstijgen ter ere des Eeuwige.
…..
…..
En al uw meeloffers zult gij met zout bestrooien, en gij zult het zout van het verbond met uw God niet laten ontbreken aan uw meeloffer, bij al uw offers zult gij zout brengen.

Tekst in het Hebreeuws

א וְנֶפֶשׁ כִּי-תַקְרִיב קָרְבַּן מִנְחָה לַיהוָה סֹלֶת יִהְיֶה קָרְבָּנוֹ וְיָצַק עָלֶיהָ שֶׁמֶן וְנָתַן עָלֶיהָ לְבֹנָה. ב וֶהֱבִיאָהּ אֶל-בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים וְקָמַץ מִשָּׁם מְלֹא קֻמְצוֹ מִסָּלְתָּהּ וּמִשַּׁמְנָהּ עַל כָּל-לְבֹנָתָהּ וְהִקְטִיר הַכֹּהֵן אֶת-אַזְכָּרָתָהּ הַמִּזְבֵּחָה אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ לַיהוָה. ג וְהַנּוֹתֶרֶת מִן-הַמִּנְחָה לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו קֹדֶשׁ קָדָשִׁים מֵאִשֵּׁי יְהוָה. {ס} ד וְכִי תַקְרִב קָרְבַּן מִנְחָה מַאֲפֵה תַנּוּר סֹלֶת חַלּוֹת מַצֹּת בְּלוּלֹת בַּשֶּׁמֶן וּרְקִיקֵי מַצּוֹת מְשֻׁחִים בַּשָּׁמֶן. {ס} ה וְאִם-מִנְחָה עַל-הַמַּחֲבַת קָרְבָּנֶךָ סֹלֶת בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן מַצָּה תִהְיֶה. ו פָּתוֹת אֹתָהּ פִּתִּים וְיָצַקְתָּ עָלֶיהָ שָׁמֶן מִנְחָה הִוא. {ס} ז וְאִם-מִנְחַת מַרְחֶשֶׁת קָרְבָּנֶךָ סֹלֶת בַּשֶּׁמֶן תֵּעָשֶׂה. ח וְהֵבֵאתָ אֶת-הַמִּנְחָה אֲשֶׁר יֵעָשֶׂה מֵאֵלֶּה לַיהוָה וְהִקְרִיבָהּ אֶל-הַכֹּהֵן וְהִגִּישָׁהּ אֶל-הַמִּזְבֵּחַ. ט וְהֵרִים הַכֹּהֵן מִן-הַמִּנְחָה אֶת-אַזְכָּרָתָהּ וְהִקְטִיר הַמִּזְבֵּחָה אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ לַיהוָה. י וְהַנּוֹתֶרֶת מִן-הַמִּנְחָה לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו קֹדֶשׁ קָדָשִׁים מֵאִשֵּׁי יְהוָה. יא כָּל-הַמִּנְחָה אֲשֶׁר תַּקְרִיבוּ לַיהוָה לֹא תֵעָשֶׂה חָמֵץ כִּי כָל-שְׂאֹר וְכָל-דְּבַשׁ לֹא-תַקְטִירוּ מִמֶּנּוּ אִשֶּׁה לַיהוָה. יב קָרְבַּן רֵאשִׁית תַּקְרִיבוּ אֹתָם לַיהוָה וְאֶל-הַמִּזְבֵּחַ לֹא-יַעֲלוּ לְרֵיחַ נִיחֹחַ. יג וְכָל-קָרְבַּן מִנְחָתְךָ בַּמֶּלַח תִּמְלָח וְלֹא תַשְׁבִּית מֶלַח בְּרִית אֱלֹהֶיךָ מֵעַל מִנְחָתֶךָ עַל כָּל-קָרְבָּנְךָ תַּקְרִיב מֶלַח.

Leviticus 2:1

En wanneer een persoon een meeloffer wil brengen voor de Euwige.

ziel/nefesj

Waarom wordt het woord 'nefesj' (ziel) gebruikt voor het meeloffer? God zegt: “Het is gewoonlijk de arme man die een meeloffer brengt, alsof hij zijn eigen ziel aan Mij biedt.”

vijf soorten olie gerechten

Waarom zijn er vijf olie gerechten met het meeloffer verbonden? Een vriend had voor zijn koning een feest voorbereid. De koning wist dat zijn arme vriend slechts één soort voedsel kon aanbieden. Daarop adviseerde de koning aan zijn vriend om het in vijf soorten gerechten klaar te maken zodat hij ervan kon genieten.

het hart naar de hemel sturen

Het maakt niet uit hoe groot het offer is zolang een persoon zijn hart maar naar de hemel stuurt.

eigen leven opofferen

Een persoon die een meeloffer brengt moet niet veracht worden. Het is alsof hij zijn eigen leven offert.

Leviticus 2:11

Geen meeloffer, dat gij de Eeuwige zult brengen, zal gezuurd bereid worden; want alle zuurdeeg en alle honing, daar van zult gij geen vuuroffer in rook doen opstijgen ter ere des Eeuwigen.

zuurdesem

Zuurdesem is deeg dat is gegist en gerezen. Het symboliseert het ego en de trots. God vindt dit weerzinwekkend. In de Talmoed staat God zegt tegen een trots persoon: “Hij en Ik kunnen niet in de wereld samenwonen.”

God houdt niet van extremen

Mierzoete honing en erg zuur zuurdesem zijn twee tegenovergestelde uitersten. God houdt niet van extremen.

Leviticus 2:13

En al uw meeloffers zult gij met zout bestrooien en gij zult het zout van het verbond met uw God niet laten ontbreken aan uw meeloffer: bij al uw offers zult gij zout brengen.

verbond

Toen God het water dat boven het uitspansel is en het water dat onder het uitspansel is, scheidde, maakte hij een verbond met het water onder het uitspansel door hun zout op het Altaar te gebruiken.

woestijn, land, zee

De Tora werd in de woestijn opgegeven, de Heilige tempel werd op het land gebouwd en het zout op het altaar is van de zee afkomstig.

Korban (offer)

De Korban is het voertuig van de verheffing van de wereld aan God. Het bevat de “vertegenwoordigers” van alle vier sectoren van de schepping: de anorganische wereld, de plantenwereld, de dierenwereld en de mensenwereld. De mens bood het offer aan dat bestond uit een dier, graan en zout.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

We zien in dit gedeelte van Leviticus dat God niet kijkt naar de omvang van het offer maar of de mens met zijn hart offert. Het zuurdesem dat arrogantie vertegenwoordigt mag geen deel uit maken van het offer. De mens moet nederig zijn tegenover zijn Schepper zonder zichzelf helemaal weg te cijferen. God houdt niet van extremen. En ieder mens moet kunnen offeren, ook de arme die 'slechts' met een meeloffer komt. Het offer verheft de materiële wereld in het spirituele. Vandaar dat het offeren zo'n belangrijke plaats inneemt.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom wordt het woord 'nefesj' (ziel) gebruikt voor het meeloffer?
  2. Waarom zijn er vijf olie gerechten met het meeloffer verbonden?
  3. Waarom is de omvang van het offer niet belangrijk?
  4. Waarom mag iemand die een meeloffer brengt niet veracht worden?
  5. Waarom mag er geen offer van zuurdesem en honing gebracht worden?
  6. Welk verbond sloot God met de zee?
  7. Wat gebeurt er als iemand een offer brengt?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 146: Offers – Leviticus 6:9-7:37Torastudie 146: Offers – Leviticus 6:9-7:37Bij parsja Vajikra gaat het om zelf een offer te brengen, terwijl parsja Tsav de wetten beschrijft van de priester die o…
Wat is de betekenis van zout op de offers in de Tempel?Wat is de betekenis van zout op de offers in de Tempel?Bij de offers die de priesters in de Tempel brachten, kwam zout aan te pas. Er mocht absoluut geen honing of gist gebrui…
Wat is zuurdesem?Zuurdesembrood is welbeschouwd een wondermiddel. Slechts twee ingrediënten: water en meel kan een zeer lekker smakende b…
Torastudie 151: Objectieve/subjectieve waarheid – Lev. 10:16Torastudie 151: Objectieve/subjectieve waarheid – Lev. 10:16In Psalm 85:11 staat: “Welwillendheid en waarheid omhelzen elkaar, recht en vrede begroeten elkaar met een kus.” Aharon…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Talmoed, Menachot 104b
  • Talmoed, Menachot 110a
  • Midrash Rabbah
  • De Chassidische Meesters
  • De Rebbe van Kotzk
  • Rashi
  • Yalkoet HaReuveni
  • Rabbi Isaac Luria

Reageer op het artikel "Torastudie 142: Meeloffer – Leviticus 2:1-13"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!