Torastudie: Priester – altaar – Leviticus 1:9-17

Torastudie: Priester – altaar – Leviticus 1:9-17 Met het offer wordt Gods wil gedaan. Niet elk offer is geldig. Het is niet mogelijk om een roofvogel te offeren omdat deze door roof en geweld aan zijn voedsel is gekomen. Een huisdier (schapen, geiten) die gevoed wordt door zijn baas of zonder roof en geweld aan zijn voedsel komt geldt wel als geschikt offer. Hoewel de Tempel niet meer bestaat blijft de priester uit de stam Levi passief een aantal taken verrichten.

Tekst Leviticus 1:9-17

En zijn ingewanden en zijn kniestukken zal men wassen met water; dan zal de priester alles in rook doen opgaan op het altaar, een brandoffer, een vuur tot lieflijke geur voor de Eeuwige. En indien zijn offer van het kleinvee is van de schapen of van de geiten tot brandoffer, dan brengt hij daarvoor een van het mannelijke geslacht, zonder gebrek.
…..
…..
En men verwijdert de krop met de vederen daaraan, en werpt hem naast het altaar ten oosten, op de plaats der as. Dan scheurt men het bij de vleugels in, zonder het in tweeën te splitsen; daarna zal de priester hen in rook doen opgaan op het altaar op het hout, dat op het vuur ligt; een brandoffer is het, een vuuroffer tot lieflijken geur ter ere des Eeuwigen.

Tekst in het Hebreeuws

ט וְקִרְבּוֹ וּכְרָעָיו יִרְחַץ בַּמָּיִם וְהִקְטִיר הַכֹּהֵן אֶת-הַכֹּל הַמִּזְבֵּחָה עֹלָה אִשֵּׁה רֵיחַ-נִיחוֹחַ לַיהוָה. {ס} י וְאִם-מִן-הַצֹּאן קָרְבָּנוֹ מִן-הַכְּשָׂבִים אוֹ מִן-הָעִזִּים לְעֹלָה זָכָר תָּמִים יַקְרִיבֶנּוּ. יא וְשָׁחַט אֹתוֹ עַל יֶרֶךְ הַמִּזְבֵּחַ צָפֹנָה לִפְנֵי יְהוָה וְזָרְקוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים אֶת-דָּמוֹ עַל-הַמִּזְבֵּחַ סָבִיב. יב וְנִתַּח אֹתוֹ לִנְתָחָיו וְאֶת-רֹאשׁוֹ וְאֶת-פִּדְרוֹ וְעָרַךְ הַכֹּהֵן אֹתָם עַל-הָעֵצִים אֲשֶׁר עַל-הָאֵשׁ אֲשֶׁר עַל-הַמִּזְבֵּחַ. יג וְהַקֶּרֶב וְהַכְּרָעַיִם יִרְחַץ בַּמָּיִם וְהִקְרִיב הַכֹּהֵן אֶת-הַכֹּל וְהִקְטִיר הַמִּזְבֵּחָה עֹלָה הוּא אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ לַיהוָה. {פ}

יד וְאִם מִן-הָעוֹף עֹלָה קָרְבָּנוֹ לַיהוָה וְהִקְרִיב מִן-הַתֹּרִים אוֹ מִן-בְּנֵי הַיּוֹנָה אֶת-קָרְבָּנוֹ. טו וְהִקְרִיבוֹ הַכֹּהֵן אֶל-הַמִּזְבֵּחַ וּמָלַק אֶת-רֹאשׁוֹ וְהִקְטִיר הַמִּזְבֵּחָה וְנִמְצָה דָמוֹ עַל קִיר הַמִּזְבֵּחַ. טז וְהֵסִיר אֶת-מֻרְאָתוֹ בְּנֹצָתָהּ וְהִשְׁלִיךְ אֹתָהּ אֵצֶל הַמִּזְבֵּחַ קֵדְמָה אֶל-מְקוֹם הַדָּשֶׁן. יז וְשִׁסַּע אֹתוֹ בִכְנָפָיו לֹא יַבְדִּיל וְהִקְטִיר אֹתוֹ הַכֹּהֵן הַמִּזְבֵּחָה עַל-הָעֵצִים אֲשֶׁר עַל-הָאֵשׁ עֹלָה הוּא אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ לַיהוָה.

Leviticus 1:9

Dan zal de priester alles in rook doen opgaan op het altaar, een brandoffer, een vuuroffer tot lieflijken geur voor de Eeuwige.

Gods wil

Met het offer wordt Gods wil gedaan.

Tempel

In II Kronieken 2:3 staat: “Dat aan Israël is opgelegd als een eeuwige verplichting.” Dit verwijst naar het Altaar in de hemel waar Michael, de grote Prins, een offer brengt. Het verwijst tevens naar de geleerden die zich bezighielden met de wetten van de Tempeldienst. De Tora beschouwt het alsof de Tempel toen gebouwd werd.

Leviticus 1:16

En men verwijdert de krop met de vederen daaraan en werpt hem naast het altaar ten oosten, op de plaats der as?

geldig offer

Een vogel die door stelen en geweld aan zijn voedsel is gekomen kan niet als geldig offer dienen. Een huisdier dat gevoerd wordt door zijn baas of zonder roof en geweld zijn voedsel verkrijgt kan wel als geldig offer dienen.

Leviticus 1:17

Dan scheurt men het bij de vleugels in, zonder het in tweeën te splitsen; daarna zal de priester het in rook doen opgaan op het altaar op het hout, dat op het vuur ligt; een brandoffer is het, een vuuroffer tot lieflijken geur ter ere des Eeuwigen.

misselijk makende geur

Het verbranden van de vleugels geeft een misselijk makende geur. Waarom dan toch het offer? Zodat een arme een offer kan brengen.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

In deze toelichting willen we ditmaal niet onze mening weergeven maar meer de taken van de priesters in het Jodendom.

De priester komt uit de priesterlijke stam Levi. Zij vertegenwoordigt de gemeenschappelijke idealen van het individu. De Tempel bestaat niet meer maar toch voeren priesters nog steeds passief een aantal wetten uit.

Belangrijk is het onderscheid tussen 'reinheid' (tahara) en 'onreinheid' (toema). Toema betekent zowel fysiek als psychisch onrein. Het gaat om geestelijke hygiëne. De dood is de hoogste graad van onreinheid: het lichaam is dan onderworpen aan de natuurlijkwetten van ontbinding en bederf. Het lichaam van een overledene is daarom onrein. Een priester mag deze niet aanraken want dan kan hij de Tempel niet betreden. Wanneer hij een dode heeft aangeraakt moet hij eerst een ritueel bad nemen.

De priesters vertegenwoordigen het volk: Aharon en diens zonen waren destijds de vertegenwoordigers. Israël staat in dienst van de Tora. Elke Jood moet de plicht van de Tora vervullen. Afdwaling betekent dat het hele Joodse volk wordt verraden. Het gezin schept de band tussen individu en gemeenschap. De opvoeding is erop gericht om deel uit de maken van de Joodse gemeenschap en om Gods taak uit te voeren. Aanvankelijk was de oudste van het gezin de priester. Maar na de zonde met het Gouden Kalf werd Levi de priesterlijke stam. Ondanks dat er geen Tempel meer is mogen priesters geen contact hebben met de doden en gelden de huwelijkswetten (niet trouwen met een gescheiden vrouw).

Op deze wijze blijft er dus een nationale eenheidsstreven.

Samenvatting - vragen

  1. Waarmee wordt God wil gedaan?
  2. Wat staat in II Kronieken 2:3 over het offer geschreven?
  3. Wat is een geldig en wat een ongeldig offer?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat zijn reine en onreine dieren binnen het Jodendom?Wat zijn reine en onreine dieren binnen het Jodendom?De Tora maakt een onderscheid tussen 'reine' en 'onreine' dieren en geeft hierbij aan wat de kenmerken en eigenschappen…
Torastudie: Offers – Leviticus 6:9-7:37Torastudie: Offers – Leviticus 6:9-7:37Bij parsja Vajikra gaat het om zelf een offer te brengen, terwijl parsja Tsav de wetten beschrijft van de priester die o…
Toelichting op 613 mitswot: positieve geboden 21-40Toelichting op 613 mitswot uit de Tora. In dit artikel aandacht voor de 21-40 positieve geboden: eerbied voor de Tempel,…
Torastudie: Priesterlijke reinheid – Leviticus 21:1-11Torastudie: Priesterlijke reinheid – Leviticus 21:1-11Leviticus 21:1-11 bespreekt de priesterlijke reinheid. Een priester mag niet in contact komen met overleden mensen. Dit…

Messiaanse teksten: Doel, beroep, belang Messiaanse profetieMessiaanse teksten: Doel, beroep, belang Messiaanse profetieMessiaanse profetie, Messiaanse teksten. In het Nieuwe Testament doen de apostelen een beroep op twee aspecten in het le…
Nieuwe Testament: Joodse wortels christelijke Jodenhaat?Nieuwe Testament: Joodse wortels christelijke Jodenhaat?Nieuwe Testament: Joodse wortels christelijke Jodenhaat? Er zijn Joden die ervan overtuigd zijn dat het Nieuwe Testament…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon, Pixabay
  • Sifri; Rashi
  • Talmoed, Menachot 110a
  • Midrash Rabbah
  • Rabbijn Evers - Parsja Emor
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 11-11-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie