InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 140: offeren - Leviticus 1:1-2

Torastudie 140: offeren - Leviticus 1:1-2

Torastudie 140: offeren - Leviticus 1:1-2 De jonge Joodse kinderen beginnen de Torastudie met Leviticus. Dit komt omdat ze nog puur (zonder zonde) zijn, zo puur als de Tempeloffers (korbanot). Het woord wajikrª waarmee Leviticus begint wordt met een kleine alef op het eind geschreven. Dit verwijst naar de nederigheid van Mozes. Mozes is de meest nederige persoon die ooit op aarde heeft bestaan. En er zal niemand meer komen die hem evenaart of overtreft.

Tekst Leviticus 1:1-2

Nu riep de Eeuwige Mozes en Hij sprak tot hem vanuit de tent der samenkomst, als volgt: Spreek tot de kinderen Israëls en zeg tot hen: wanneer iemand van u de Eeuwige brengen wil een offer van het vee, dan zult gij van het rundvee en van het kleinvee uw offer brengen.

Tekst in het Hebreeuws

א וַיִּקְרָא אֶל-מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר יְהוָה אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר. ב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אָדָם כִּי-יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לַיהוָה מִן-הַבְּהֵמָה מִן-הַבָּקָר וּמִן-הַצֹּאן תַּקְרִיבוּ אֶת-קָרְבַּנְכֶם.

Leviticus 1:1

Wajikrª – hij riep

Torastudie

De jonge Joodse kinderen beginnen de Tora studie met Leviticus en niet met Genesis omdat de jonge kinderen puur zijn net zoals de Tempeloffers (korbanot). De pure dient het pure te bestuderen.

wajikrª met kleine alef

Een kind vroeg eens aan de eerste Chabad Rebbe, Rabbi Schneur Zalman waarom het woord 'wajikrª' op het eind met een kleine aleph wordt geschreven. De Rabbi gaf het volgende antwoord: Adam was Gods handwerk. God wilde dat Adam grotere kennis had dan de engelen. Adam was zich ervan bewust en daardoor overschatte hij zichzelf wat tot de zondeval leidde. Mozes was zich ook bewust van zijn grote kennis maar hij bleef zeer bescheiden. God meldt ook in de Tora dat Mozes zeer bescheiden was.

In de Tora komen drie verschillende omvangen van de letter alef voor: gemiddeld, groot en klein. Meestal komt de gemiddelde alef voor om aan te duiden dat de mens de weg van de gewone man moet kiezen. In Kronieken 1:1 staat Adam met een grote alef omdat zijn bewustzijn tot zijn neergang leidde. Mozes die nederig was wordt in wajikrª met een kleine alef geschreven.

Leviticus 1:1

Nu riep de Eeuwige Mozes

last

Kon Mozes de last dragen die voor 600.000 zielen bestemd was? In Deuteronomium 5:22 staat dat als het volk nog meer van de stem van God hoort ze zal sterven. Mozes communiceerde met God en bleef in leven.

Leviticus 1:2

Wanneer iemand van u de Eeuwige brengen wil een offer.

van binnenuit

De mens moet van binnenuit een offer brengen. Het is het dier in de mens dat gebracht moet worden en verheven moet worden door het Goddelijke vuur op het altaar.

adam i.p.v. iesj

Waarom staat er 'adam' en niet 'iesj'? Dit leert ons dat een persoon niet iets aan God kan offeren dat niet eerlijk verkregen is. Wees als Adam die van niemand iets kon stelen omdat hij de eerste persoon op aarde was. We spreken dan over Adam in de eerste uren nog voordat hij gezondigd had.

De Tora verwijst naar de taak van de priester die de macht heeft te verzoenen voor een zonde – als een 'Adam'. Ieder mens bezit een 'Adam' onaangetast door zonde. Zelfs bij een zonde bleef Adams innerlijke essentie loyaal aan God; het werd echter door zijn basale instincten onderdrukt. Om die reden kan de mens berouw tonen en terugkeren naar zijn oorspronkelijk toestand.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

We zien bij de uitleg door de Joodse wijzen weer het principe van de zonde en het berouw terug dat zo kenmerkend is voor het Jodendom. Adam zondigde maar bleef in de kern trouw aan God. Daarom bleef de band tussen God en de mens bestaan, voor eeuwig. God schept de mens zonder zonde zoals ook Adam zonder zonde werd geschapen. De zonde van Adam leidde ertoe dat hij afstand nam van God. Maar hij bleef altijd met God verbonden omdat hij in de kern goed was. Zo geldt dat voor ieder mens. We kunnen ernstig zondigen maar blijven in de kern goed en verbonden met God. Via berouw kunnen we weer dichter naar God toegroeien. Dit benadrukt nog maar weer eens dat God de mens nimmer in de steek zal laten. Zelfs bij zeer zware zonden blijft God aanwezig. Wel is het zo dat we zelf moeite moeten doen om naar God terug te keren. Het Jodendom stelt dat, en dat zien we heel erg sterk terug in de leer van Rabbi Schneur Zalman -de Tanja-, God de poging van de mens om terug te keren beloont (het resultaat is minder belangrijk dan de inzet). Het streven naar berouw door de mens maakt God 'gelukkig'. God houdt van al zijn schepsels, ook de zondaars. Hij blijft de deur altijd wagenwijd voor ons openhouden. Dat de mens in de kern goed is, is de reden dat jonge kinderen de Torastudie met Leviticus beginnen. Zij zijn nog zonder zonden. Zij dienen het pure te bestuderen.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom beginnen jonge Joodse kinderen de Torastudie met Leviticus?
  2. Waarom wordt 'wajikrª' op het eind met een kleine alef geschreven?
  3. Wie was de meest nederige mens ooit?
  4. Waarom staat in Kronieken 1:1 Adam met een grote alef geschreven?
  5. Waarom staat er in Leviticus 1:2 'Adam' en niet 'iesj'?
  6. Waar wordt de macht van de priester om te verzoenen mee vergeleken?
  7. Hoe komt het dat de mens berouw kan tonen?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Toelichting op 613 mitswot: positieve geboden 21-40Toelichting op 613 mitswot uit de Tora. In dit artikel aandacht voor de 21-40 positieve geboden: eerbied voor de Tempel,…
Leviticus 14: twee vogels - wet op de melaatsheid, huidvraatLeviticus 14: twee vogels - wet op de melaatsheid, huidvraatLeviticus 14: twee vogels - wet op de melaatsheid, huidvraat. In de reinigingswet voor de melaatse zoals beschreven in h…
Torastudie 147: Priesters – Leviticus 9:1-6/10:1-2Torastudie 147: Priesters – Leviticus 9:1-6/10:1-2(Leviticus: 9:1-6) Na de zeven inwijdingsdagen van de Tabernakel komt op de achtste dag de Goddelijke aanwezigheid in he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Midrash Rabbah
  • Rabbi Yosef Yitzchak Schneerson
  • De Chassidische Meesters
  • Midrash Tanchuma; Rashi
  • Lubavitcher Rebbe

Reageer op het artikel "Torastudie 140: offeren - Leviticus 1:1-2"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 01-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!