InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 139: Mozes – Tabernakel – Exodus 40:17-35

Torastudie 139: Mozes – Tabernakel – Exodus 40:17-35

Torastudie 139: Mozes – Tabernakel – Exodus 40:17-35 Met de bouw en inwijding van de Tabernakel keerde de Shechina op aarde terug. Deze was sinds Adam steeds verder van de aarde gekomen door verschillende zonden die de mensheid had begaan. Met Abraham keerde de Shechina langzaam terug en met Mozes daalde de Shechina weer op aarde. De offers in de Tabernakel stelde de mens in staat om het materiële in het spirituele te verheffen. In dit artikel de commentaren van Joodse heilige geschriften en wijzen en ook de visie van Etsel.

Exodus 40:17-35

En het geschiedde in de eerste maand van het tweede jaar op de eerste maand: toen werd de “Woning” opgericht. Toen richtte Mozes de “Woning” op, toen plaatste hij haar voetstukken en zette haar planken en bracht hij haar sluitbomen aan, en richtte haar zuilen op. En spreidde hij de tent uit over de “Woning” en legde hij de bedekking der tent daarop van boven, zoals de Eeuwige Mozes geboden had. Toen nam hij en deed hij 'Getuigenis' in de ark, en deed hij de draagbomen aan de ark, en legde hij het deksel op de ark van boven.
…..
…..
En de wolk bedekte de tent der samenkomst en de Heerlijkheid des Eeuwigen vervulde de "Woning". En Mozes kon de tent der samenkomst niet binnengaan, want de wolk rustte erop, en de Heerlijkheid des Eeuwigen vervulde de “Woning”.

Tekst in het Hebreeuws

יז וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הוּקַם הַמִּשְׁכָּן. יח וַיָּקֶם מֹשֶׁה אֶת-הַמִּשְׁכָּן וַיִּתֵּן אֶת-אֲדָנָיו וַיָּשֶׂם אֶת-קְרָשָׁיו וַיִּתֵּן אֶת-בְּרִיחָיו וַיָּקֶם אֶת-עַמּוּדָיו. יט וַיִּפְרֹשׂ אֶת-הָאֹהֶל עַל-הַמִּשְׁכָּן וַיָּשֶׂם אֶת-מִכְסֵה הָאֹהֶל עָלָיו מִלְמָעְלָה כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת-מֹשֶׁה. {ס} כ וַיִּקַּח וַיִּתֵּן אֶת-הָעֵדֻת אֶל-הָאָרֹן וַיָּשֶׂם אֶת-הַבַּדִּים עַל-הָאָרֹן וַיִּתֵּן אֶת-הַכַּפֹּרֶת עַל-הָאָרֹן מִלְמָעְלָה. כא וַיָּבֵא אֶת-הָאָרֹן אֶל-הַמִּשְׁכָּן וַיָּשֶׂם אֵת פָּרֹכֶת הַמָּסָךְ וַיָּסֶךְ עַל אֲרוֹן הָעֵדוּת כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת-מֹשֶׁה. {ס} כב וַיִּתֵּן אֶת-הַשֻּׁלְחָן בְּאֹהֶל מוֹעֵד עַל יֶרֶךְ הַמִּשְׁכָּן צָפֹנָה מִחוּץ לַפָּרֹכֶת. כג וַיַּעֲרֹךְ עָלָיו עֵרֶךְ לֶחֶם לִפְנֵי יְהוָה כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת-מֹשֶׁה. {ס} כד וַיָּשֶׂם אֶת-הַמְּנֹרָה בְּאֹהֶל מוֹעֵד נֹכַח הַשֻּׁלְחָן עַל יֶרֶךְ הַמִּשְׁכָּן נֶגְבָּה. כה וַיַּעַל הַנֵּרֹת לִפְנֵי יְהוָה כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת-מֹשֶׁה. {ס} כו וַיָּשֶׂם אֶת-מִזְבַּח הַזָּהָב בְּאֹהֶל מוֹעֵד לִפְנֵי הַפָּרֹכֶת. כז וַיַּקְטֵר עָלָיו קְטֹרֶת סַמִּים כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת-מֹשֶׁה. {ס} כח וַיָּשֶׂם אֶת-מָסַךְ הַפֶּתַח לַמִּשְׁכָּן. כט וְאֵת מִזְבַּח הָעֹלָה שָׂם פֶּתַח מִשְׁכַּן אֹהֶל-מוֹעֵד וַיַּעַל עָלָיו אֶת-הָעֹלָה וְאֶת-הַמִּנְחָה כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת-מֹשֶׁה. {ס} ל וַיָּשֶׂם אֶת-הַכִּיֹּר בֵּין-אֹהֶל מוֹעֵד וּבֵין הַמִּזְבֵּחַ וַיִּתֵּן שָׁמָּה מַיִם לְרָחְצָה. לא וְרָחֲצוּ מִמֶּנּוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן וּבָנָיו אֶת-יְדֵיהֶם וְאֶת-רַגְלֵיהֶם. לב בְּבֹאָם אֶל-אֹהֶל מוֹעֵד וּבְקָרְבָתָם אֶל-הַמִּזְבֵּחַ יִרְחָצוּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת-מֹשֶׁה. {ס} לג וַיָּקֶם אֶת-הֶחָצֵר סָבִיב לַמִּשְׁכָּן וְלַמִּזְבֵּחַ וַיִּתֵּן אֶת-מָסַךְ שַׁעַר הֶחָצֵר וַיְכַל מֹשֶׁה אֶת-הַמְּלָאכָה. {פ}

לד וַיְכַס הֶעָנָן אֶת-אֹהֶל מוֹעֵד וּכְבוֹד יְהוָה מָלֵא אֶת-הַמִּשְׁכָּן. לה וְלֹא-יָכֹל מֹשֶׁה לָבוֹא אֶל-אֹהֶל מוֹעֵד כִּי-שָׁכַן עָלָיו הֶעָנָן וּכְבוֹד יְהוָה מָלֵא אֶת-הַמִּשְׁכָּן.

Exodus 40:17

En het geschiedde in de eerste maan van het tweede jaar, op de eerste der maand: toen werd de 'Woning' opgericht.

Kislev

Op de 25ste Kislev werd de Tabernakel afgerond. En de onderdelen zaten drie maanden lang opgevouwen tot de 1ste Nissan, want God wilde dat de Misjkan zou worden opgericht in de maand dat Izaäk werd geboren. De maand Kislev was bedroefd. God zei: “Ik moet het compenseren.” Dit deed God met de inwijding van de Tempel door de Hamonieten (op Chanoeka).

inwijding

Wanneer begon de inwijding van het Heiligdom? Op de 23ste Adar. En op de eerste dag van Nissan werden de dagen van de inwijding afgerond. Gedurende elk van de zeven inwijdingsdagen zette Mozes de Tabernakel op en offerde zijn offers er elke morgen in en brak de Tabernakel daarna af. Op de achtste dag zette hij de Tabernakel opnieuw op en ontmantelde het niet op nieuw.

zeven keer

De Tabernakel werd zeven keer opgezet en zeven keer ontmanteld. Dit komt overeen met de zeven keer dat er Heiligdommen waren:
  1. in de woestijn
  2. in Gilgal
  3. in Silo
  4. in Nov
  5. in Givon
  6. Eerste Tempel in Jeruzalem
  7. Tweede Tempel in Jeruzalem

De achtste keer dat Mozes de Tabernakel oprichtte komt overeen met de bouw van de Derde Tempel die nooit meer vernietigd zal worden.

Exodus 40:34

En de Heerlijkheid van de Eeuwigen vervulde de “Woning”.

de Shechina

In Hooglied staat: “Ik ben in Mijn tuin gekomen, Mijn zuster, Mijn bruid.” Wat betekent dit? God is teruggekeerd naar Zijn bruidskamer, naar de oorspronkelijke plek. In Genesis 3:8 staat: “En zij hoorden de stem van de Eeuwige die wandelde in de tuin.”

Toen Adam zondigde trok de Shechina terug naar het eerste firmament; bij de zonde van Kaïn naar het tweede firmament; bij de zonde van Enosh naar het derde firmament; bij zonde van de Zondvloed naar het vierde firmament; bij zonde van de Toren van Babel naar het vijfde firmament; bij de zonde van Sodom naar het zesde firmament, bij de zonde van de Egyptenaren naar het zevende firmament.

Zeven rechtvaardige mensen brachten de Shechina weer terug op aarde: Abraham bracht de Shechina naar het zesde firmament; Izaäk naar het vijfde firmament; Jakob naar het vierde firmament; Levi naar het derde firmament; Kehat naar het tweede firmament; en Mozes bracht de Shechina weer op aarde waar ze ging wonen in de Tabernakel.

Exodus 40:35

En Mozes kon de tent der samenkomst niet binnengaan, want de wolk rustte erop en de Heerlijkheid des Eeuwige vervulde de “Woning”.

tegenstrijdigheid?

In Exodus 24:18 staat: “Toen ging Mozes in het midden van de wolk.” Dit lijkt tegenstrijdig maar het vertelt ons dat God Mozes opnam en in de wolk bracht. Mozes eerde de Shechina en wachtte tot hij toestemming kreeg van God.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

De uitspraak “Maak een heiligdom voor Mij, zodat Ik erin kan wonen”, kan op verschillende manieren verklaard worden. De Tabernakel is als eerste een voorbeeld voor het doel van de Schepping: een woonplaats voor God creëren. Alles op aarde wordt vertegenwoordigd door de Tabernakel. De offers in de Tabernakel stellen de mens in staat om het materiële in het spirituele te verheffen. Maar er is ook nog een diepere betekenis, namelijk om binnen elk mens een woonplaats van God te maken. De ziel moet van het lichaam een heiligdom maken. Dit kan alleen met behulp van de Tora. Er zijn 613 mitswot (verplichtingen): 248 positieve geboden en 365 negatieve geboden. Dit komt overeen met de 248 organen en 365 bloedvaten van de mens. Er zijn 613 manieren om onszelf met God te verbinden. Door zijn hele lichaam met God te verbinden vervult de mens het doel van de Schepping.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom was de maand Kislev bedroefd?
  2. Hoe compenseerde God dit?
  3. Wanneer begon de inwijding van het Heiligdom?
  4. Hoe vaak zette Mozes de Tabernakel op en hoe vaak brak hij deze af?
  5. Waarmee komt dit overeen?
  6. Wanneer verdween de Shechina van de aarde?
  7. Wanneer keerde de Shechina weer terug?
  8. Waar dient de Tabernakel als voorbeeld voor?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is het doel van het leven? - een woning voor GodIn het tweede deel van 'Wat is het doel van het leven?' aandacht voor een woning voor God. We hebben eerder gezien dat d…
Torastudie 113: heffing Tabernakel - Exodus (25:2-8)Torastudie 113: heffing Tabernakel - Exodus (25:2-8)De Shechina (Goddelijke inwoning) verbleef in de Tabernakel. Na de zondeval van Adam verdween de Shechina naar het eerst…
Wat is het doel van het leven? - de schepping van de mensWaarom leven we en wat doen we in deze wereld? Het antwoord kunnen we vinden in de Tora. Tora betekent instructie. De To…
Kabbala 1: Adam de eerste kabbalistAan de hand van teksten uit de Tora (het boek Genesis) leren we u kennis maken met een kabbalistische kijk van Adam op d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Pesikta Rabbati
  • Midrash Rabbah
  • Rabbi Avraham Mordechai of Gur
  • Talmud, Yoma 4b
  • Midrash HaGadol

Reageer op het artikel "Torastudie 139: Mozes – Tabernakel – Exodus 40:17-35"

Reactie

P. Wijchers, 27-03-2015 10:39 #1
Geweldige studie. Zeer leerzaam voor bijbelstudie.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Reacties: 1
Schrijf mee!