InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Dertien geloofspunten Maimonides 8: Goddelijkheid Tora

Dertien geloofspunten Maimonides 8: Goddelijkheid Tora

Metaforisch gesproken dicteerde God aan Mozes de Tora. Alleen Mozes weet hoe God de Tora werkelijk aan hem communiceerde. Mozes wordt de 'schrijver' genoemd. Hij schreef de geschiedenis, de verhalen en de mitswot. Iedereen die gelooft dat Mozes de verhalen heeft verzonnen wordt door het Jodendom als afvallige beschouwd nog meer dan enig andere ketter. Elk woord van de Tora bevat Gods wijsheid.

Psalm 119:18

In Psalm 119:18 staat over de Tora: “Neem de sluier van mijn ogen, dan zal ik zien hoe wonderlijk mooi uw wet is.”

De schrijver van Gods woorden

In de dertien geloofspunten van Maimonides staat dat iedere Jood moet geloven dat de Tora dezelfde is als de Tora die Mozes op de berg Sinaï heeft ontvangen. De letterlijke tekst luidt:
”We geloven dat de hele Tora die we vandaag bezitten aan ons door de Almachtige was gegeven via Mosje Rabbenoe, door middel van het medium dat we metaforisch 'spraak' noemen. Niemand kent de echte aard van de communicatie behalve Mosje die het over heeft gebracht. Hij was de scribent die het dictaat ontving. Hij schreef de geschiedenis, de verhalen en de mitswot. Daarom wordt hij schrijver genoemd.”

Zolang de Tempel aanwezig was verbleef de Tora van Mozes daar in. Dit was de standaard rol aan de hand waarvan elke nieuwe Tora rol werd geschreven. Na de vernietiging van de Tempel en toen Ezra naar Israël terugkeerde vond hij daar 3 geldige Tora rollen. Hoewel er hele kleine verschillen in spelling voorkwamen kan gezegd worden dat het nog steeds om dezelfde Tora ging die Mozes op de berg Sinaï had ontvangen.

Maimonides besefte dat deze verschillen bestonden, en zijn uitspraak dat de Tora van vandaag dezelfde is als de Tora van Mozes houdt niet in dat alle letters precies hetzelfde zijn. Het gaat erom dat de Tora die we nu leren dezelfde intenties en doeleinden heeft als de Tora die aan Mozes was gegeven. Mozes heeft er zelf geen enkel woord of letter aan toegevoegd. Alles is rechtstreeks van God afkomstig.

De vrije wil van Mozes

Om het ware woord van God door te geven moest Mozes zijn vrije wil ontkennen wat betreft de communicatie. Wanneer de Almachtige belooft dat een individu iets naar Zijn wil zal doen, dan heeft de individu geen eigen keuze meer. Mozes kon dus niets aan de Tora veranderen. Misschien was dit een wonder of het gevolg van “aangezicht tot aangezicht” met God communiceren.

De Mondelinge Tora

De Mondelinge Tora werd gelijktijdig met de Schriftelijke Tora gegeven. Zonder mondelinge toelichting is de Schriftelijke Tora niet na te leven. Dat is de reden dat splintergroepen zoals de Saduceeërs die alleen de Schriftelijke Tora wensten na te leven later zijn verdwenen (alleen de Karaïeten bestaan nog maar hun aantal is gering).

Wat betreft de Mondelinge Tora mocht Mozes hier eveneens niets aan wijzigen. Als zomaar uit de Tora gekozen kan worden dan heeft de Tora geen enkele betekenis meer. Gelovigen zouden de Tora dan ook niet meer serieus nemen.

Bij de Katholieke Kerk heeft een dergelijk proces plaatsgevonden waarbij wijzigingen in de leer zijn aangebracht. Het gevolg was dat steeds minder mensen de Kerk serieus gingen nemen. Want wat is de absolute wet als morgen een nieuwe paus de wet van vandaag verandert? Hierdoor is de invloed van de RK-Kerk steeds minder geworden.

Als de Tora niet van God afkomstig was dan had de wet zo gewijzigd kunnen worden en uiteindelijk geen enkele waarde meer gehad. We zouden dan ook niet meer weten wat we precies moeten doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dertien geloofspunten Maimonides 7: Mozes grootste profeetIn het Jodendom wordt Mozes als de grootste profeet beschouwd. Hij werd door God uitverkoren en had een grotere kennis d…
Het unieke Bijbelboek Deuteronomium - Joodse visieHet unieke Bijbelboek Deuteronomium - Joodse visieDeuteronomium is een speciaal boek. Het boek is door Mozes geschreven in tegenstelling tot de vier andere boeken van de…
Geschiedenis Jodendom: Joodse filosofie-Maimonides-RambamGeschiedenis Jodendom: Joodse filosofie-Maimonides-RambamDe Joodse filosoof Maimonides (Rabbi Mosjé ben Maimon- Rambam) wordt beschouwd als de meest diepzinnige filosoof van zij…
Dertien geloofspunten Maimonides 6: Profetie – profetenIn het Oude Israël kende men duizenden Profeten. Zij hadden de gave om het Woord van God over te brengen naar de gewone…
Torastudie 98: het plan van Jitro - Exodus (18:17-19)Torastudie 98: het plan van Jitro - Exodus (18:17-19)Waarom werd hij Jitro (zijn toevoeging) genoemd? Omdat Jitro (de schoonvader van Mozes) een hoofdstuk aan de Tora toevoe…

Reageer op het artikel "Dertien geloofspunten Maimonides 8: Goddelijkheid Tora"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Maimonides
Schrijf mee!